Πριν από περίπου 20 χρόνια, η φούσκα των dotcom έσκασε, προκαλώντας την πτώση των μετοχών πολλών εταιρειών τεχνολογίας. Ορισμένες εταιρείες, όπως η Amazon, ανέκτησαν γρήγορα την αξία τους – αλλά πολλές άλλες έμειναν ερείπια. Στις δύο δεκαετίες που μεσολάβησαν από αυτό το κραχ, η τεχνολογία έχει εξελιχθεί με πολλούς τρόπους.
Πολύ περισσότεροι άνθρωποι είναι σήμερα συνδεδεμένοι στο διαδίκτυο απ’ ό,τι στις αρχές της χιλιετίας. Το 2000, μόλις οι μισοί Αμερικανοί είχαν ευρυζωνική πρόσβαση στο σπίτι. Σήμερα, το ποσοστό αυτό ξεπερνά το 90%.
Αυτή η ευρυζωνική επέκταση δεν ήταν σίγουρα μόνο ένα αμερικανικό φαινόμενο. Παρόμοια ανάπτυξη μπορεί να παρατηρηθεί σε παγκόσμια κλίμακα: ενώ το 2000 λιγότερο από το 7% του κόσμου ήταν συνδεδεμένο στο διαδίκτυο, σήμερα πάνω από το μισό του παγκόσμιου πληθυσμού έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο.
Παρόμοιες τάσεις παρατηρούνται και στη χρήση των κινητών τηλεφώνων. Στις αρχές της δεκαετίας του 2000, υπήρχαν 740 εκατομμύρια συνδρομές κινητών τηλεφώνων παγκοσμίως. Δύο δεκαετίες αργότερα, ο αριθμός αυτός έχει ξεπεράσει τα 8 δισεκατομμύρια, πράγμα που σημαίνει ότι υπάρχουν πλέον περισσότερα κινητά τηλέφωνα στον κόσμο από ανθρώπους.
Ταυτόχρονα, η τεχνολογία γινόταν επίσης πιο προσωπική και φορητή. Η Apple πούλησε το πρώτο της iPod το 2001 και έξι χρόνια αργότερα παρουσίασε το iPhone, το οποίο εγκαινίασε μια νέα εποχή προσωπικής τεχνολογίας. Αυτές οι αλλαγές οδήγησαν σε έναν κόσμο στον οποίο η τεχνολογία αγγίζει σχεδόν τα πάντα που κάνουμε.
Η τεχνολογία έχει αλλάξει σημαντικούς τομείς τα τελευταία 20 χρόνια, συμπεριλαμβανομένων των μέσων ενημέρωσης, της δράσης για το κλίμα, και της υγειονομικής περίθαλψης. Το Technology Pioneers του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ, το οποίο μόλις γιόρτασε την 20η επέτειό της, μας δίνει μια εικόνα για το πώς οι αναδυόμενοι ηγέτες της τεχνολογίας επηρέασαν και ανταποκρίθηκαν σε αυτές τις αλλαγές.
Μέσα ενημέρωσης και κατανάλωση μέσων ενημέρωσης
Τα τελευταία 20 χρόνια έχουν διαμορφώσει σε μεγάλο βαθμό τον τρόπο και τον τόπο που …καταναλώνουμε τα μέσα ενημέρωσης. Στις αρχές της δεκαετίας του 2000, πολλές εταιρείες τεχνολογίας εξακολουθούσαν να επικεντρώνονται στην επέκταση της επικοινωνίας για εργασιακούς και άλλους σκοπούς μέσω προηγμένου εύρους ζώνης.
Άλλοι ακολούθησαν τον δρόμο της επέκτασης των επιλογών των μέσων ενημέρωσης πέρα από τα παραδοσιακά σημεία πώλησης. Οι πρώιμοι πρωτοπόροι της τεχνολογίας, όπως η PlanetOut, το έκαναν αυτό παρέχοντας μια διέξοδο και μια εναλλακτική πηγή μέσων ενημέρωσης για τις κοινότητες LGBTQIA, καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι έμπαιναν στο διαδίκτυο.
