
Αξιοπιστία,
Ευελιξία,
Ενσυναίσθηση
Ο τουρισμός αποτέλεσε πηγή αισιοδοξίας για το μέλλον της ελληνικής οικονομίας στα δύσκολα χρόνια των μνημονίων, ενώ συνιστά πλέον και το όχημα ανάκαμψης για την υψηλή και διαρκή αναπτυξιακή πορεία της πατρίδας μας, ώστε να δημιουργήσουμε ευημερία διαρκείας τόσο για τη χώρα μας, όσο και για τους πολίτες της.
Η χώρα εισέρχεται σε έναν νέο κύκλο, βιώσιμης ανάπτυξης με τον τουρισμό να εξακολουθεί να είναι η ναυαρχίδα της ελληνικής οικονομίας, να συμβάλλει στην περιφερειακή ανάπτυξη, την κοινωνική συνοχή, την αποφυγή της ερημοποίησης, όπως και να στηρίζει εκτός από τις επενδύσεις και το ισοζύγιό μας. Είναι ένας τομέας ο οποίος ενισχύει διπλά την οικονομική δραστηριότητα.
‘Ερευνα της Grant Thornton και του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας δείχνει ότι τα οφέλη του τουρισμού διαχέονται σε 17 κλάδους οικονομικής δραστηριότητας και 9 τομείς της ελληνικής οικονομίας, συμπεριλαμβανόμενου του πρωτογενούς. Κοινώς, το τουριστικό οικοσύστημα αποτελεί την ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας, καθώς 1 στα 4 ευρώ του ΑΕΠ της χώρας προέρχεται, έμμεσα ή άμεσα, από την τουριστική δραστηριότητα.
Με περισσότερα από 16.000 χιλιόμετρα ακτογραμμής, με περίπου 6.000 μεγαλύτερα και μικρότερα νησιά και νησίδες, και με εδραιωμένη πλέον θέση στην παγκόσμια αγορά τουρισμού, η πατρίδα μας αποτελεί έναν από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς για καλοκαιρινές διακοπές, αλλά προσφέρει επίσης ελκυστικές προτάσεις για θεματικό τουρισμό όλο τον χρόνο.
Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματά της, όπως (α) η πλούσια πολιτισμική κληρονομιά, (β) η φυσική ομορφιά του τόπου και (γ) η γεωγραφική ποικιλομορφία προσελκύουν τα τελευταία χρόνια σημαντικές επενδύσεις στον κλάδο του τουρισμού, ενισχύοντας την εικόνα της Ελλάδας αφενός (α) ως τουριστικού προορισμού παγκόσμιου βεληνεκούς και αφετέρου (β) ως τουριστική αγορά με εξαιρετικές επενδυτικές ευκαιρίες.
Ευοίωνες προοπτικές για το 2023
Μετά τη δυναμική πορεία του 2022, όλα φαίνεται να συγκλίνουν ότι ο ελληνικός τουρισμός έχει τα εχέγγυα να επιτύχει ακόμα υψηλότερες αποδόσεις το 2023.
Ενδεικτικά, ήδη στις διεθνείς εκθέσεις που έχουν πραγματοποιηθεί τα μηνύματα για το ελληνικο τουριστικό οικοσύστημα ήταν ικανοποιητικά, με αεροπορικές εταιρείες και tour operators να εκφράζουν ενδιαφέρον, και κάποιες μάλιστα εξ αυτών να προχωρούν στην ενίσχυση πτητικών προγραμμάτων και πακέτων διακοπών για τη χώρα μας. Μεγάλοι tour operators, όπως ο γερμανικός όμιλος της TUI και ο FTI, έχουν ανοίξει τα συστήματα των προκρατήσεων για την επόμενη τουριστική περίοδο με την πατρίδα μας να πρωταγωνιστεί στις προσφορές του early booking.
Το ενδιαφέρον για την Ελλάδα καταδεικνύει άλλωστε και η πρόσφατη μελέτη «Exploring Consumer Travel Attitudes and Expectations to Drive Tourism Recovery» που διενήργησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ταξιδιών (European Travel Commission), σε δείγμα καταναλωτών από τις Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ολλανδία, Ηνωμένο Βασίλειο, Αυστραλία και ΗΠΑ. Σε αυτήν, η χώρα μας διατηρεί την 4η δημοφιλέστερη θέση στην προτίμηση των καταναλωτών για ταξίδια που θα πραγματοποιηθούν το τρέχον έτος, μετά τη Γερμανία, την Πορτογαλία και τη Γαλλία.
Συνεπώς, έχουμε μπροστά μας καλές προοπτικές τις οποίες όμως καλούμαστε να κατακτήσουμε ενεργοποιώντας τις δικές μας δυνάμεις και κυρίως χωρίς να δείξουμε κανένα σημάδι εφησυχασμού.
Χρηματοδοτικά εργαλεία
Για την εξασφάλιση της αειφορίας της τουριστικής ανάπτυξης, αλλά και τη μεγιστοποίηση των ωφελειών τόσο των μόνιμων κατοίκων, όσο και των επισκεπτών των διαφόρων προορισμών, ο ολοκληρωμένος σχεδιασμός και η δέσμευση όλων των εμπλεκομένων είναι απαραίτητη, κι αυτό είναι ακριβώς το σημείο όπου όλοι μαζί, ιδιωτικός τομέας, κεντρική κυβέρνηση και η τοπική αυτοδιοίκηση, μπορούμε να κάνουμε τη διαφορά.
Στην προσπάθειά μας αυτή, πολύτιμα εργαλεία αποτελούν οι ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις και συγκεκριμένα η Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ τομέα Τουρισμού (ΕΔΕΤΤ) καθώς και το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ) σε κρίσιμα για την τουριστική ανάπτυξη έργα.
