Βρισκόμαστε σε ένα σημείο τομής όπου καλούμαστε να ισορροπήσουμε σε δύο κόσμους με γνώμονα την κοινωνική και οικονομική βιωσιμότητα. Ο αναλογικός κόσμος της ενσυναίσθησης, της αντίληψης και της φυσικής διάδρασης συναντάει έναν κόσμο αυτοματισμών και μηχανικού ελέγχου. Γίνεται σταδιακά σαφές σε όλους μας ότι το μέλλον οικοδομείται διαρκώς πάνω σε νέες συνθήκες και δεδομένα διαμορφώνοντας ένα νέο πλαίσιο στο οποίο θα κληθούμε να ζήσουμε, να εργαστούμε και να δημιουργήσουμε. Οφείλουμε να αφουγκραστούμε τόσο τη δυναμική αυτή του μέλλοντος όσο και την ζώσα πραγματικότητα. Μια πραγματικότητα που επιδιώκει να βρει τον βηματισμό της μέσα σε εργαλεία, εφαρμογές και καινοτομικές προτάσεις ενσωματώνοντας τες στην καθημερινότητα των πολιτών, των εργαζόμενων, των μαθητών. Ενσωματώνοντάς τες στην καθημερινότητα όλων μας.
Ένα πρώτο βήμα είναι η κατανόηση από την εκπαιδευτική κοινότητα τι ακριβώς αντιπροσωπεύει η Τεχνητή Νοημοσύνη και η πλατφόρμα του ChatGPT και ποιο είναι το νέο πλαίσιο που δημιουργεί αλλά και τα παραγόμενα αποτελέσματα. Πως διαμορφώνεται αυτό που έως τώρα προσδιορίζαμε ως μόχθο για να παραχθεί έργο. Πως το μυαλό εκπαιδεύεται σε μια άλλη διαδικασία όπου οι δεξιότητες που όλοι επικαλούμαστε αναπροσαρμόζονται σε μια διαχείριση ενός περιεχομένου που παράγεται από μια εξωτερική πηγή και η αξιολόγηση του εμπεριέχει τόσο το τεχνητό όσο και το φυσικό πλαίσιο.
Έχουμε ήδη μεταφερθεί σε έναν κόσμο όπου η οπτική διάσταση της επικοινωνίας έχει αντικαταστήσει την εμβάθυνση στο γραπτό λόγο. Ο πολυμεσικός χαρακτήρας των παρουσιάσεων και η χρήση εργαλείων που προσδίδουν έναν εντυπωσιασμό ελκύουν την αξιοποίηση τεχνητών μεθόδων οι οποίες μειώνουν την κριτική σκέψη των μαθητών και εν γένει όσων εμπλέκονται στην εκπαιδευτική και μαθησιακή διαδικασία. Παράλληλα, αναπροσαρμόζεται η έννοια της δημιουργικότητας και τι θεωρούμε δημιουργικό έργο, μια μετάβαση η οποία δημιουργεί και νέα δεδομένα.
Παράλληλα, είμαστε διαχρονικά μάρτυρες μιας διαρκούς μετάβασης της πρόσληψης και μεταφοράς της γνώσης μέσα από την εμφάνιση τεχνικών αλλά και τεχνολογικών συστημάτων. Μια διαδικασία που άλλαξε προϊόντος του χρόνου και τον τρόπο διδασκαλίας και αφομοίωσης της γνώσης. Από τις ηλεκτρονικές μηχανές μέχρι και το ChatGPT και BardAI και άλλων εργαλείων, διανύουμε μια εποχή που μπορεί να οδηγήσει στον τερματισμό του γραπτού δοκιμίου, της θεωρητικής σκέψης αλλά παράλληλα να εισάγει μια νέα συμπληρωματική μορφή αξιολόγησης που αν αντιμετωπισθεί ορθολογικά μπορεί να διαμορφώσει μια άλλη δυναμική για την εκπαιδευτική, ακαδημαϊκή και επιχειρηματική κοινότητα και κατ’ επέκταση για τους τομείς υγείας, τουρισμού, πολιτισμού, ναυτιλίας κλπ.
Πρέπει τώρα να επενδύσουμε σε αυτή την “συνομιλία των δύο κόσμων”, να εξετάσουμε επί της ουσίας το τι συνεπάγεται ο καλπασμός της Τεχνητής Νοημοσύνης και η είσοδος της στο σπίτι, το γραφείο, την οικογένεια και τους συνεργάτες μας. Πως διαμορφώνεται η συσχέτιση με τη μαθησιακή διαδικασία αλλά και πως το θεσμικό, επιχειρηματικό και εκπαιδευτικό οικοσύστημα αναμετριέται με αυτά τα διαρκώς… μεταβλητά… δεδομένα.
Ένας νέος θαυμαστός κόσμος όπως θα έλεγε και ο Άλντους Χάξλεϊ. Μόνο που αυτός ο κόσμος είναι πραγματικός και δεν αποτελεί τμήμα μυθοπλασίας!
Litsa Panayotopoulos, CEO E.VI.A Intelligent Performance, Πρόεδρος INTALE A.E. Retail Solutions, Αντιπρόεδρος Ν. ΠΑΠΑΠΟΣΤΟΛΟΥ Α.Ε. Healthcare Technologies and Solutions, Πρόεδρος Επιτροπής “Εκπαίδευση – Καινοτομία – Επιχειρηματικότητα” και Ταμίας Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου: “Ένας θαυμαστός κόσμος Τεχνητής Νοημοσύνης..” | Date: 20/03/2023 © Energizing Greece Magazine | 2nd Edition March 2023 |