Για κάποιους είναι απλώς μία «υποχρεωτική γραμμή» στον ισολογισμό τους. Για κάποιους άλλους ένας -σημαντικός ή λιγότερο σημαντικός- τρόπος να επιτύχουν καλύτερες πωλήσεις. Για ελάχιστους όμως αποτελεί το βασικότερο συστατικό κάθε προσωπικού, κοινωνικού ή επιχειρηματικού εγχειρήματος. Προφανώς όλα ξεκινούν από την ίδια την ποιότητα και το σκοπό του. Όλα όμως καταλήγουν στον τρόπο που εμφανίζεται, ακούγεται, μαθαίνεται. Ακόμα και οι αρτιότερες πρωτοβουλίες κρίνονται εν τέλει από την επικοινωνία τους. Συμπεριλαμβανομένων των εμβληματικότερων επενδύσεων.
Επικοινωνία και business plan
Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι οι επενδυτές που πετυχαίνουν τον σκοπό τους και τους στόχους τους είναι αυτοί που αντιλαμβάνονται ότι κύριο συστατικό στο business plan κάθε επένδυσής τους είναι η άρτια σχεδιασμένη και εκτελεσμένη επικοινωνία της. Η επικοινωνία σε μια μεγάλη επένδυση είναι από μόνη της μια ζωτικής σημασίας συνιστώσα. Είναι κρίσιμος παράγοντας επιτυχίας και οφείλει να αντιμετωπίζεται ως επιταχυντής της αποδοτικής και αποτελεσματικής υλοποίησής της και όχι ως έξοδο που αυξομειώνεται ανάλογα με τις δυσκολίες που μπορεί ή όχι να εμφανιστούν στη διαδρομή.
Ένα βασικό ερώτημα είναι τί χρειάζεται να επικοινωνηθεί και με ποιο τρόπο. Επί της αρχής η απάντηση είναι απλή. Στο σχεδιασμό κάθε επένδυσης εκτός από το προφανές, που είναι το όφελος για τον επενδυτή, πρέπει να αναλύονται και τα υπόλοιπα οφέλη για όλους όσους θα εμπλακούν ή και θα επηρεαστούν άμεσα και έμμεσα από αυτή. Τα οφέλη είναι τα κύρια συστατικά που θα οικοδομήσουν ένα επικοινωνιακό πλάνο το οποίο θα ενεργοποιείται από την αρχή της επένδυσης και θα ορίζει με σαφήνεια ποια μηνύματα θα επικοινωνηθούν, σε ποιους, πότε και μέσα από ποια κανάλια επικοινωνίας.
Η διεθνής εμπειρία έχει δείξει ότι όπου η επικοινωνία ήταν ξεκάθαρη και αποτέλεσε βασική προτεραιότητα για τον κύριο επενδυτή, τότε η επένδυση αποδεικνυόταν από επιτυχημένη ως εμβληματική. Και αυτό αφορά τόσο στην απόδοση όσο και στα οφέλη της με φυσικό επακόλουθο την αποδοχή της από όλους τους εμπλεκομένους.
Αυτή η προσέγγιση αποτελεί συνήθη πρακτική όλων των μεγάλων επενδυτικών οίκων ή των διάσημων επενδυτών. Η επικοινωνία αποτελεί επένδυση στην επένδυσή τους. Και προφανώς το καίριο ερώτημα που προκύπτει σε τέτοιες περιπτώσεις είναι ποιος αναλαμβάνει να σχεδιάσει και να εφαρμόσει το επικοινωνιακό πλάνο. Οι κορυφαίοι επενδυτικοί οίκοι επιλέγουν κατά τεκμήριο τους κορυφαίους οίκους επικοινωνίας. Ή για να το κάνουμε πιο απλό: Τα κορυφαία στελέχη σε κάθε επενδυτικό κλάδο συνεργάζονται με τα εξίσου κορυφαία στελέχη της επικοινωνίας.
