Πορευόμαστε σε μία χρονιά που οι ελπίδες και οι προσδοκίες είναι μεγάλες. Πυκνός ο χρόνος σε μελλούμενα γεγονότα με ανάλογη ποικιλία για όλους τους ενδιαφερόμενους όπως εκλογές, αναβαθμίσεις, πληθωριστικές πιέσεις και άνοδός των επιτοκίων, εξελίξεις στο ουκρανικό ζήτημα, σχέσεις με τους γείτονες, γεωπολιτικές και οικονομικές ανακατατάξεις. Το καίριο ερώτημα για εμάς είναι πως θα εξελιχθεί η καταναλωτική συμπεριφορά των συμπολιτών καθώς και των επισκεπτών στη χώρα μας και με ποιον τρόπο πρέπει να προετοιμαστεί η αγορά ώστε να ανταποκριθεί στα νέα δεδομένα που με αλληλουχία προκύπτουν καθημερινά. Ως εκ τούτου έχουμε να δώσουμε πολλές μάχες εκ του συστάδην ώστε το αποτέλεσμα να είναι το επιθυμητό για τις εταιρείες, τους ανθρώπους μας, τη χώρα και τους φίλους καταναλωτές. Ας δούμε μερικές από αυτές τις μάχες:
- Είναι η μάχη της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Ως γνωστό σιγά-σιγά αλλά με σταθερά βήματα έχει αρχίσει η απόπαγκοσμιοποίηση (αδόκιμος όρος) αλλά παρόλα αυτά απεικονίζει τη νέα πραγματικότητα.
Λόγω της έλλειψης πρώτων υλών, της αύξησης του ενεργειακού κόστους που έχουν σαν συνέπεια πληθωριστικές πιέσεις και την άνοδο των επιτοκίων, της υπερσυγκέντρωσης σε λίγες χώρες των παραγωγικών διαδικασιών, οι τιμές των προϊόντων προοδευτικά ανεβαίνουν. Λόγω των πρόσφατων γεγονότων και της πανδημίας απεδείχθη το λάθος της παραγωγής προϊόντων για όλο τον κόσμο σε συγκεκριμένες περιοχές του πλανήτη. Η σταδιακή εκπαίδευση και η προσαρμογή του καταναλωτικού κοινού στις νέες αυξημένες τιμές κτήσης των προϊόντων διευκολύνει την παραγωγή και διανομή αυτών από χώρες που μέχρι χθες δεν ήταν συμφέρουσα η παραγωγική διαδικασία.
Αποτέλεσμα αυτής της πρακτικής θα είναι η επιστροφή των παραγωγικών μονάδων στις χώρες καταγωγής τους ή η διασπορά τους σε χώρες με γεωγραφική συνάφεια αλλά με συμφερότερους όρους παραγωγής καθώς επίσης η διατήρηση των υψηλών τιμών κτήσης των προϊόντων για μεγάλο χρονικό διάστημα.
- Η μάχη διατήρησης και ανάπτυξης των φυσικών σημείων λιανικής πώλησης.
Η νέα πραγματικότητα μας εισάγει σε μια περιοχή του χρόνου όπου η εύρεση προσωπικού, το κόστος της ενέργειας, οι φόροι που συνοδεύουν τα προϊόντα αλλά και τη λειτουργία μιας επιχείρησης, ο ανταγωνισμός από τα ηλεκτρονικά καταστήματα κλπ δημιουργούν πιέσεις στη διατήρηση και λειτουργία των φυσικών σημείων λιανικής πώλησης.
Επίσης, το μαύρο χρήμα που κυκλοφορεί και συντηρεί τον αθέμιτο ανταγωνισμό συνεπικουρούμενο από τα υψηλά ενοίκια καθιστούν αβέβαιη την ύπαρξη επαρκούς αριθμού φυσικών σημείων λιανικής πώλησης.
