Η ενίσχυση του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος είναι πρωταρχικός στόχος για πολλές επιχειρήσεις και κράτη. Ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα μπορεί να οριστεί ως ένα χαρακτηριστικό ή ένα σύνολο χαρακτηριστικών που επιτρέπει σε έναν οργανισμό να ξεπεράσει τους ανταγωνιστές του. Αυτά τα χαρακτηριστικά μπορεί να περιλαμβάνουν πρόσβαση σε φυσικούς πόρους, εργατικό δυναμικό υψηλής εξειδίκευσης, εξαιρετική γεωγραφική θέση, υψηλούς φραγμούς εισόδου, υψηλή τεχνολογία κλπ. Για να ενισχύσουν ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, οι επιχειρήσεις πρέπει να κατανοήσουν τα τρέχοντα δυνατά και αδύνατα σημεία τους, να παρακολουθούν τις τάσεις και τις αλλαγές της αγοράς, να καινοτομούν συνεχώς και να προσπαθούν να προσφέρουν εξαιρετική αξία στους πελάτες ώστε να παραμείνουν μπροστά από τους ανταγωνιστές. Είναι ένας στόχος που απαιτεί συνεχή προσοχή και προσπάθεια. Η ενίσχυση του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος είναι απαραίτητη για διάφορους λόγους:
Κυριαρχία στην αγορά: Ένα ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα βοηθά μια εταιρεία να κυριαρχήσει στον κλάδο ή στον τομέα της, οδηγώντας έτσι σε υψηλότερα μερίδια αγοράς και αυξημένα κέρδη.
Πιστότητα πελατών: Μπορεί να δημιουργήσει πιστούς πελάτες. Εάν το προϊόν ή η υπηρεσία μιας εταιρείας προσφέρει ένα μοναδικό όφελος, οι πελάτες είναι πιο πιθανό να παραμείνουν σε αυτήν την εταιρεία ακόμα και όταν οι ανταγωνιστές προσπαθούν να τους παρασύρουν.
Μακροπρόθεσμη ανάπτυξη: Οι επιχειρήσεις που διατηρούν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα είναι συχνά καλύτερα εξοπλισμένες για να προσαρμοστούν στις μεταβαλλόμενες συνθήκες της αγοράς και ως εκ τούτου μπορούν να επιτύχουν μακροχρόνια βιώσιμη ανάπτυξη.
Φήμη επωνυμίας: Ένα ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα μπορεί να οδηγήσει σε καλύτερη φήμη επωνυμίας. Οι εταιρείες που προσφέρουν μοναδική αξία μπορούν να θεωρηθούν ηγέτες του κλάδου, γεγονός που μπορεί να ενισχύσει τη φήμη τους και να οδηγήσει σε άλλα οφέλη, όπως η ικανότητα προσέλκυσης κορυφαίων ταλέντων.
Δύναμη τιμολόγησης: Ένα σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα μπορεί να επιτρέψει σε μια εταιρεία να χρεώσει καλύτερες τιμές για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες της επειδή οι πελάτες πιστεύουν ότι έχουν μοναδική αξία που δεν μπορούν να αποκτήσουν αλλού και να έχει μεγαλύτερα περιθώρια κερδών.
Σήμερα η ανάγκη για ενίσχυση των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων είναι μεγαλύτερη από ποτέ καθώς οι οικονομίες φθάνουν στην κορυφή ενός 28ετούς αναπτυξιακού οικονομικού κύκλου με συνθήκες υψηλών επιτοκίων λόγω επίμονου πληθωρισμού.
Σήμερα, συνυπάρχει ο κυκλικός πληθωρισμός, ο οποίος δημιουργείται όταν υπάρχει ζήτηση για κάτι που δεν μπορεί να παραχθεί στην ποσότητα που ζητείται, οπότε δημιουργείται ανοδική πίεση των τιμών. Οι Κεντρικές Τράπεζες με την άνοδο των επιτοκίων προσπαθούν να μειώσουν την ζήτηση μέσω της μείωσης της ποσότητας χρήματος που κυκλοφορεί. Επίσης συνυπάρχει πληθωρισμός κόστους παραγωγής, όπου εξαιτίας των υψηλών τιμών της ενέργειας επηρεάζει το κόστος παραγωγής όλων των προϊόντων και υπηρεσιών από το 2021. Εδώ δεν μπορούν να παρέμβουν οι Κεντρικές Τράπεζες. Απαιτούνται μέτρα άμεσης μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας και αύξησης της παραγωγής ενέργειας με κάθε τρόπο.
Οι αλλαγές που έρχονται μοιάζουν με αυτές του προηγούμενου κύκλου, αλλά θα είναι πολύ επιταχυνόμενες. Τότε, η ευρεία διάδοση της πληροφορικής και των αναρίθμητων εφαρμογών της κατά την περίοδο ύφεσης στασιμότητας και υψηλού πληθωρισμού του 1968-1996 μαζί με την εμφάνιση του φυσικού αερίου ως πηγή φθηνής ενέργειας, έδωσαν την ώθηση του τρέχοντος κύκλου ανάπτυξης 1996-2024.
