Αυτός ο κόσμος έχει δει τέσσερις μεγάλες επαναστάσεις που άλλαξαν ολόκληρη την όψη του. Η πρώτη επανάσταση έγινε το 1784, όταν παρουσιάστηκε η πρώτη ατμομηχανή. Το 1870, στη δεύτερη επανάσταση, εφευρέθηκε ο ηλεκτρισμός. Η τρίτη ήταν το 1969, όταν εισήχθη στον κόσμο ο όρος «τεχνολογία της πληροφορίας». Και η τέταρτη είναι η επανάσταση της Τεχνητής Νοημοσύνης την οποία βιώνουμε αυτή τη στιγμή. Το μέλλον της Τεχνητής Νοημοσύνης επιφυλάσσει περισσότερες εφευρέσεις που θα μας φέρουν πιο κοντά σε ένα πρωτοφανές μέλλον.
Σε αυτό το άρθρο, θα καλύψουμε τα ακόλουθα θέματα:
- Εξέλιξη της τεχνητής νοημοσύνης
- Αρχή της επανάστασης της τεχνητής νοημοσύνης
- Πρόσφατες εφευρέσεις τεχνητής νοημοσύνης
- Το μέλλον της τεχνητής νοημοσύνης
Εξέλιξη της τεχνητής νοημοσύνης
Η τεχνητή νοημοσύνη επιτρέπει στις μηχανές να μαθαίνουν από την εμπειρία, να προσαρμόζονται σε νέες εισροές και να εκτελούν εργασίες που μοιάζουν με τις ανθρώπινες. Οι πρώτες έρευνες για τις σκεπτόμενες μηχανές εμπνεύστηκαν από ένα σώμα ιδεών που επικράτησαν από τα τέλη της δεκαετίας του 1930 μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1950. Ας ρίξουμε λοιπόν μια ματιά στην εξέλιξη αυτής της τεχνολογίας που αλλάζει τη ζωή από τις αρχές της δεκαετίας του ’50 μέχρι σήμερα:
- Το 1950, ο Άλαν Τούρινγκ επινόησε το τεστ Τούρινγκ. Εάν μια μηχανή μπορούσε να διεξάγει μια συνομιλία που δεν μπορούσε να διακρίνεται από μια συνομιλία με έναν άνθρωπο, τότε ήταν λογικό να πούμε ότι η μηχανή σκεφτόταν.
- Η περίοδος από το 1956 έως το 1974 αποκαλείται ως η χρυσή εποχή της τεχνητής νοημοσύνης. Το πρόγραμμα Wabot το 1967 κατασκεύασε ένα ρομπότ που μπορούσε να μετρήσει αποστάσεις και κατευθύνσεις αντικειμένων χρησιμοποιώντας εξωτερικούς υποδοχείς, τεχνητά μάτια και αυτιά. Και το σύστημα συνομιλίας του επέτρεπε να επικοινωνεί με έναν άνθρωπο στα ιαπωνικά, με ένα τεχνητό στόμα.
- Στη δεκαετία του 1980 μια μορφή προγράμματος τεχνητής νοημοσύνης που ονομάστηκε Expert Systems υιοθετήθηκε από εταιρείες σε όλο τον κόσμο και η γνώση έγινε το επίκεντρο της κύριας έρευνας τεχνητής νοημοσύνης.
- Ένα νέο παράδειγμα που ονομάζεται Intelligent Agents έγινε ευρέως αποδεκτό κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1990. Πρόκειται για ένα σύστημα που αντιλαμβάνεται το περιβάλλον του και αναλαμβάνει ενέργειες που μεγιστοποιούν τις πιθανότητες επιτυχίας του.
- Τις πρώτες δεκαετίες του 21ου αιώνα, η πρόσβαση σε μεγάλες ποσότητες δεδομένων, ταχύτερους υπολογιστές και προηγμένες τεχνικές μηχανικής μάθησης εφαρμόστηκαν με επιτυχία σε πολλά προβλήματα σε ολόκληρη την οικονομία.
