Στην αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών –από την παροχή ή άντληση πληροφοριών έως την τελική αγορά υπηρεσιών– στοχεύει ο υπουργός Τουρισμού κ. Χάρης Θεοχάρης. Στο 10ετές στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης του Ελληνικού Τουρισμού, το οποίο προετοιμάζει και αναμένεται να παρουσιάσει μέσα στο 2020, εντάσσονται σειρά πρωτοβουλιών για τη βέλτιστη αξιοποίηση των τεχνολογιών από φορείς και παράγοντες του κλάδου.
Παράλληλα, ο υπουργός Τουρισμού δίνει έμφαση στη διαμόρφωση ενός βιώσιμου μοντέλου ανάπτυξης, που θα ενισχύσει το τουριστικό προϊόν της χώρας και θα εξασφαλίσει καλύτερη ποιότητα και ανταποδοτικότητα στην Οικονομία. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσονται και πρωτοβουλίες που ήδη υλοποιούνται για την ανάδειξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού.
Τουριστικό προϊόν στην 4η βιομηχανική επανάσταση σημαίνει υποδομές που κάνουν τη χώρα «έξυπνη» ψηφιακά, σημαίνει αξιοποίηση των νέων δυνατοτήτων που κάνουν «έξυπνη» την κάθε πόλη και ικανή να σχεδιάζει μόνη της τον τουρισμό της. Πόσο κοντά ή πόσο μακριά είμαστε από αυτή την πραγματικότητα;
Η εντατική ψηφιοποίηση της χώρας είναι μία από τις απόλυτες προτεραιότητες της Κυβέρνησης και του Πρωθυπουργού, καθώς δημιούργησε ειδικό χαρτοφυλάκιο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Ειδικότερα, όμως ο κλάδος του Τουρισμού είναι ο τομέας της οικονομικής δραστηριότητας που δέχθηκε ίσως νωρίτερα τη «διατάραξή» του, το λεγόμενο disturb, από τις νέες τεχνολογίες, και ομολογουμένως τις αξιοποιεί ταχύτατα. Τόσο το Υπουργείο Τουρισμού όσο και ο ΕΟΤ δίνουν ιδιαίτερο βάρος στις digital καμπάνιες, ενώ ταυτόχρονα διαθέτουμε ψηφιακές «πύλες», όπως το Visit Greece, για την παροχή των απαραίτητων πληροφοριών. Η σταδιακή μετάβαση στα δίκτυα νέας γενιάς 5G αναμένεται να μας δώσει νέα εργαλεία, τόσο προβολής και marketing όσο και επεξεργασίας στοιχείων, που θα αποτελέσουν κρίσιμο παράγοντα για τον σχεδιασμό των πολιτικών μας. Σε ό,τι αφορά τη «διάχυση» αυτών των δυνατοτήτων σε συγκεκριμένους ελληνικούς προορισμούς και πόλεις, έχουμε ήδη τα έξοχα παραδείγματα των Τρικάλων και της Καλαμάτας. Ήδη αξιοποιούνται ευρωπαϊκοί και εθνικοί πόροι σε κάθε γωνιά της χώρας για τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό, και εκτιμώ ότι τα απτά αποτελέσματα της μετάβασης αυτής θα πολλαπλασιαστούν μελλοντικά.
Ποιες είναι οι αναγκαίες δεξιότητες στον νέο ψηφιακό κόσμο που θα δώσουν σε όσους ασχοληθούν με το τουριστικό επάγγελμα τη δυνατότητα να ανταποκριθούν στα σύνθετα δεδομένα που επιβάλλουν πια οι νέες ηλεκτρονικές υπηρεσίες;
Απαιτείται κατ’ αρχάς μια νέα αντίληψη, την οποία ήδη οι ιδιώτες και οι επιχειρήσεις του Τουρισμού φαίνεται να υιοθετούν. Η επανάσταση της ψηφιακής τεχνολογίας στις αερομεταφορές, τις κρατήσεις διακοπών, την πλοήγηση, τις διακινήσεις, τις έρευνες διαδικτυακής άντλησης πληροφοριών προορισμού έχει ανατρέψει τα παραδοσιακά μοντέλα λειτουργίας των τουριστικών επιχειρήσεων και συμπεριφοράς καταναλωτών, δημιουργώντας ένα εντελώς καινούριο και συνεχώς μεταβαλλόμενο ανταγωνιστικό περιβάλλον.
Ποιος πρέπει να είναι ο σχεδιασμός ενός σύγχρονου Υπουργείου Τουρισμού για τις υπερκορεσμένες τουριστικά περιοχές, για την ανάδειξη νέων περιοχών που σήμερα δεν αξιοποιούνται, αλλά και για την επένδυση σε νέες μορφές τουρισμού, όπως αυτός της τρίτης ηλικίας κ.λπ.
Για την ελληνική Κυβέρνηση και το Υπουργείο Τουρισμού η στροφή της οικονομίας μας σε ένα βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης είναι αδιαπραγμάτευτη. Η βέλτιστη χρήση των φυσικών πόρων, η διατήρηση της φυσικής κληρονομιάς και της βιοποικιλότητας, η διαφύλαξη της πολιτιστικής κληρονομιάς και των παραδόσεων, καθώς και η προώθηση ποιοτικών τουριστικών υποδομών με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, βρίσκονται ψηλά στην ατζέντα μας.
Το δεκαετές επιχειρησιακό πλάνο ανάπτυξης, το οποίο σχεδιάζουμε και θα παρουσιάσουμε μέσα στο 2020, βασίζεται σε αυτή την αρχή και ήδη, με συντονισμένες προσπάθειες, ξεκινάμε από τη Σαντορίνη, ως παράδειγμα της ανάδειξης της μοναδικότητάς της. Πέρα από την πρόνοια για τις ήδη ανεπτυγμένες μορφές και προορισμούς του Ελληνικού τουρισμού, ρίχνουμε το βάρος και στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού. Για παράδειγμα, προωθούμε νομοθετική ρύθμιση για τον καταδυτικό τουρισμό. Ξεκινήσαμε μια μεγάλη προσπάθεια για την αδειοδότηση και την αναγνώριση των Ιαματικών Πηγών, αλλά και για την αξιοποίηση των Μαρίνων. Παράλληλα, δίνουμε έμφαση στον τουρισμό πόλεων, το λεγόμενο city break, καθώς αποτελεί μια ισχυρά αναπτυσσόμενη και υποσχόμενη κατηγορία.
Χάρης Θεοχάρης, Υπουργός Τουρισμού Ελλάδας
You could find out more about the Hellenic Ministry of Tourism HERE