Σε συνέχεια αυτών των πρώτων νέων επιλογών μέσων ενημέρωσης, νέων κοινοτήτων και εναλλακτικών μέσων ενημέρωσης ήρθε η μαζική ανάπτυξη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Το 2004, λιγότεροι από 1 εκατομμύριο άνθρωποι ήταν στο Myspace – το Facebook δεν είχε καν ξεκινήσει. Μέχρι το 2018, το Facebook είχε αποκτήσει περισσότερους από 2,26 δισεκατομμύρια χρήστες ενώ κι άλλοι ιστότοποι είδαν τους χρήστες τους να αυξάνονται σε εκατοντάδες εκατομμύρια.
Ενώ αυτές οι νέες διαδικτυακές κοινότητες και τα κανάλια επικοινωνίας έχουν προσφέρει σπουδαίους χώρους για εναλλακτικές φωνές, η αυξημένη χρήση τους έχει επίσης φέρει στην επιφάνεια ζητήματα αυξημένης παραπληροφόρησης και πόλωσης.
Σήμερα, πολλές νεοφυείς επιχειρήσεις της τεχνολογίας επικεντρώνονται στη διατήρηση αυτών των διαδικτυακών χώρων μέσων ενημέρωσης, ενώ παράλληλα μετριάζουν την παραπληροφόρηση που μπορεί να τα συνοδεύει. Πρόσφατα, κάποιοι πρωτοπόροι της τεχνολογίας αποφάσισαν επίσης να προσεγγίσουν αυτό το ζήτημα, όπως η TruePic – η οποία επικεντρώνεται στην αναγνώριση φωτογραφιών – και η Two Hat, η οποία αναπτύσσει έλεγχο περιεχομένου με τεχνητή νοημοσύνη για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Κλιματική αλλαγή και πράσινη τεχνολογία
Πολλοί επιστήμονες προσβλέπουν σήμερα στην τεχνολογία για να μας οδηγήσει προς έναν κόσμο χωρίς εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Αν και σήμερα δίνεται μεγαλύτερη προσοχή στην κλιματική αλλαγή, αυτές οι προσπάθειες για την εξεύρεση λύσης μέσω της τεχνολογίας δεν είναι καινούργιες. Το 2001, η πράσινη τεχνολογία προσέφερε μια νέα επενδυτική ευκαιρία για τους επενδυτές τεχνολογίας μετά το κραχ, οδηγώντας σε μια έκρηξη επενδύσεων σε νεοσύστατες επιχειρήσεις ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, συμπεριλαμβανομένης της Bloom Energy, μιας Technology Pioneer το 2010.
Τις τελευταίες δύο δεκαετίες, οι νεοφυείς τεχνολογικές επιχειρήσεις έχουν εντείνει την εστίασή τους στο κλίμα. Πολλές σήμερα εστιάζουν σε πρωτοβουλίες πολύ πέρα από την καθαρή ενέργεια για την επιβράδυνση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής.
Διάφορες νεοφυείς επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένης της Carbon Engineering και της Climeworks από τους φετινούς Technology Pioneers, έχουν αρχίσει να αναπτύσσουν τεχνολογία δέσμευσης άνθρακα. Οι τεχνολογίες αυτές αφαιρούν απευθείας το CO2 από τον αέρα, επιτρέποντας στους επιστήμονες να μετριάσουν ένα μέρος της ζημίας από τα ορυκτά καύσιμα που έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί.
Ένας άλλος αναπτυσσόμενος τομέας για τις νέες εταιρείες τεχνολογίας σήμερα είναι η καινοτομία στα συστήματα τροφίμων. Πολλές εταιρείες, όπως η Aleph Farms και η Air Protein, δημιουργούν καινοτόμες εναλλακτικές κρέατος και γαλακτοκομικών προϊόντων που είναι πολύ πιο πράσινες από τις αντίστοιχες παραδοσιακές.
