Προτρέπω όλους στην οικονομία της φιλοξενίας, να αναλάβουμε ηγετικό ρόλο στην προώθηση ενός πιο αναγεννητικού, ουσιαστικού και υπεύθυνου τουρισµού. Να εργαστούµε µαζί µε συνέπεια για ένα ακόµα πιο βιώσιµο µέλλον για την πατρίδα µας.
Το 2022 ήταν μια εξαιρετική χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό, παρά τις επαναλαμβανόμενες, διεθνείς κρίσεις.
Ενάντια σε όλες τις δυσοίωνες προβλέψεις, καταφέραμε να αναβαθμίσουμε το τουριστικό μας προϊόν και να φέρουμε την Ελλάδα στους κορυφαίους προορισμούς παγκοσμίως.
Επομένως, δεν ήταν απλώς μια χρονιά με εξαιρετικές επιδόσεις σε έσοδα και αφίξεις, αλλά είναι και μια χρονιά ορόσημο για τον ελληνικό τουρισμό.
Με στρατηγικές συμφωνίες και ανοίγματα σε νέες αγορές, καταφέραμε να προσελκύσουμε ταξιδιώτες με υψηλό κόστος, να «φωτίσουμε» νέους προορισμούς και, κυρίως, να επιμηκύνουμε την τουριστική περίοδο.
Ως απόδειξη, ρεκόρ εσόδων την περίοδο Απριλίου-Οκτωβρίου, απευθείας πτήσεις από τις ΗΠΑ που παρατάθηκαν έως τις αρχές Ιανουαρίου αλλά και η δραστηριότητα κρουαζιέρας που διήρκεσε έως τις αρχές του 2023.
Το brand name Greece
-είναι σταθερά στο Top 5 των διεθνών προορισμών
-είναι 3ο παγκοσμίως στην κατηγορία SEA & SUN
-και 8 στις 10 επενδύσεις στη χώρα το 2022 αφορούσαν τον τουρισμό.
-παράλληλα καταφέραμε να έχουμε περί τα 18 δις έσοδα, όσα και τη χρονιά ορόσημο του 2019 ενώ, σε σύγκριση πάντα με τις επιδόσεις του 2019, η Ελλάδα κατάφερε να αναπληρώσει σε μεγαλύτερο ποσοστό, ξεπερνώντας αγορές όπως η Ισπανία, η Γαλλία και η Ιταλία.
Και εδώ θα πω ότι η εισροή τουριστικών ροών από τη Β. Αμερική ήταν καθοριστικής σημασίας. Ήταν κάτι που σε συνεργασία με το υπουργείο τουρισμού, ο ΕΟΤ θα συνεχίσει να απευθύνεται στις παραδοσιακές αγορές , της Ευρώπης, του Αραβικού Κόλπου, Β. Αμερικής και Αυστραλίας, όπου θα ανοίξει γραφείο ο Οργανισμός αλλά και στις αγορές Κίνας, Ν. Κορέας, Ιαπωνίας, Ινδίας, με τήρηση πάντα των υγειονομικών κανόνων.
Φυσικά το δυναμικό rebranding της χώρας συνεχίζεται.
Η Ελλάδα από απόλυτος προορισμός SEA & SUN αναδεικνύεται πλέον ως top of mind, premium, υγειονομικά ασφαλής, πολυνησιακός προορισμός με παράλληλα συναρπαστική ενδοχώρα, που προσφέρει ατελείωτες αυθεντικές εμπειρίες σε κάθε γωνιά της, σε όλη τη διάρκεια του χρόνου, ενισχύοντας βέβαια ταυτόχρονα το παραδοσιακό προϊόν «ήλιος και θάλασσα».
Ο ΕΟΤ βάζει δυναμικά τον ελληνικό τουρισμό στη νέα εποχή.