- Μέχρι το 2016, η αγορά προϊόντων, hardware και λογισμικού που σχετίζονται με την τεχνητή νοημοσύνη έφτασε τα 8 δισεκατομμύρια δολάρια. Επίσης, οι New York Times ανέφεραν ότι το ενδιαφέρον για την τεχνητή νοημοσύνη είχε κορυφωθεί.
- Οι παγκόσμιες δαπάνες για συστήματα τεχνητής νοημοσύνης εκτιμάται ότι θα φθάσουν τα 79,2 δισ. δολάρια το 2022, ποσό υπερδιπλάσιο σε σχέση με τα 35,8 δισ. δολάρια για το 2019.
Η ανάπτυξη και η εξέλιξη της τεχνητής νοημοσύνης είναι μια συνεχής διαδικασία. Τώρα, πριν αρχίσουμε να μιλάμε για το μέλλον της, ας ρίξουμε μια ματιά στις δημιουργικές εφευρέσεις που έγιναν στο παρελθόν και αφορούν την τεχνητή νοημοσύνη.
Η αρχή της επανάστασης της Τεχνητής Νοημοσύνης
Από τη δεκαετία του 1950, πολλοί επιστήμονες, προγραμματιστές, φιλόσοφοι και θεωρητικοί άρχισαν να παγιώνουν τη σύγχρονη κατανόηση της τεχνητής νοημοσύνης στο σύνολό της. Με κάθε νέα δεκαετία, υπήρχαν νέες καινοτομίες και ευρήματα που άλλαζαν τις θεμελιώδεις γνώσεις των ανθρώπων για τον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης. Επίσης, οι ιστορικές εξελίξεις εκτόξευσαν την τεχνητή νοημοσύνη από μια ανέφικτη φαντασίωση σε μια απτή πραγματικότητα για τις σημερινές και τις μελλοντικές γενιές. Ορισμένες από τις σημαντικές εξελίξεις κατά τη διάρκεια της ιστορίας της τεχνητής νοημοσύνης είναι οι εξής:
Δεκαετία του ’50
- Ο Claude Shannon, ο πατέρας της θεωρίας της πληροφορίας, δημοσίευσε το άρθρο “Programming a Computer for Playing Chess” («Προγραμματίζοντας έναν υπολογιστή για να παίζει σκάκι»), το οποίο ήταν το πρώτο άρθρο που συζητούσε την ανάπτυξη ενός προγράμματος υπολογιστή που παίζει σκάκι.
- Το Unimate, ένα βιομηχανικό ρομπότ που εφευρέθηκε από τον George Devol τη δεκαετία του 1950, έγινε το πρώτο που εργάστηκε σε μια γραμμή συναρμολόγησης της General Motors στο Νιου Τζέρσεϊ. Επικεντρώθηκε στη μεταφορά χυτών τεμαχίων από τη γραμμή συναρμολόγησης και στη συγκόλληση των εξαρτημάτων στα αυτοκίνητα, μια εργασία που θεωρήθηκε επικίνδυνη για τον άνθρωπο.
Δεκαετία του ’60
- Το 1965, ο Joseph Weizenbaum, επιστήμονας πληροφορικής και καθηγητής, ανέπτυξε το ELIZA, ένα διαδραστικό πρόγραμμα υπολογιστή που μπορούσε να συνομιλεί λειτουργικά στα αγγλικά με έναν άνθρωπο. Ουσιαστικά, …πετούσε κονσερβοποιημένες ατάκες για ορισμένες λέξεις-κλειδιά χρησιμοποιώντας προγραμματισμένα σενάρια.
Δεκαετία του ’70
- Στη φάση αυτή σημειώθηκαν αλματώδεις εξελίξεις, με ιδιαίτερη έμφαση στα ρομπότ και τα αυτόματα. Το WABOT-1, το πρώτο ανθρωπόμορφο ρομπότ, κατασκευάστηκε στην Ιαπωνία στο Πανεπιστήμιο Waseda. Τα χαρακτηριστικά του περιλάμβαναν κινητά άκρα, ικανότητα όρασης και ικανότητα συνομιλίας.
