Η τέχνη αποτελεί αναμφίβολα ένα αναπόσπαστο κομμάτι της εσωτερικής διακόσμησης. Η χρήση έργων τέχνης θα μας βοηθήσει να προσδώσουμε χαρακτήρα σε ένα χώρο και κατά συνέπεια να τον ολοκληρώσουμε. Κάθε έργο αντανακλά διαφορετικές οπτικές του καλλιτέχνη και δύναται να προσφέρει πολλές φορές ισχυρά μηνύματα στον παρατηρητή.
Ξεχωρίσαμε τέσσερις Έλληνες καλλιτέχνες και σας τους παρουσιάζουμε.
Μαρία Γλύκα | Ζωγράφος
Η Μαρία Γλύκα στο έργο της, δημιουργεί χαρακτήρες από τον αστικό χώρο που συνδέονται µε χρησιμοποιημένα αντικείμενα και αναμνήσεις.
Συχνά συνοδεύονται από τις ίδιες τους τις αφηγήσεις ή τοποθετούνται προσεκτικά μέσα σε χάρτινες συσκευασίες τις οποίες ζωγραφίζει ή σχεδιάζει µε διάφορα υλικά είτε ως µια προστατευτική συσκευασία είτε ως µια ανεπαρκή ανενεργή προστασία των ειδικών αυτών προϊόντων.
Συνδυάζει τους εξωτερικούς και εσωτερικούς χώρους, πειραματιζόμενη µε τα όρια της αφήγησης που μετασχηματίζεται σε ζωγραφική, κατασκευές και εγκαταστάσεις, συνήθως φτιαγμένες από χαρτί και χαρτόνι.
Προβάλλει εικόνες στην επιφάνειά τους, προκειμένου να δημιουργήσει παράλληλες δράσεις, άμεσων και έµµεσων συσχετισμών µέσω αυτής της διαδικασίας.
Επικεντρώνεται στην καθημερινή αφήγηση, χρησιμοποιώντας δικά της κείμενα, ως γραπτό λόγο, spoken words ή τραγούδια τα οποία σε εγκαταστάσεις ή live performances αντανακλούν πολιτικά και κοινωνικά γεγονότα, προσπαθώντας έτσι να ανακατασκευάσει έναν χώρο διαλόγου μέσα από εικόνες, βίντεο και ήχους.
Μεγάλο µέρος της καλλιτεχνικής της πρακτικής είναι τα artist books και οι εκδόσεις, όπου βασίζεται η συνεχής της έρευνα στο εργαστήριο “Book as Space“, µια έρευνα σχετικά µε τα καλλιτεχνικά βιβλία και τη σχέση µεταξύ εικόνας και αφήγησης.
Βασίλης Βλασταράς | Ζωγράφος
Ο Βασίλης Βλασταράς, ως καλλιτέχνης και ερευνητής, ενδιαφέρεται για τη δημόσια και την ιδιωτική μνήμη, μια έρευνα που συχνά τον οδηγεί στη διαχείριση αρχείων, χρησιμοποιώντας ρεπορτάζ και δημοσιογραφικές πηγές από τα μέσα ενημέρωσης.
Η δημιουργία φακέλων και ντοκουμέντων, η οικειοποίηση μηχανισμών δημοσιότητας, η διεξαγωγή συνεντεύξεων, οι στατιστικές μελέτες και η διαδικτυακή δραστηριότητα είναι μερικές από τις μορφές δόμησης και ανάπτυξης της καλλιτεχνικής του ταυτότητας.
Στατιστικές έρευνες, δημόσια αρχεία, κοινωνική κριτική, έρευνες οικονομικής και πολιτιστικής λειτουργίας, σηματοδοτούν την αρχή πολλών δραστηριοτήτων του, διαμορφώνοντας την προσωπική του άποψη στην πρακτική του ως ενεργός καλλιτέχνης και δάσκαλος.
Στην εικαστική του πρακτική, ο Βλασταράς δημιουργεί εγκαταστάσεις μεγάλης κλίμακας και εικαστικά έργα, πειραματιζόμενος με διάφορα μέσα όπως τη ζωγραφική, σχέδιο, φωτογραφία, βίντεο, artist books, επιτελέσεις με βίντεο και ήχο σε πραγματικό χρόνο και διαδραστικές εγκαταστάσεις με υπολογιστή.