-Με τα 17 γραφεία μας στο εξωτερικό
-με συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις, με το νέο μας περίπτερο
-με τη διοργάνωση ταξιδιών εξοικείωσης
-με δράσεις και εκδηλώσεις Δημοσίων Σχέσεων
-με τα δικά μας αναβαθμισμένα ψηφιακά μέσα, το portal και τα social media VISIT GREECE
Ο ΕΟΤ επενδύει μεθοδικά στην επικοινωνιακή στρατηγική του, τόσο στις παραδοσιακές για τον ελληνικό τουρισμό χώρες, όσο και στις εξαιρετικά σημαντικές αγορές των ΗΠΑ της Λατινικής Αμερικής και του Καναδά, από τις οποίες τα μηνύματα είναι ήδη ιδιαίτερα ενθαρρυντικά.
Η μεγάλη όμως πλέον, ειδοποιός διαφορά στη στρατηγική μας είναι ότι πλέον όλη η προβολή της χώρας θα οργανώνεται με οριζόντιο γνώμονα τη βιωσιμότητα.
‘’SUSTAINABLE GREECE’’. Ονομάζεται και το νέο microsite του ΕΟΤ που αναδεικνύει τα best practices και πιστοποιημένους βιώσιμους προορισμούς στη χώρα.
Τα πλάνα διαφήμισης και συν διαφήμισης που καταρτίζουμε στον ΕΟΤ έχουν πλέον τα περισσότερα 12 μήνη διάρκεια.
Έτσι η Ελλάδα είναι always on επικοινωνιακά προς τις διεθνείς αγορές.
GREECE DOES HAVE A WINTER η ειδική θεματική καμπάνια χειμερινού και ορεινού τουρισμού.
GREEKEND η καμπάνια τουρισμού πόλεων, που έγινε viral από την πρώτη στιγμή.
Και βέβαια, πάντα με στοχευμένη επικοινωνία, αναδεικνύουμε την τεράστια ποικιλία μοναδικών εμπειριών που βιώνει ο επισκέπτης: γαστρονομία, οινοτουρισμός, πολιτισμός, θρησκευτικός τουρισμός, δραστηριότητες στη φύση, αγροτουρισμός, sailing & diving , αθλητικός τουρισμός, τουρισμός υγείας και ευεξίας και πολλές άλλες εναλλακτικές εμπειρίες.
Θεματικές καμπάνιες που στοχεύουν σε συγκεκριμένα target groups: όπως digital nomads, ομογενείς, silver tourism.
Παράλληλα στην προσπάθεια ανάδειξης της χώρας ως βιώσιμου προορισμού, με ηθικό πρόσημο, απευθυνόμαστε σε κοινωνικές ομάδες όπως τα ΑΜΕΑ. Ο Τουρισμός για Όλους, ο Προσβάσιμος Τουρισμός, προχωρά και πρέπει να προχωρήσει.
Προωθούμε τον κινηματογραφικό τουρισμό, ενώ με προσωπική μου πρωτοβουλία, υπογράψαμε πρόσφατα, Μνημόνιο Συνεργασίας με το ΕΚΟΜΕ (Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων).
Όπως ίσως γνωρίζετε έρευνα της Expedia, που πραγματοποιήθηκε τον Νοέμβριο, για την αγορά της Β. Αμερικής, έδειξε πως ο κινηματογράφος και η τηλεόραση είναι η πρώτη πηγή έμπνευσης για ταξίδια.
Έτσι όλο αυτό το καλειδοσκόπιο αυθεντικών εμπειριών που μπορεί να προσφέρει η χώρα στον επισκέπτη αγκαλιάζουν και αναγεννούν ολιστικά το σώμα, το πνεύμα και την ψυχή.
Επίσης η τάση για regenerative tourism που σκοράρει τόσο ψηλά στις διεθνείς έρευνες και οι επενδύσεις που πλέον στοχεύουν στην ικανότητα των εταιρειών να δημιουργούν αξία και να διαμορφώνουν αποτελεσματικές στρατηγικές με μακροπρόθεσμο ορίζοντα, με κοινωνικές και περιβαλλοντολογικές αξίες όσον αφορά την λειτουργία τους, μια τάση που συγκεντρώνει ολοένα και περισσότερο το ενδιαφέρον των επενδυτών.