Δεκαετία του ’80
- Η ραγδαία ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης συνεχίστηκε κατά τη δεκαετία του 1980. Το WABOT-2 κατασκευάστηκε στο Πανεπιστήμιο Waseda. Ο συγκεκριμένος τρόπος σύλληψης του WABOT επέτρεψε στο ανθρωποειδές να επικοινωνεί με τους ανθρώπους καθώς και να διαβάζει παρτιτούρες και να παίζει μουσική σε ένα ηλεκτρονικό όργανο.
Δεκαετία του ’90
- Το 1995, ο επιστήμονας πληροφορικής Richard Wallace ανέπτυξε το chatbot A.L.I.C.E (Artificial Linguistic Internet Computer Entity), εμπνευσμένο από το ELIZA του Weizenbaum. Αυτό που διαφοροποιούσε το A.L.I.C.E. από το ELIZA ήταν η προσθήκη της συλλογής δεδομένων από δείγματα φυσικής γλώσσας.
- Ο Deep Blue, ένας υπολογιστής που παίζει σκάκι και αναπτύχθηκε από την IBM το 1997, έγινε το πρώτο σύστημα που κέρδισε μια παρτίδα σκακιού και έναν αγώνα εναντίον ενός εν ενεργεία παγκόσμιου πρωταθλητή.
Δεκαετία του 2000
- Το 2000, η καθηγήτρια Cynthia Breazeal ανέπτυξε το Kismet, ένα ρομπότ που μπορούσε να αναγνωρίζει και να προσομοιώνει συναισθήματα με το πρόσωπό του. Ήταν δομημένο όπως ένα ανθρώπινο πρόσωπο με μάτια, χείλη, βλέφαρα και φρύδια.
- Το 2009, η Google ανέπτυξε κρυφά ένα αυτοκίνητο χωρίς οδηγό. Tο 2014, πέρασε το τεστ αυτοοδήγησης της Νεβάδα.
Αυτές ήταν μερικές από τις εξελίξεις και τα επιτεύγματα της τεχνητής νοημοσύνης στο παρελθόν. Η τρέχουσα δεκαετία ήταν εξαιρετικά σημαντική για την καινοτομία στον κλάδο. Ας δούμε λοιπόν πώς η τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει τη ζωή μας κατά την τρέχουσα δεκαετία.
Πρόσφατες εφευρέσεις τεχνητής νοημοσύνης
Η τρέχουσα δεκαετία υπήρξε εξαιρετικά σημαντική για την καινοτομία στην τεχνητή νοημοσύνη. Τα τελευταία χρόνια, η τεχνητή νοημοσύνη έχει ενσωματωθεί στην καθημερινότητά μας. Χρησιμοποιούμε smartphones που διαθέτουν φωνητικούς βοηθούς και υπολογιστές που διαθέτουν λειτουργίες νοημοσύνης. Η τεχνητή νοημοσύνη δεν είναι πλέον ένα όνειρο απατηλό και μερικά από τα επιτεύγματά της σε αυτή τη δεκαετία είναι τα εξής:
2010
- Το ImageNet εγκαινίασε το ImageNet Large Scale Visual Recognition Challenge (ILSVRC), τον ετήσιο διαγωνισμό αναγνώρισης αντικειμένων τεχνητής νοημοσύνης.
- Η Microsoft λάνσαρε το Kinect για το Xbox 360, την πρώτη συσκευή παιχνιδιών που παρακολουθούσε την κίνηση του ανθρώπινου σώματος χρησιμοποιώντας τρισδιάστατη κάμερα και ανίχνευση υπερύθρων.
2011
- Η Apple κυκλοφόρησε τη Siri, μια εικονική βοηθό στα λειτουργικά συστήματα iOS της Apple. Η Siri εξαρτάται από μια διεπαφή χρήστη φυσικής γλώσσας για να συμπεραίνει, να παρατηρεί, να απαντά και να συστήνει πράγματα στον άνθρωπο χρήστη της. Προσαρμόζει τις φωνητικές εντολές και προβάλλει μια εξατομικευμένη εμπειρία για τους χρήστες.
2012
- Δύο ερευνητές της Google εκπαίδευσαν ένα μεγάλο νευρωνικό δίκτυο 16.000 επεξεργαστών να αναγνωρίζει εικόνες γατών, δείχνοντάς του 10 εκατομμύρια εικόνες χωρίς επισήμανση από βίντεο του YouTube.
