Aν μετά από μία ολόκληρη δεκαετία κρίσης προκύπτει ένα ασφαλές συμπέρασμα για το ποιος τομέας συνεισέφερε τα μέγιστα στη βαθιά τραυματισμένη οικονομία της χώρας μας, αυτός είναι αναμφισβήτητα ο τουρισμός. Το μοναδικό μας –κατά την άποψή μου– success story μπορεί να εξελιχθεί ακόμη περισσότερο, με μία ωστόσο βασική προϋπόθεση, που ορίζεται από τη φράση «εκλεκτικός τουρισμός». Αυτό στην πράξη μεταφράζεται ως έξυπνη, διαφοροποιημένη και ποιοτική φιλοξενία, στρατηγική την οποία ακολουθούμε εδώ και χρόνια στο Sani Resort και, τα τελευταία χρόνια, στα Ikos Resorts, με θεαματικά και απολύτως μετρήσιμα αποτελέσματα.
Η νέα διεθνής τάση και η ελληνική ευκαιρία
Η Ελλάδα είναι από τις πλέον προνομιούχες χώρες, καθώς διαθέτει όλα τα χαρακτηριστικά που μπορούν να την καταστήσουν παγκόσμια δύναμη ως προορισμό επιλογής – όχι αποκλειστικά για διακοπές, αλλά και για ιατρικούς και άλλους λόγους, καθώς και ως τόπο μόνιμης, παραθεριστικής ή φορολογικής κατοικίας. Το κλίμα, ο πολιτισμός και η παράδοσή μας αποτελούν ισχυρά κίνητρα για ανθρώπους από όλο τον κόσμο, που μαγεύονται από τον τόπο, αλλά απωθούνται από τις παθογένειες του ελληνικού κράτους. Τις οποίες πρέπει να καταστείλουμε, αξιοποιώντας το υγιές ανθρώπινο δυναμικό που πάλεψε στην κρίση και επιβίωσε, καθώς και τους άξιους Έλληνες οι οποίοι έφυγαν στο εξωτερικό και μπορούν, επιστρέφοντας, να προσφέρουν πολλά. Όλοι μαζί οφείλουμε να γίνουμε διεθνείς στην προσέγγιση του υπόλοιπου κόσμου, χωρίς όμως να απεμπολήσουμε τις παραδόσεις και την ταυτότητά μας. Να βοηθήσουμε και άλλους κλάδους –την παιδεία, την υγεία, την αγροτική παραγωγή, τη μεταποίηση, το εμπόριο, την τεχνολογία, τις μεταφορές, την ενέργεια, τη ναυτιλία– να στραφούν προς την παροχή υπηρεσιών για ανθρώπους με αυξημένες απαιτήσεις, κατοίκους και επισκέπτες. Στόχος είναι η ανάπτυξη να μην περιοριστεί στον τουρισμό, αλλά να διαχυθεί και σε άλλους τομείς της οικονομίας μας, κάτι σημαντικό για την ευημερία όλων των Ελλήνων. Ο τουρισμός είναι ο καταλύτης που, σε συνδυασμό με ένα πιο ορθολογικό φορολογικό και ρυθμιστικό πλαίσιο, μπορεί να μας οδηγήσει σε έναν ενάρετο κύκλο ανάπτυξης.
Οι δυο πραγματικότητες του ελληνικού τουρισμού
Σήμερα υπάρχουν δύο πραγματικότητες στον ελληνικό τουρισμό: Η μία αφορά τις επιχειρήσεις ή τους προορισμούς που προωθούν και διαχειρίζονται ένα επώνυμο (branded) προϊόν, με ποιότητα, ολοκληρωμένη αντίληψη, εταιρικές διαδικασίες, εξειδικευμένη γνώση και έντονη εξωστρέφεια, και αντιπροσωπεύουν το πιο ισχυρό και έντονα αναπτυσσόμενο κομμάτι του. Οι συγκεκριμένοι προορισμοί είναι καθιερωμένοι, οι επιχειρήσεις συνήθως μεγάλες και καλά οργανωμένες, ενώ υπάρχουν και κάποιες μικρές, με διαφοροποιημένη ταυτότητα, εξειδικευμένες υπηρεσίες και ανταγωνιστική δυναμική σε διεθνές επίπεδο. Η άλλη πραγματικότητα είναι αυτή της σχεδόν άγνωστης τουριστικά Ελλάδας, με τις μικρομεσαίες και οικογενειακές επιχειρήσεις και τους αυτοαπασχολούμενους ιδιοκτήτες, οι οποίοι πασχίζουν με λιγοστά μέσα και χωρίς υποστήριξη να επιβιώσουν στον αδυσώπητο ανταγωνισμό και στις συνεχώς μεταβαλλόμενες συνθήκες της επιχειρηματικότητας στη χώρα μας. Αποτελούν την πλειονότητα και το πιο ευάλωτο κομμάτι του ελληνικού τουρισμού, που δεν έχει επαρκή διέξοδο στη διεθνή αγορά και υποφέρει ακόμη πιο πολύ από τον περιορισμό της εσωτερικής κατανάλωσης, λόγω της οικονομικής κρίσης.