Στον παρόντα οικονομικό κύκλο που κορυφώνεται το 2024 εμφανίστηκαν επιχειρήσεις που δεν υπήρχαν πριν όπως: iPhone, Facebook, YouTube, Instagram, Twitter, Τick tock, Αndroid, Βitcoin, Tesla, iPad, Gmail, Netflix, Reddit, WhatsApp, Messenger, Google maps, Snapchat, LinkedIn, Skype, Airbnb, Zoom, κλπ.
Κατά την στασιμότητα ή την ύφεση που θα ακολουθήσουν τα επόμενα 28 έτη 2024-2052, η ανθρωπότητα θα ανακαλύψει και θα εφαρμόσει νέες τεχνολογίες (τεχνητή νοημοσύνη, τρισδιάστατη εκτύπωση, τεχνολογίες νέων υλικών, βιοτεχνολογία, κβαντική υπολογιστική κλπ.) που θα διαδοθούν ευρέως θα δημιουργήσουν καινούργιους κλάδους και καινούργιες επιχειρήσεις (ήδη εμφανίστηκαν η Open AI με το ChatGPT, η Nvidia κλπ.) και θα οδηγήσουν στο νέο κύκλο οικονομικής ανάπτυξης από το 2052, ίσως όμως και νωρίτερα λόγω τις επιτάχυνσης των αλλαγών. Μερικές από αυτές τις νέες τεχνολογίες, γύρω στο 2040, θα ωθήσουν την ευρεία διάδοση και την ενσωμάτωση στην παγκόσμια παραγωγική υποδομή του φθηνού, «καθαρού» και ανεξάντλητου καυσίμου από την πυρηνική σύντηξη, η οποία σταδιακά θα γίνει η κυρίαρχη πηγή ενέργειας θα είναι το καύσιμο από πυρηνική σύντηξη, το οποίο θα εκτοπίσει το φυσικό αέριο που ήταν η κυρίαρχη πηγή στις αρχές του τρέχοντος κύκλου, το οποίο με τη σειρά του εκτοπίζει το πετρέλαιο που παρείχε φθηνή ενέργεια στον προηγούμενο ανοδικό κύκλο (1940-1968).
Η ανθρωπότητα με φθηνή και άφθονη ενέργεια και τεχνολογίες που αυξάνουν εκθετικά την παραγωγικότητα, θα περάσει σε ένα νέο μακροχρόνιο οικονομικό κύκλο ευημερίας καθόσον το υψηλό σημερινό κόστος παραγωγής που αντιστοιχεί στην ενέργεια θα μειωθεί σημαντικά με αποτέλεσμα προϊόντα και υπηρεσίες να γίνουν ακόμα φθηνότερα για τους καταναλωτές και πολλά προβλήματα θα αντιμετωπιστούν, όπως η κλιματική αλλαγή κατά τον βαθμό που δεν οφείλεται στους θερμοκρασιακούς κύκλους της ίδιας της γης. Επίσης θα εξαλειφθούν πολλές αιτίες συγκρούσεων εξ αιτίας του ελέγχου των ορυκτών καυσίμων. Η γεωστρατηγική σημασία πολλών χωρών με ορυκτά καύσιμα βαθμιαία θα ελαττώνεται και αντιθέτως οι χώρες που θα κατέχουν τις παραπάνω τεχνολογίες θα αποκτούν ολοένα και περισσότερη ισχύ.
Σημαντική ισχύ στο μέλλον θα έχουν εκείνα τα κράτη τα οποία θα κατέχουν τον μηχανισμό με τον οποίον η γνώση των πανεπιστημίων και των ερευνητικών κέντρων θα μετατρέπεται άμεσα σε νέες καινοτομίες για την παραγωγή φθηνών και αξιόπιστων προϊόντων και υπηρεσιών για τις ανάγκες των πολιτών με σεβασμό προς το περιβάλλον. O έλεγχος του εξειδικευμένων υλικών που απαιτούνται για την εκπαίδευση μεγάλων γλωσσικών μοντέλων τεχνητής νοημοσύνης θα διαμορφώσει την παγκόσμια ισορροπία δυνάμεων. Είναι η σοφή διαχείριση των πόρων και όχι η εξοικονόμηση χρημάτων που κάνει μια οικονομία ισχυρή. Μόνο οι επιχειρήσεις, τα κράτη και οι οργανισμοί που θα προσαρμοστούν στις επερχόμενες αλλαγές και θα ενισχύσουν τα ανταγωνιστικά τους πλεονεκτήματα θα καταφέρουν να επιβιώσουν. Το 1989, οι 32 από τις 50 κορυφαίες εταιρείες του κόσμου ανά κεφαλαιοποίηση αγοράς, ήταν Ιαπωνικές. Σήμερα η Toyota είναι η μόνη Ιαπωνική εταιρεία που παραμένει στις 50 και βρίσκεται στην 42η θέση. Τέτοιες τεκτονικές αλλαγές έρχονται!
Γιώργος Ατσαλάκης, Οικονομολόγος, Αναπληρωτής Καθηγητής Πολυτεχνείου Κρήτης, Εργαστήριο Ανάλυσης Δεδομένων και Πρόβλεψης: “Ενισχύοντας τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα” © Diamond Pages Magazine | September 2023 |