2014
- Η Microsoft κυκλοφόρησε την Cortana, τη δική της εκδοχή μιας εικονικής βοηθού παρόμοιας με τη Siri στο iOS. Επίσης, η Amazon δημιούργησε την Amazon Alexa, μια οικιακή βοηθό που εξελίχθηκε σε έξυπνα ηχεία που λειτουργούν ως προσωπικοί βοηθοί.
2015-2017
- Το AlphaGo της Google DeepMind, ένα πρόγραμμα υπολογιστή που παίζει το επιτραπέζιο παιχνίδι Go, νίκησε διάφορους (ανθρώπινους) πρωταθλητές.
- Το 2016, ένα ανθρωποειδές ρομπότ με το όνομα Sophia δημιουργήθηκε από την Hanson Robotics. Είναι ο πρώτος ρομποτικός πολίτης. Με την ικανότητά της να βλέπει (αναγνώριση εικόνας), να κάνει εκφράσεις προσώπου και να επικοινωνεί μέσω της τεχνητής νοημοσύνης, η Sophia έχει πιο ανθρωποειδή χαρακτηριστικά σε σύγκριση με τα άλλα ανθρωποειδή.
2018
- Η Google ανέπτυξε το BERT, την πρώτη αμφίδρομη, μη εποπτευόμενη γλωσσική αναπαράσταση που μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε μια ποικιλία εργασιών φυσικής γλώσσας χρησιμοποιώντας τη μάθηση μεταφοράς.
- Η Samsung παρουσίασε την Bixby, μία εικονική βοηθό. Οι λειτουργίες της περιλαμβάνουν το Voice, όπου ο χρήστης μπορεί να μιλήσει και να υποβάλει ερωτήσεις, συστάσεις και προτάσεις.
Οι εξελίξεις της τεχνητής νοημοσύνης λαμβάνουν χώρα με πρωτοφανή ρυθμό. Έτσι, μπορούμε να περιμένουμε ότι οι τάσεις της προηγούμενης δεκαετίας θα συνεχίσουν να κινούνται ανοδικά τα επόμενα χρόνια. Τώρα, ας προχωρήσουμε στο μέλλον της Τεχνητής Νοημοσύνης και ας μάθουμε πώς αυτή συνεχίζει να δρα ως παράγοντας καινοτομίας.
Το μέλλον της τεχνητής νοημοσύνης
«Η τεχνητή νοημοσύνη θα αλλάξει τον κόσμο περισσότερο από οτιδήποτε άλλο στην ιστορία της ανθρωπότητας. Περισσότερο και από τον ηλεκτρισμό». Δρ. Kai-Fu Lee, γκουρού της τεχνητής νοημοσύνης και επενδυτής επιχειρηματικών κεφαλαίων
Τα τελευταία δέκα χρόνια, η τεχνητή νοημοσύνη έχει αλλάξει τον κόσμο με ανεπαίσθητους αλλά σαρωτικούς τρόπους. Η αναγνώριση φωνής σε κάθε smartphone ήταν ένα απλό proof of concept. Μέσα στα επόμενα 10 χρόνια, η τεχνητή νοημοσύνη θα σημειώσει μεγαλύτερη πρόοδο από ό,τι στα πενήντα προηγούμενα, μαζί. Με αμέτρητες εφαρμογές που έρχονται γρήγορα στις επιχειρήσεις, την κυβέρνηση και την προσωπική ζωή, η επιρροή της θα αγγίξει σύντομα κάθε πτυχή της ζωής μας.
Ιατρική διάγνωση
Η συμπλήρωση της ανθρώπινης διαίσθησης ενός γιατρού με την ακρίβεια και την πληρότητα της τεχνητής νοημοσύνης θα μπορούσε να αποτελέσει μια από τις μεγαλύτερες επαναστάσεις στην υγειονομική περίθαλψη. Το απλό γεγονός είναι ότι η κατανόηση της ανθρώπινης υγείας που έχει πλέον συγκεντρωθεί δεν μπορεί να χωρέσει σε έναν ανθρώπινο εγκέφαλο. Έτσι, η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να αρχίσει να ξεπερνά ακόμη και τους καλύτερους ανθρώπινους γιατρούς.