Eclectic Hospitality, Αναβάθμιση της unbranded Ελλάδας, Επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου
Με τα ως άνω δεδομένα είναι σαφές ότι πρέπει να στραφούμε προς ένα πιο έξυπνο και ποιοτικό μοντέλο, την εκλεκτική φιλοξενία υψηλού επιπέδου και διαφοροποιημένου lifestyle. Αυτό σημάινει στόχευση σε περισσότερους επισκέπτες μέσου και υψηλού εισοδήματος, διατεθειμένους να δαπανήσουν περισσότερα, αν διαπιστώσουν ότι αυτό που τους προσφέρεται είναι σύγχρονο, απολύτως προσαρμοσμένο στις απαιτήσεις και στις προσδοκίες τους. Παράλληλα, πρέπει να αναβαθμιστεί η δεύτερη ταχύτητα του ελληνικού τουρισμού, η λιγότερο branded αλλά πανέμορφη Ελλάδα, με τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των κρυμμένων προορισμών και τις μονααδικές εμπειρίες. Έτσι, θα γίνουμε πιο ελκυστικοί στο παγκόσμιο κοινό και πιο ανθεκτικοί στις εξωγενείς διακυμάνσεις. Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου είναι ένα εξίσου μεγάλο στοίχημα, με δυνατότητα να αγγίξει τους δέκα μήνες. Η εκλεκτική φιλοξενία μπορεί, υπό προυποθέσεις, να αποτελέσει μία έξυπνη απάντηση και σε αυτό το θέμα, ενώ παράλληλα μπορεί να μας προστατεύσει και από το πρόβλημα του υπερ-τουρισμού, που πιέζει ασφυκτικά δημοφιλείς προορισμούς, όπως η Βαρκελώνη, η Βενετία και η Σαντορίνη. Πολλοί που επιδίωξαν και υιοθέτησαν ένα αντίστοιχο μοντέλο ανάπτυξης πέτυχαν εντυπωσιακά αποτελέσματα. Αξιοποιώντας τα σύγχρονα εργαλεία μάρκετινγκ και αναβαθμίζοντας την ποιότητα των υπηρεσιών που παρέχουν στους στους επισκέπτες, καταφέρνουν να παραμένουν στην κορυφή.
Επενδύσεις σημαίνει ευημερία
Για να γίνει μία κρίση ευκαιρία, πρέπει να κατανοήσουμε τους λόγους για τους οποίους φτάσαμε μέχρι εδώ και να μην ερμηνεύσουμε την τυπική λήξη της ως ολική επαναφορά. Η πρόοδος έρχεται μόνο μέσα από την ανάπτυξη, και αυτή πυροδοτείται από τη σοβαρή, τολμηρή και εξωστρεφή επιχειρηματικότητα. Το εύρος της ελληνικής οικονομίας είναι τέτοιο που μας επιτρέπει να αλλάξουμε εύκολα την εικόνα, κερδίζοντας την εμπιστοσύνη των επενδυτών. Η θετική πορεία του τουρισμού μπορεί να συμπαρασύρει τον πρωτογενή τομέα, τη μεταποίηση, τις κατασκευές, τη βιομηχανία. Το σύγχρονο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα πηγάζει από τη συνένωση δυνάμεων, από συνέργειες οι οποίες διαφοροποιούν προϊόντα και υπηρεσίες, κάνοντάς τα ελκυστικά σε ένα όλο και πιο απαιτητικό κοινό, που διαθέτει συνεχή πρόσβαση σε πολλές πηγές πληροφόρησης. Αυτός είναι ο ασφαλής δρόμος για την πολυπόθητη ανάπτυξη. Όσα πέτυχε ο ελληνικός τουρισμός, κατά τη διάρκεια της κρίσης, δείχνουν ότι ένας τέτοιος στόχος είναι εφικτός, αλλά δεν κατακτάται αυτόματα. Χρειάζονται προτάσεις, συλλογικότητα, ατομική δουλειά και συνέπεια. Το «μπροστά» προϋποθέτει το «μαζί». Εμείς οι ίδιοι πρέπει να επιδιώξουμε να γίνουμε η αλλαγή που θέλουμε για τον τόπο μας. Στον τομέα μας καταφέραμε να συνταχθούμε όλοι κάτω από ένα συνεκτικό όραμα και ένα πλάνο αποδεκτό από όλους, το οποίο υπηρετήσαμε με αίσθημα κοινού συμφέροντος. Τα αποτελέσματα δικαιώνουν αυτή μας την προσπάθεια. Η στιγμή να βγούμε μπροστά ακόμη πιο δυναμικά είναι τώρα. Ας μην αφήσουμε την ευκαιρία να πάει χαμένη.
Η κρίση ανέδειξε με τον πλέον απόλυτο τρόπο ότι ο τουρισμός είναι βασικός πυλώνας της ελληνικής οικονομίας και ότι είναι απαραίτητος ο επαναπροσανατολισμός του, για ακόμη περισσότερα οφέλη σε προσωπικό, συλλογικό και εθνικό επίπεδο.
Ανδρέας Ανδρεάδης, CEO SANI | IKOS Group
You could find out more about IKOS Group HERE