Δουλειά με σοφία
Η επικοινωνία των επενδύσεων απαιτεί βαθιά γνώση, εμπειρία και εξειδίκευση και συνάμα την πλήρη κατανόηση της κουλτούρας της εκάστοτε χώρας, τόπου, κοινότητας, αγοράς που φιλοδοξεί να ευημερήσει. Και προαπαιτεί την διορατικότητα, διαρκή ευελιξία και προσαρμοστικότητα στις μεταβαλλόμενες συνθήκες καθώς μια σημαντική επένδυση απαιτεί μακροπρόθεσμο ορίζοντα από την ώρα που σχεδιάζεται μέχρι να περατωθεί επιτυχώς. Συνήθως μάλιστα, οι ίδιοι οι επενδυτές οφείλουν να διαθέτουν και να καλλιεργούν τη δυνατότητά τους να επικοινωνούν με κάθε κοινό στο οποίο απευθύνονται. Αυτή αποτελεί ίσως και την δυσκολότερη αποστολή των εξειδικευμένων στελεχών της επικοινωνίας. Οι «γκουρού των επενδύσεων» διεθνώς είναι οι ίδιοι άρτια εκπαιδευμένοι και μυημένοι ως «επικοινωνιολόγοι» καθώς η κάθε τους ενέργεια ή/και κίνηση αξιοποιείται ως εργαλείο αύξησης της απόδοσης της επένδυσης τους. Καλούνται να αξιοποιήσουν τα ΜΜΕ και τα κοινωνικά δίκτυα με ευεργετικό τρόπο για την επίτευξη των στόχων τους. Είναι ξεκάθαρο ότι η συσσωρεμένη σοφία που σταδιακά αποκτούν τους καθοδηγεί ώστε να χρησιμοποιούν όλα τα εργαλεία της επικοινωνίας στοχευμένα και μεθοδικά, όπως και να μεταχειρίζονται και τα υπόλοιπα εργαλεία και δυνάμεις που έχουν διαθέσιμα: πρόσβαση στις χρηματοοικονομικές αγορές, σχέσεις με καθοδηγητές γνώμης κλπ.
Επενδύσεις και πολιτική: εμβληματική συνύπαρξη
Για κάθε χώρα, η επικοινωνία των επενδύσεων από τους ίδιους τους κυβερνώντες είναι καθοριστικής σημασίας καθώς καλούνται να προσελκύουν σταθερά και αποτελεσματικά αξιόπιστους επενδυτές. Από την άλλη πλευρά δυνατά brands καλούνται να επικοινωνήσουν την ουσιαστική τους δέσμευση για στρατηγικές επενδύσεις με αμοιβαία οφέλη με τα κράτη εκείνα που είναι φιλικά προς τις διεθνείς επενδύσεις. Η κοινή τομή των παραπάνω είναι η επένδυση στην ανάπτυξη της συμβατής επικοινωνίας πομπού και δέκτη και αντιστρόφως: επενδυτή και επένδυσης.
Σε κάθε περίπτωση κάθε μεγάλο επενδυτικό έργο έχει την δική του ιστορία. Έχει τον πρόλογο του (αρχική σύλληψη της ιδέας), έχει τα επιμέρους κεφάλαια του (τις φάσεις και τα στάδια της προόδου του έργου) και έχει και τον επίλογο του (τα εγκαίνια της επένδυσης). Το πως γράφεται, προβάλλεται, διαδίδεται από στόμα σε στόμα και εκλαμβάνεται από τα ενδιαφερόμενα κοινά είναι και το μυστικό της επιτυχίας της ιστορίας αυτής. Και είναι και το μυστικό της προσδοκώμενης απόδοσης ή ακόμα καλύτερα της υπερ-αποδοσης. Οι αποδέκτες της «αφήγησης» είναι και αυτοί που θα κρίνουν εάν η ιστορία της επένδυσης θα αφήσει τα οφέλη της ανεξίτηλα στην ιστορία. Και σίγουρα μια επένδυση που γράφεται με ερωτηματικά και κηλίδες είναι διαχρονικά ευάλωτη στους αρνητές της.
Δημήτρης Μιχόπουλος, THOUGHT IGNITER | FIXER: “Πως οι επενδύσεις γράφουν ιστορία” © Diamond Pages Magazine | November 2022 |