Οικονομικές υπηρεσίες
Είναι διασκεδαστικό να βλέπουμε τους τραπεζίτες να αυτοματοποιούνται και να οδηγούνται στην ανεργία, αλλά το πραγματικό κέρδος θα είναι όταν η τεχνητή νοημοσύνη αναλάβει πλήρως τα ηνία. Αυτή τη στιγμή, ο τομέας των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών έχει μεγάλη σχέση με το γιατί οι πλούσιοι γίνονται πλουσιότεροι. Συγκεκριμένα, έχουν την πολυτέλεια να εξασφαλίζουν περισσότερη και καλύτερη οικονομική βοήθεια για να διαχειρίζονται τα χρήματα που έχουν. Με την τεχνητή νοημοσύνη, ιδίως με λύσεις fintech ανοικτού κώδικα, θα μπορούσε να είναι δυνατή η πιο ισότιμη διαχείριση του προσωπικού πλούτου του καθενός.
Μετάφραση και γλωσσολογία
Σε έναν βαθμό, η μηχανική μετάφραση σε πραγματικό χρόνο υπάρχει ήδη από μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας όπως η Skype και η Microsoft. Αλλά και άλλοι ερευνητικοί φορείς, όπως η Google, ακόμη και η DARPA, επιδιώκουν να προχωρήσουν την ιδέα. Επί του παρόντος, οι μηχανές μπορούν να προσπαθήσουν να μεταφράσουν μόνο περίπου 100 από τις περισσότερες από 7.000 γλώσσες του κόσμου. Είτε πρόκειται για τον στρατό, είτε για διεθνείς εταιρείες, είτε για τον απλό ακαδημαϊκό χώρο, κάποιος θα χρησιμοποιήσει την τεχνητή νοημοσύνη για να προωθήσει τη μετάφραση σε πραγματικό χρόνο, ώστε να μπορούμε να επικοινωνούμε καλύτερα.
Αθλητική προπόνηση
Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να σχεδιάσει τον τέλειο επιθετικό σχηματισμό μιας ομάδας, αλλά οι ανθρώπινοι παίκτες που θα θέσουν σε εφαρμογή αυτό το σχέδιο πρέπει να έχουν τις απαραίτητες δεξιότητες. Εδώ μπορούν να βοηθήσουν οι σύγχρονοι αλγόριθμοι μηχανικής μάθησης. Εν μέρει, είναι απλώς θέμα συλλογής δεδομένων σε όλο και ευρύτερα πλαίσια, μέσω έξυπνων μπαστουνιών του γκολφ ή μπασκετών ή ρόπαλων του μπέιζμπολ. Επίσης, η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να παρέχει πιο ενεργή ανατροφοδότηση, παρακολουθώντας το χτύπημά σας για να προσφέρει διορθώσεις.
Πληρωμές
Αυτή η τεχνολογία μπορεί να εξοικονομήσει απίστευτο χρόνο. Οι προηγμένοι αλγόριθμοι αναγνώρισης προσώπων της τεχνητής νοημοσύνης θα είναι σύντομα αρκετά γρήγοροι και φθηνοί ώστε να υποστηρίζουν εκατομμύρια συναλλαγές την ημέρα, αλλά η μηχανική μάθηση μπορεί να διδάξει σε έναν υπολογιστή να αναγνωρίζει κάτι παραπάνω από πρόσωπα. Για παράδειγμα, η Wells Fargo και άλλοι σχεδιάζουν να διασφαλίσουν ορισμένες χρηματοοικονομικές συναλλαγές με εξίσου προηγμένη βιομετρική ανάλυση της φωνής ενός χρήστη.