Ο αριθμός των ατόμων που η ικανότητα τους μπορεί να στηρίζεται σε γνώσεις ή πιθανόν σε εργασιακές εμπειρίες και τα οποία αναζητούνται από τις εταιρείες για τις κενές θέσεις εργασίας, δυστυχώς δεν βρίσκει ανταπόκριση από τον με πολλά ερωτηματικά μεγάλο αριθμό των ανέργων συμπολιτών μας. Αν δεν βοηθήσει η πολιτεία τις εταιρείες να στραφούν στους πολίτες τρίτων χωρών που διαμένουν στη χώρα μας και βιοπορίζονται με κάθε λογής επιδόματα χωρίς να τους δίνεται η ευκαιρία και η δυνατότητα να εκπαιδευτούν στη γλώσσα μας καθώς και σε ειδικές δεξιότητες ώστε να γίνουν παραγωγικοί και να ενταχθούν στην εργασιακή αλυσίδα όπως επίσης αν δεν δοθεί η δυνατότητα σε συνταξιούχους που έχουν τη θέληση ή την ανάγκη της απασχόλησης στον τομέα λιανικής πώλησης για συμπλήρωμα των συντάξιμων αποδοχών τους θα δημιουργηθεί ένα μεγάλο πρόβλημα κενών θέσεων εργασίας με ότι αυτό συνεπάγεται για τη λειτουργία των φυσικών σημείων λιανικής πώλησης
- Η μάχη του μέλλοντος και η ευθύνη των θεσμών της πολιτείας.
Οι θεσμοί της πολιτείας έχουν μία ανασφάλεια για το πώς η τεχνολογία λειτουργεί και παρεμβαίνει στην καθημερινότητα του πολίτη και του Κράτους και για αυτό το λόγο πάντα προσπαθούν να την υποτάξουν μέσω κρατικών παρεμβάσεων ενώ θα έπρεπε να προσπαθούν να διατηρήσουν μία ισορροπία έχοντας κρατήσει για λογαριασμό της Πολιτείας το δικαίωμα του ελέγχου για την διατήρηση της νομιμότητας των ενεργειών.
Για αυτό το λόγο σοβείτε μία κρίση εμπιστοσύνης των πολιτών προς τους θεσμούς.
Η πολιτεία έχει τη δυνατότητα με ορθή παρέμβαση να δημιουργήσει ένα πλαίσιο αξιών πού θα λειτουργήσει ως βάση συνεννόησης και επίλυσης των προβλημάτων που θα ανακύπτουν στο μέλλον μεταξύ των θεσμών της πολιτείας και των νέων τεχνολογιών. Είναι μία μάχη που πρέπει να τελειώσει ευδόκιμα γιατί η λιανική πώληση ενσωματώνει διαρκώς με πολύ επιστημοσύνη νέες τεχνολογίες εφαρμόζοντας καινοτόμες πρακτικές για καλύτερη και αποδοτικότερη εξυπηρέτηση, βελτίωση της ποιότητας των προσφερόμενων ειδών και υπηρεσιών και με προσφορά καλύτερων τιμών προς όφελος των καταναλωτών.
Ο επιδιωκόμενος προστατευτισμός από τις χώρες και οι επιδοτήσεις που δίνονται για την προσέλκυση νέων επενδύσεων σε όλους τους τομείς δημιουργούν εμπόδια στην ανάπτυξη νέων και καινοτόμων προϊόντων και υπηρεσιών και οδηγούν στην αύξηση του κόστους των παραγομένων προϊόντων και υπηρεσιών αλλά και των αντίστοιχων τιμών που προσφέρονται στους καταναλωτές.
Έχοντας το μυαλό μας σε όλα αυτά αλλά για το προσεχές διάστημα χρειάζεται ψυχραιμία, ανοιχτά μάτια και αυτιά, χρήση της λογικής, εγρήγορση, γρήγορη ανταπόκριση και το μέλλον μας περιμένει.
Αντώνης Μακρής, Πρόεδρος, ΣΕΛΠΕ: “Προκλήσεις που πρέπει να διαχειριστεί η αγορά και το 2023” | Date: 13/02/2023 © Energizing Greece Magazine | 2nd Edition March 2023 |