Όταν οι υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης προετοιμάζονται για τα επαγγέλ-ματα του μέλλοντος και όταν μελέτες αναφέρουν ότι ο κατασκευαστής μελών του ανθρώπινου σώματος, ο εικονικός δικηγόρος και ο χρηματιστής χρόνου το 2030 θα θεωρούνται συνηθισμένα επαγγέλματα, πώς η Ελλάδα θα μπορέσει να αποτρέψει ένα δεύτερο –για λόγους καινοτομίας αυτή τη φορά– brain drain;
Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας θέτει ως εθνική προτεραιότητα την αναστροφή του brain drain, του φαινομένου που στα χρόνια της κρίσης είχε λάβει ανεξέλεγκτες διαστάσεις, με διττή στόχευση: αφενός να επαναπατριστούν οι νέοι που έφυγαν, αφετέρου να εξασφαλίσουμε τις κατάλληλες συνθήκες, ώστε να διακόψουμε τη διαρροή και άλλων προσοντούχων νέων στο εξωτερικό.
Υλοποιούμε, σε αυτή την κατεύθυνση, ένα ολοκληρωμένο σχέδιο ενίσχυσης του επιχειρηματικού, ερευνητικού και οικονομικού περιβάλλοντος και προώθησης της αξιοκρατίας, καθώς και ένα αποκομματικοποιημένο μοντέλο διακυβέρνησης, με αξιοκρατία, διαφάνεια και λογοδοσία για τη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης. Το σχέδιό μας περιλαμβάνει και τους εξής άξονες: τη στήριξη στις νεοφυείς και καινοτόμες επιχειρήσεις με γενναία φορολογικά κίνητρα, που θα δημιουργήσουν ποιοτικές και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας, τη δημιουργία ειδικών θέσεων στα ελληνικά πανεπιστήμια και τα ερευνητικά κέντρα για διακεκριμένους νέους Έλληνες επιστήμονες, και τη μεγαλύτερη διασύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, ώστε όλοι οι νέοι να έχουν καλές προοπτικές επαγγελματικής αποκατάστασης.
Μπορεί το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα να παραγάγει εργαζομένους υψηλής εξειδίκευσης και με ψηφιακές δεξιότητες; Τι εκ βάθρων αλλαγές χρειάζονται για να το πετύχει αυτό;
Βεβαίως και στη χώρα μας μπορούμε να παράξουμε εργαζομένους υψηλής εξειδίκευσης με ψηφιακές δεξιότητες. Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα διαθέτει εξαιρετικά συστατικά στοιχεία, αλλά και ορισμένες παθογένειες. Το ποιοτικό του ανθρώπινο δυναμικό περιλαμβάνει τους μαθητές, το εκπαιδευτικό και διοικητικό προσωπικό, που με αυταπάρνηση καιυπό δύσκολες συχνά συνθήκες πετυχαίνουν αξιοσημείωτα αποτελέσματα και διεθνείς διακρίσεις. Μεταξύ των κυριότερων προκλήσεων και βασικών στόχων του Υπουργείου Παιδείας είναι η γεφύρωση του χάσματος ανάμεσα στις ανάγκες της αγοράς εργασίας και τις δεξιότητες που καλλιεργεί το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Σε αυτή την κατεύθυνση, πρέπει, πρώτον, να βελτιώσουμε τον επαγγελματικό προσανατολισμό και την υποστήριξη των μαθητών μας στο να ανακαλύψουν δεξιότητες και κλίσεις· δεύτερον, να ενισχύσουμε τη διδασκαλία νέων δεξιοτήτων, μεταξύ των οποίων και οι ψηφιακές, στο σχολικό πρόγραμμα σπουδών· τρίτον, να ενισχύσουμε τη διά βίου μάθηση και την επιμόρφωση, την καλλιέργεια της γνώσης και σε μεγαλύτερες ηλικίες, ώστε να είμαστε ανταγωνιστικοί στην παγκόσμια αγορά εργασίας.
Σε τι είδους εκπαίδευση πρέπει να επενδύσει η Ελλάδα τα επόμενα χρόνια; Θα μπορέσει το ψηφιακό σχολείο, που είναι μια πραγματικότητα σε πολλές χώρες της Ευρώπης και το οποίο αλλάζει ραγδαία την εμπειρία μάθησης, να γίνει πραγματικότητα στην Ελλάδα του 21ου αιώνα;
Η ζήτηση ψηφιακών, τεχνολογικών και υπολογιστικών δεξιοτήτων αναμένεται να καταγράψει ραγδαία άνοδο, ενώ τομείς όπως η τεχνητή νοημοσύνη και η βιοτεχνολογία θα καθορίσουν σε μεγάλο βαθμό το μέλλον, δοκιμάζοντας παράλληλα την προσαρμοστικότητά μας. Το Υπουργείο Παιδείας, συμπληρωματικά της βελτίωσης των διδακτικών μεθόδων και εργαλείων και του εμπλουτισμού του σχολικού προγράμματος με νέες θεματικές, με σκοπό την πολύπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών, στοχεύει στην περαιτέρω καλλιέργεια ήπιων και ψηφιακών δεξιοτήτων.
Οι ψηφιακές δεξιότητες θα διδάξουν στους μαθητές πώς να χειριστούν και να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες που τους παρέχει η τεχνολογία, ενώ οι ήπιες δεξιότητες, όπως η κριτική σκέψη, η ομαδική δουλειά, η συνεργατικότητα και η προσαρμοστικότητα, θα τους εφοδιάσουν με την απαραίτητη ευελιξία για τη διαχείριση των πληροφοριών, των ψηφιακών και άλλων εργαλείων, που σήμερα ούτε μπορούμε να φανταστούμε, σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον.
Το να προβλέψουμε το μέλλον είναι αδύνατον. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε, όμως, είναι να εφοδιαστούμε με τα κατάλληλα εργαλεία, ώστε να είμαστε σε θέση να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις του μέλλοντος.
Νίκη Κεραμέως, Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Ελλάδας
You could find out more about the Hellenic Ministry of Education and Religious Affairs HERE