Εστιάζουμε, λοιπόν, στην επόμενη μέρα προκειμένου να αξιοποιήσουμε τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται, μεταβαίνοντας από τον συμβατικό στον ευφυή τουρισμό και ξεκλειδώνοντας την παγιδευμένη αξία των δεδομένων. Βασιζόμενοι σε τεχνολογίες που μεταμορφώνουν τον τουριστικό κλάδο με ένα ολοκληρωμένο σχέδιο ανάπτυξης που θέτει (α) τις σωστές βάσεις για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κλάδου, καθώς και (β) τη δημιουργία συνεργειών μεταξύ του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα.
Στρατηγική ανάπτυξης και βιωσιμότητα
Κύριος στόχος του Υπουργείου για την περίοδο 2023-2024 είναι η ενίσχυση της τουριστικής ανάκαμψης της χώρας που σημειώθηκε το 2022, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις προκλήσεις από τη σταδιακή επάνοδο στην κανονικότητα, την κρίση στην Ουκρανία αλλά και από την αυξανόμενη ανάγκη για την υιοθέτηση βιώσιμων πρακτικών.
Συγκεκριμένα η εθνική τουριστική πολιτική βασίζεται στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, της ποιότητας, της αυθεντικότητας, της ανθεκτικότητας και της βιωσιμότητας του τουριστικού προϊόντος και παράλληλα στην ενίσχυση των τουριστικών επενδύσεων με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Η Αστυπάλαια, η Χάλκη, η Τήλος είναι παραδείγματα νησιών που το καθένα εξελίσσεται με το δικό του τρόπο σε καινοτόμα πράσινα νησιά. Αυτό είναι ένα μοντέλο το οποίο μπορεί εύκολα να επεκταθεί και σε άλλους νησιωτικούς προορισμούς, μέσα από το Πρόγραμμα «GReco Islands». Και βέβαια αυτό πηγαίνει παράλληλα με την αναβάθμιση τόπων της ηπειρωτικής χώρας, με πρωτοβουλίες όπως τα «Απάτητα βουνά», τα οποία ουσιαστικά καθιστούμε ολόκληρους μεγάλους ορεινούς όγκους, πλήρως προστατευμένους από οποιαδήποτε οικονομική δραστηριότητα.
Μegatrends
Παράλληλα, η Ελληνική Πολιτεία εξετάζει διεξοδικά και διάφορα megatrends όπως είναι ο υπερτουρισμός, η οικονομία διαμοιρασμού, οι κοινωνικές και δημογραφικές αλλαγές, οι αναδυόμενοι προορισμοί, η ασφάλεια και η διαχείριση κρίσεων.
Στην Ελλάδα ο ταξιδιώτης μπορεί να απολαύσει διάφορες εμπειρίες με έναν αληθινά ολιστικό τρόπο, που εγγράφεται στο σώμα, την ψυχή και του νου του. Θα έλεγε κανείς ότι το αρχαιοελληνικό ευ ζην επιστρέφει ως σύγχρονο ζητούμενο της νέας εποχής.
Έτσι αξιοποιούμε και την τάση των Millennials, ενός πολύ δυναμικού κοινού, να καταγράφουν ιδιαίτερες, μοναδικές ταξιδιωτικές εμπειρίες, καθώς και τη νέα κουλτούρα της εξ αποστάσεως εργασίας (remote working), η εξέλιξη της οποίας φαίνεται να είναι ο «ψηφιακός νομαδισμός» (digital nomadism).
Σημειώνεται ότι ο ελληνικός τουρισμός, ενώ καλείται να ευθυγραμμίσει το μοντέλο του με την ψηφιακή λειτουργία και το οικολογικό υπόδειγμα, διαθέτει, πέραν μιας κυβέρνησης που διαρκώς εκσυγχρονίζει το κράτος, και διάφορα επιπλέον εφόδια, όπως ότι:
– Το ελληνικό brand βρίσκεται στην κορυφαία πεντάδα παγκοσμίως,
– έχει μεγάλη διασπορά στις αγορές του,
– κινείται μέσα στο ασύγκριτο φυσικό και πολιτιστικό τοπίο της πατρίδας μας, η αξιοποίηση του οποίου αποτελεί ένα μοναδικό συγκριτικό πλεονέκτημα.
Δεν μας λείπουν, λοιπόν, ούτε οι πολιτικές, ούτε οι πόροι. Είναι γνωστό άλλωστε ότι το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης κατευθύνει τεράστια κεφάλαια προς τον ψηφιακό και πράσινο μετασχηματισμό των επιχειρήσεων, ενώ σημαντικές είναι και οι πιστώσεις από το νέο ΕΣΠΑ, με τον ίδιο στόχο.
Σε τελική ανάλυση, είναι στο χέρι μας να εκμεταλλευτούμε αυτόν τον ισχυρό χρηματοδοτικό βατήρα για να κάνουμε το μεγάλο άλμα στο μέλλον έτσι ώστε να πετύχουμε (α) τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, (β) την αντιμετώπιση του «υπερ-τουρισμού» με νέες υποδομές και έξυπνη διαχείριση των ροών, (γ) τις βιώσιμες πρακτικές οι οποίες θα αφορούν και τις τοπικές κοινότητες και φυσικά (δ) τη διαμόρφωση εναλλακτικών προορισμών και τους 12 μήνες του χρόνου.
Ολυμπία Αναστασοπούλου, Γενική Γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης: “Τουρισμός: Προς ένα νέο και βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης” | Date: 13/03/2023 © Energizing Greece Magazine | 2nd Edition March 2023 |