Βιοτεχνολογία και υγειονομική περίθαλψη
Στις αρχές της δεκαετίας του 2000 κορυφώθηκε επίσης η έκρηξη της βιοτεχνολογίας που είχε ξεκινήσει στα μέσα της δεκαετίας του 1990. Πολλές επιχειρήσεις επικεντρώθηκαν στην προώθηση των βιοτεχνολογιών μέσω της ενισχυμένης τεχνολογικής έρευνας.
Μία από αυτές τις εταιρείες ήταν η Actelion Pharmaceuticals, μία από τις πρώτες Technology Pioneers. Η τεχνολογία της Actelion ερευνούσε το μονό στρώμα κυττάρων που διαχωρίζει κάθε αιμοφόρο αγγείο από τη ροή του αίματος. Όπως και πολλές άλλες εταιρείες βιοτεχνολογίας εκείνη την εποχή, η εστίασή τους ήταν στην έρευνα ακριβείας ασθενειών και θεραπειών.
Ενώ πολλές εταιρείες τεχνολογίας εξακολουθούν σήμερα να εστιάζουν στην έρευνα ασθενειών και θεραπειών, πολλές άλλες επικεντρώνονται στην παροχή υγειονομικής περίθαλψης. Η τηλεϊατρική βρίσκεται σε άνοδο τα τελευταία χρόνια, με πολλές νέες τεχνολογικές εταιρείες να επεκτείνουν τις εικονικές επιλογές υγειονομικής περίθαλψης. Νέες τεχνολογίες όπως εικονικές επισκέψεις και chatbots χρησιμοποιούνται για την παροχή υγειονομικής περίθαλψης σε άτομα, ειδικά κατά τη διάρκεια του Covid-19.
Πολλές εταιρείες εστιάζουν επίσης την τεχνολογία τους στον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης στους ασθενείς και όχι στους γιατρούς. Για παράδειγμα, η Ada, μια εφαρμογή ελέγχου συμπτωμάτων, είχε σχεδιαστεί για χρήση από γιατρούς, αλλά τώρα έχει αλλάξει τη γλώσσα και τη διεπαφή της για να δώσει προτεραιότητα στην παροχή πληροφοριών στους ασθενείς σχετικά με τα συμπτώματά τους. Άλλες εταιρείες, όπως η 7 cups, προσφέρουν υποστήριξη ψυχικής υγείας απευθείας στους χρήστες τους, μέσω της εφαρμογής τους, αντί να περνούν από τα υπάρχοντα γραφεία.
Τις τελευταίες δύο δεκαετίες η τεχνολογία της υγειονομικής περίθαλψης έγινε πολύ πιο προσωπική και χρησιμοποιεί την τεχνολογία για την παροχή φροντίδας και όχι μόνο για την προώθηση της ιατρικής έρευνας.
Στις αρχές της δεκαετίας του 2000, πολλές εταιρείες βρίσκονταν στην αρχή της ανάκαμψης από την έκρηξη της φούσκας των dotcom. Έκτοτε, είδαμε μια μεγάλη επέκταση στον τρόπο με τον οποίο οι καινοτόμοι της τεχνολογίας προσεγγίζουν τομείς όπως τα νέα μέσα, η κλιματική αλλαγή, η παροχή υγειονομικής περίθαλψης και άλλα. Ταυτόχρονα, είδαμε επίσης τις εταιρείες τεχνολογίας να ανταποκρίνονται στην περίσταση προσπαθώντας να καταπολεμήσουν ζητήματα που προέκυψαν στην πορεία, όπως ο έλεγχος του περιεχομένου του διαδικτύου και η επέκταση των λύσεων για την κλιματική αλλαγή.
Πηγή: World Economic Forum
You could read more about Runway Here, about Growth Path Explorer Here