Σε εθνικό επίπεδο, άλλωστε για να μπορέσει η Ελλάδα να διευκολύνει τη ροή κεφαλαίων με θετικό περιβαλλοντικό και κοινωνικό αποτύπωμα, θα πρέπει πολύ σύντομα να δημιουργήσει ένα πλαίσιο ταξινόμησης, αξιολόγησης και επίβλεψης των πράσινων επενδύσεων στη χώρα, σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα (EU Taxonomy)
Οι βιώσιμες επενδύσεις στην οικονομίας της φιλοξενίας, αποτελούν έναν ταχύτατα αναπτυσσόμενο τομέα, που όπως αποδείχθηκε από την εμφάνιση της πανδημίας Covid-19 είναι πολύ ανθεκτικός ακόμα και σε περιόδους κρίσης.
Και αυτή η αύξηση των βιώσιμων επενδύσεων αναμένεται να συνεχιστεί, μιας και πολλοί υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής και επενδυτές βλέπουν την τρέχουσα ενεργειακή κρίση ως μια κλήση αφύπνισης που επιταχύνει την ανάγκη για μια διαφορετική προσέγγιση στις επενδύσεις, καθώς έχουν γίνει παραλληλισμοί μεταξύ των απρόβλεπτων κινδύνων μιας πανδημίας και ζητημάτων όπως η κλιματική αλλαγή αλλά και άλλους εξωγενείς παράγοντες που επηρεάζουν σε πολύ μεγάλο βαθμό την οικονομία αλλά και την τουριστική βιομηχανία!
Η Ελλάδα οδεύει σε μια κλιματικά ουδέτερη οικονομία μέχρι το 2050 και μια πιο ανθεκτική και ανταγωνιστική οικονομία, που σέβεται το περιβάλλον, δημιουργεί ποιοτικές θέσεις εργασίας και μία συνεκτική κοινωνία, προωθώντας την καινοτομία και ενισχύοντας την υιοθέτηση των αρχών της Κυκλικής Οικονομίας.
Η ενσωμάτωση της αειφορίας στην οικονομία της φιλοξενίας ενισχύει την “κοινωνική άδεια λειτουργίας’’ των επιχειρήσεων και αυξάνει την οικονομική και περιβαλλοντική τους ανταγωνιστικότητα, η οποία αναμένεται να είναι και το βασικό κλειδί της “Γαλάζιας Ανάπτυξης” της Ελλάδας.
Επίσης Διατροφή και Πολιτισμός, δυο τεράστια εθνικά κεφάλαια, τα οποία επανασυστήνουμε στις διεθνείς αγορές.
Ειδικά για τον πολιτισμό δε θέλουμε ένα επισκέπτη απλό θεατή των μοναδικών μνημείων μας, τον θέλουμε συμμέτοχο και δημιουργό πολιτισμού.
Και εδώ η ψηφιακή τεχνολογία θα συνεισφέρει στη δημιουργία μιας διαδραστικής σχέσης και προσωποποιημένης εμπειρίας για τον ταξιδιώτη.
Παράλληλα θέλουμε να βιώσει τον αυθεντικό τρόπο ζωής των τοπικών κοινοτήτων. Experimental Cultural Tourism αυτή είναι και η διεθνής τάση.
Επίσης η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου σε συνδυασμό με τη στρατηγική μας για την προώθηση του μοντέλου city break είχε ως αποτέλεσμα αφίξεις ταξιδιωτών ακόμα και στην καρδιά του χειμώνα με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την τουριστική ανάπτυξη της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης και την υποστήριξη της γαστρονομικής βιομηχανίας και του λιανικού εμπορίου.
Το 2022 ήταν μια εξαιρετική χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό, παρά τις επαναλαμβανόμενες, διεθνείς κρίσεις.
Και μόνο το γεγονός ότι συγκρίνουμε την εποχή των πολλαπλών κρίσεων του 2022 με την «χωρίς σύννεφα» εποχή του 2019 είναι απόδειξη της επιτυχίας της περασμένης τουριστικής περιόδου αλλά και το γεγονός ότι αυτή η επιτυχία δεν ήρθε από προεπιλογή αλλά ήταν αποτέλεσμα στρατηγικής , σωστό προγραμματισμό και σκληρή δουλειά.