Δημιουργώντας έργα, εξετάζει τη σχέση μεταξύ του έργου τέχνης και του αστικού χώρου, την έννοια του εφήμερου και την αλληλεπίδραση μεταξύ του χώρου, της κίνησης, του υλικού και του ήχου, αναμειγνύοντας συχνά διαφορετικά μέσα, δράσεις, ηχητική ποίηση, γραπτά και διάφορα στοιχεία ενός ετερογενούς και κλιμακούμενου θέματος.
Στο έργο του, όπου η διαδραστικότητα και τα πολυμέσα είναι ζωτικής σημασίας, διερευνά συνεχώς τις σχέσεις μεταξύ της διάθεσης για ζωή και της φρενίτιδας του θανάτου, τις προσωπικές και κοινωνικές επιπτώσεις της απώλειας, της λήθης, της ιστορίας, της μνήμης και των επακόλουθων πράξεων μνήμης/μνημόνευσης.
Στους εικαστικούς του κόσμους, οι άνθρωποι γεννιούνται, εξελίσσονται και πεθαίνουν ακατάπαυστα σε μια προσπάθεια να βρουν τη θέση της ανθρωπότητας στο σύμπαν.
Μαρία Φιλιππακοπούλου | Ζωγράφος
Η Μαρία Φιλιππακοπούλου εξερευνά στην ζωγραφική της τον αστικό και φυσικό ανοιχτό χώρο.
Οι αναφορές της σε απεικονιστικά στοιχεία αποτελούν περισσότερο ιδεαλιστικές αποτυπώσεις παρά ρεαλιστικές απεικονίσεις δημιουργώντας έτσι μια υποκειμενική οπτική πραγματικότητα.
Οι εικόνες της είναι ανοιχτές σε ερμηνείες, αναζητώντας την έννοια του χώρου και του χρόνου μέσα στις μεγάλες, πλακάτες, σχεδόν αφηρημένες μονοχρωματικές επιφάνειες.
Η σχέση του ανθρώπου με το περιβάλλον και η οικολογική καταστροφή είναι ζητούμενα στο έργο της, για αυτό συχνά στην ζωγραφική της συναντάμε φιγούρες ζώων σε ανοίκεια περιβάλλοντα.
Στα έργα της ο θεατής παροτρύνεται σε μια άτυπη ιχνηλασία μεταξύ φυσικού και επινοημένου εικονιζόμενου στοιχείου: η ανθρώπινη παρουσία όταν δεν υπάρχει, υπονοείται.
Οι άγνωστοι τόποι στην ζωγραφική της γίνονται οικείοι αφού μεταμορφώνονται σε ιδιωτικά τοπία μνήμης.
Αντώνης Στοαντζίκης | Εικαστικός καλλιτέχνης
Ενσωματώνοντας αρχικά στοιχεία ζωγραφικής τοπίου στην πρώιμη καριέρα του, ο Στοαντζίκης στράφηκε στη δημιουργία αφηρημένων έργων κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Στη νέα του σειρά, ο καλλιτέχνης μετατρέπει την εξερεύνηση των υφών του σε σαγηνευτικά γλυπτά και πίνακες ζωγραφικής, προβάλλοντας μοτίβα που φτιάχνονται με ελαιογραφία ή τη χρήση πολυμερικού πηλού και γυαλιού. Αυτές οι αφηρημένες δημιουργίες περιλαμβάνουν την επίστρωση διαφόρων μη αναπαραστατικών υλικών, αποκαλύπτοντας μια μυστηριώδη και σταδιακή μεταμόρφωση της ουσίας.
Ως αποτέλεσμα, οι λεπτομέρειες και τα αναδυόμενα μοτίβα δημιουργούν μια σαγηνευτική ασάφεια μεταξύ ψευδαίσθησης και πραγματικότητας, πλοηγώντας στην αλληλεπίδραση παρουσίας και απουσίας, του ορατού και του αόρατου.
Αυτή η δυναμική αλληλεπίδραση προκαλεί μια αίσθηση υλικού και κενού μέσα στα έργα τέχνης.
Maria Chatzistavrou, Interior Architect, Lime Deco