Η Ευρωπαϊκή Ένωση εισήγαγε έναν νέο μηχανισμό ελέγχου των ξένων επενδύσεων.
Πιστεύεται ευρέως ότι προκλήθηκε από ανησυχίες για τις οικονομικές φιλοδοξίες της Κίνας στην Ευρώπη.
Θα επιτρέπει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή – το εκτελεστικό σκέλος της ΕΕ – να γνωμοδοτήσει όταν μια επένδυση “απειλεί την ασφάλεια ή τη δημόσια τάξη” περισσοτέρων του ενός κρατών μελών ή υπονομεύει ένα πανευρωπαϊκό έργο όπως το δορυφορικό πρόγραμμα Galileo.
Τον Μάρτιο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή χαρακτήρισε την Κίνα «συστημικό αντίπαλο» και «στρατηγικό ανταγωνιστή».
Ο Κινέζος Πρέσβης στην ΕΕ προέτρεψε το bloc να παραμείνει «ανοιχτό και ευπρόσδεκτο» στις κινεζικές επενδύσεις και να μην «κάνει διακρίσεις».
Πόσο ξένες επενδύσεις είναι στην ΕΕ;
Η κυριότητα της Κίνας στις επιχειρήσεις της ΕΕ είναι σχετικά μικρή, αλλά έχει αυξηθεί γρήγορα την τελευταία δεκαετία.
Το ένα τρίτο του συνόλου των περιουσιακών στοιχείων του bloc βρίσκεται τώρα στα χέρια ξένων εταιρειών εκτός ΕΕ, σύμφωνα με έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τον Μάρτιο.
Από αυτές, το 9,5% των εταιρειών είχαν την ιδιοκτησία τους με έδρα την Κίνα, το Χονγκ Κονγκ ή το Μακάο – από 2,5% το 2007.
Αυτό συγκρίνεται με το 29% που ελέγχεται από τα συμφέροντα των ΗΠΑ και του Καναδά μέχρι το τέλος του 2016 – από σχεδόν 42% το 2007.
Το ποσό των άμεσων ξένων επενδύσεων στην ΕΕ από την Κίνα αυξάνεται ραγδαία, φθάνοντας τα 37,2 δισ. Ευρώ το 2016.
Ωστόσο, έκτοτε μειώθηκε εν μέσω μιας επιβράδυνσης των κινεζικών επενδύσεων παγκοσμίως, σύμφωνα με το Rhodium Group και το Mercator Institute for China Studies.
Σε ευρωπαϊκές χώρες εκτός ΕΕ, οι κινεζικές επενδύσεις μειώθηκαν επίσης το 2018.
Τι και πού επενδύει η Κίνα;
Ένα μεγάλο ποσοστό των κινεζικών άμεσων επενδύσεων, κρατικών και ιδιωτικών, συγκεντρώνεται στις μεγάλες οικονομίες, όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία και τη Γερμανία σε συνδυασμό, σύμφωνα με το Rhodium Group και το Mercator Institute.
Η ανάλυση του Bloomberg πέρυσι ανέφερε ότι η Κίνα έχει πλέον ή είχε συμμετοχή σε τέσσερα αεροδρόμια, έξι θαλάσσια λιμάνια και 13 επαγγελματικές ομάδες ποδοσφαίρου στην Ευρώπη.
Εκτίμησε ότι υπήρξε 45% περισσότερη επενδυτική δραστηριότητα σε 30 ευρωπαϊκές χώρες από την Κίνα από ό, τι από τις ΗΠΑ, από το 2008.
Και είπε ότι αυτό υποτιμούσε την πραγματική έκταση της κινεζικής δραστηριότητας.
Τι γίνεται με την υποδομή;
Τον Μάρτιο, η Ιταλία ήταν η πρώτη μεγάλη ευρωπαϊκή οικονομία που εντάχθηκε στο νέο πρόγραμμα Silk Road της Κίνας – γνωστό ως Belt and Road Initiative (BRI).
Περιλαμβάνει τεράστια κατασκευή υποδομών για την αύξηση του εμπορίου μεταξύ της Κίνας και των αγορών στην Ασία και την Ευρώπη.
Επισήμως περισσότερες από 20 χώρες στην Ευρώπη (συμπεριλαμβανομένης της Ρωσίας) είναι μέρος της πρωτοβουλίας.
Για παράδειγμα, η Κίνα χρηματοδοτεί την επέκταση του λιμανιού του Πειραιά στην Ελλάδα και κατασκευάζει δρόμους και σιδηροδρόμους στη Σερβία, Μαυροβούνιο, Βοσνία-Ερζεγοβίνη και Βόρεια Μακεδονία.
Η Κίνα επιβαρύνει την Αφρική με χρέος;
Αυτό θα μπορούσε να αποδειχθεί ελκυστικό για τις φτωχότερες χώρες των Βαλκανίων και της νότιας Ευρώπης, ειδικά καθώς οι απαιτήσεις για διαφάνεια και χρηστή διακυβέρνηση μπορούν να κάνουν τη χρηματοδότηση της ΕΕ να φαίνεται λιγότερο ελκυστική.
Ωστόσο, οι αναλυτές επισημαίνουν ότι τα κινεζικά δάνεια έρχονται με όρους – όπως η συμμετοχή κινεζικών εταιρειών – και επίσης κινδυνεύουν να επιβαρύνουν αυτές τις χώρες με μεγάλα ποσά χρέους.
Θα αυξηθεί η κινεζική επένδυση;
Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι εξωτερικές άμεσες επενδύσεις της Κίνας έχουν επιβραδυνθεί κατά το τελευταίο έτος ή δύο, μετά από περισσότερο από μια δεκαετία επέκτασης.
“Αυτό οφείλεται κυρίως σε αυστηρότερους ελέγχους στις εκροές κεφαλαίων από την Κίνα, αλλά και σε ένα μεταβαλλόμενο πολιτικό περιβάλλον παγκοσμίως σχετικά με τις κινεζικές επενδύσεις”, λέει η Agatha Kratz του Ομίλου Rhodium.
Η αμερικανική διοίκηση ακολουθεί μια πιο σκληρή κατεύθυνση προς τις οικονομικές δραστηριότητες της Κίνας.
Οι κυβερνήσεις αλλού είναι πιο προσεκτικές- ιδιαίτερα όταν πρόκειται για επενδύσεις σε ευαίσθητους τομείς της οικονομίας, όπως οι τηλεπικοινωνίες και η άμυνα.
Αλλά δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η Κίνα είναι πλέον ένας σημαντικός παράγοντας στην Ευρώπη, είτε μέσω άμεσων επενδύσεων είτε μέσω του νέου έργου Silk Road.
Πηγή: BBC.COM