Αγορές
Η Amazon εργάζεται για να κάνει τις φυσικές αγορές ακόμη λιγότερο ενοχλητικές από τις ηλεκτρονικές. Αυτό είναι εφικτό μόνο με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης. Οι αλγόριθμοι για τις ηλεκτρονικές αγορές προσφέρονται μαζικά αυτές τις μέρες, αλλά ένα συναρπαστικό πρότζεκτ από το Pinterest θα μπορούσε να επεκτείνει την ιδέα στον φυσικό κόσμο. Η πρόβλεψη θα παίξει επίσης μεγαλύτερο ρόλο από ποτέ, καθώς οι εταιρείες χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη για να προτείνουν το τέλειο προϊόν στους αγοραστές και να διασφαλίζουν ότι το προϊόν έχει αρκετό στοκ πίσω στην αποθήκη.
Φωτογραφίες που γίνονται αγορές
Σας έχει τύχει ποτέ να κάνετε κλικ στη φωτογραφία ενός προϊόντος, ώστε να αναζητήσετε κάτι παρόμοιο στα καταστήματα; Η Amazon, η γιγαντιαία πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου, έχει ήδη ενσωματώσει μια επιλογή οπτικής αναζήτησης στην εφαρμογή της για κινητά. Απλώς τραβήξτε μια φωτογραφία του προϊόντος που θέλετε και θα σας δείξει κάτι πολύ παρόμοιο ή πανομοιότυπο. Μπορείτε να το αγοράσετε αμέσως με μια απλή φωτογραφία.
Διοίκηση μιας επιχείρησης
Τις επόμενες δεκαετίες, οι καλύτεροι διευθύνοντες σύμβουλοι του κόσμου μπορεί να είναι ρομπότ. Αν η διοίκηση είναι η διαδικασία της διαπίστωσης και της σωστής ανάθεσης των ταλέντων, τότε μια τεχνητή νοημοσύνη μπορεί κάλλιστα να είναι ικανότερη να το κάνει αυτό. Υπάρχει μια άλλη θεωρία σύμφωνα με την οποία η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να κάνει τους ανθρώπους τόσο ικανούς να οργανώνονται μόνοι τους, ώστε οι μάνατζερ θα γίνουν λιγότερο σημαντικοί και κάποιος θα μπορεί να διευθύνει την επιχείρησή του μόνο με την τεχνολογία.
Πολιτική ανάλυση
Το πλεονέκτημα της τεχνητής νοημοσύνης έγκειται στην ικανότητά της να προβλέπει το μέλλον. Πέρα από τις πολιτικές νίκες και ήττες, οι μεγαλύτερες επιπτώσεις της τεχνητής νοημοσύνης έγκεινται στη λήψη αποφάσεων και στη χάραξη πολιτικής. Με την άνοδο των νεοφυών επιχειρήσεων τεχνητής νοημοσύνης και τον αυξημένο διάλογο γύρω από τη χάραξη πολιτικής, η άφιξη των πολιτικών τεχνητής νοημοσύνης δεν αποτελεί μεγάλη έκπληξη. Αν και τα συντάγματα και οι νόμοι σε όλο τον κόσμο απαγορεύουν σε μη ανθρώπους να συμμετέχουν στις εκλογές, υπάρχει σοβαρή έλλειψη νόμων που να καθορίζουν τις ηθικές και δεοντολογικές επιπτώσεις της χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης στον πολιτικό και δημόσιο χώρο.
Αθλητική στρατηγική
Λαμβάνοντας υπόψη τη σχεδόν άπειρη μεταβλητότητα της ανθρώπινης συμπεριφοράς και εφευρετικότητας στο γήπεδο και το παγοδρόμιο, φαίνεται ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε σύντομα να σχεδιάσει εντελώς νέες στρατηγικές ακόμη και για τα καλύτερα μελετημένα αθλήματα του κόσμου. Το ποδόσφαιρο έχει επιτυχώς αναλυθεί και κατανοηθεί, στις βασικές του αρχές, από έναν αλγόριθμο μηχανικής μάθησης, και σύμφωνα με τον εφευρέτη αυτού του αλγορίθμου, θα μπορούσε να εφαρμοστεί αρκετά καλά και σε άλλα αθλήματα όπως το μπάσκετ και το χόκεϊ.
Πηγή: edureka
Κορυφαίοι accelerators και startup incubators τεχνητής νοημοσύνης
Follow us στη σελίδα στο Facebook ΕΔΩ για να βλέπετε όλα τα νέα