Παράλληλα, η αναβάθμιση του τουριστικού μας προϊόντος κατέστησε την Ελλάδα ισχυρό πόλο έλξης για διεθνείς κολοσσούς που επενδύουν στη χώρα μας σε μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες, τουριστικά λιμάνια και θεματικά πάρκα, ενώ η κυβέρνηση αξιοποιώντας πόρους όπως το Ταμείο Ανάκαμψης της Ε.Ε. τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, παραδίδει έργα υποδομής που θα συμβάλουν αποφασιστικά στην τουριστική και οικονομική ανάπτυξη της χώρας.
Έτσι και το 2023 θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε για την περαιτέρω παράταση της σεζόν με στόχο η Ελλάδα να προσελκύει ταξιδιώτες όλους τους 12 μήνες του χρόνου.
Οι συμφωνίες που έχουμε ήδη κάνει με τις αεροπορικές εταιρείες των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής έχουν αποδώσει περισσότερες από 56 απευθείας πτήσεις.
Στο ίδιο πλαίσιο, αναδεικνύουμε τους χειμερινούς προορισμούς μας με στοχευμένες εκστρατείες, προχωράμε σε νέες συμφωνίες με σημαντικούς παράγοντες της αγοράς, επενδύουμε σε εναλλακτικές μορφές τουρισμού (λουτρόπολη, ιατρικός, ρησκευτικός, γαστρονομικός, πολιτιστικός, καταδυτικός κ.λπ.)
Και πάντα με έμφαση στη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη στη κυκλική οικονομία, στη διαχείριση των υδάτινων πόρων, στην προστασία της βιοποικιλότητας, στην ανάδειξη της παράδοσης αλλά και της πλούσιας ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς.
Η διαφύλαξη της ταυτότητας της χώρας μας – που την καθιστά μοναδικό προορισμό στον κόσμο – είναι καθήκον μας για τις επόμενες γενιές.
Και φυσικά στο επίκεντρο της πολιτικής μας το τρίπτυχο:
Αειφορία, έργα υποδομής αλλά και μια Ελλάδα ως ο τουριστικός προορισμός για όλο το χρόνο.
Είναι πλέον γεγονός ότι η ζήτηση για ταξίδια είναι τώρα ισχυρότερη από ποτέ και όλα δείχνουν ότι το 2023 θα δούμε ακόμα μια πιο σημαντική ανάκαμψη.
Έτσι το 2023 θα είναι μια πολύ δυνατή χρονιά για ταξίδια και τουρισμό προσθέτοντας σταθερά ως ανάγκη και όχι απλά ως τάση την βιωσιμότητα που βρίσκεται στην κορυφή στην ατζέντα των ταξιδιωτών.
Τα πάντα όμως ξεκινούν από την ατομική περιβαλλοντική και υπεύθυνη συμπεριφορά του καθενός μας!
Ας ελπίσουμε λοιπόν να το καταφέρουμε όλοι μαζί οι λαοί στον πλανήτη και να μην μείνουμε στα λόγια!
Η Ελλάδα είναι η κοιτίδα του πολιτισμού και της ευζωίας κάτι που δεν θα πρέπει να ξεχνάμε!
Και ναι επαναλαμβάνω ότι μπορεί να γίνει παγκόσμιο κέντρο πολιτιστικού βιώσιμου και αειφόρου τουρισμού.
Και προτρέπω όλους στην οικονομία της φιλοξενίας, να αναλάβουμε ηγετικό ρόλο στην προώθηση ενός πιο αναγεννητικού, ουσιαστικού και υπεύθυνου τουρισμού, να εργαστούμε μαζί με συνέπεια για ένα ακόμα πιο βιώσιμο μέλλον για την πατρίδα μας.
Άντζελα Γκερέκου, Πρόεδρος ΕΟΤ: “Ο ελληνικός τουρισμός απαιτεί συσπείρωση δυνάμεων για την εξάλειψη των όποιων αδυναμιών! Και ανθρώπους με όραμα! Όραμα που θα μας δίνει δύναμη να συνεχίζουμε! Με πίστη, συντονισμό και συνέπεια για την καθιέρωση της Ελλάδας σε “Top of mind” αειφόρο προορισμό” | Date: 28/01/2023 © Energizing Greece Magazine | 2nd Edition March 2023 |