Αλήθεια μπορούμε να προσδιορίσουμε με ακρίβεια αν και πως οι νέοι ενημερώνονται; Πρέπει να αναρωτηθούμε αν ο τρόπος θα έχει διάρκεια ή δεν έχει τελικά σημασία, αφού το trend δείχνει και τη συνέχεια;
Μήπως όταν το ηλικιακό group αλλάζει ως δια μαγείας το trend αποδυναμώνεται και το παραδοσιακό επανέρχεται;
Τι τελικά ισχύει;
Ας μιλήσουν οι αριθμοί…Ας μιλήσει το νέο για τους νέους…
Όλο και περισσότεροι έφηβοι απομακρύνονται από τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης και μαθαίνουν τις ειδήσεις από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σύμφωνα με νέα έρευνα της Ofcom.
Ο αριθμός των ατόμων που καταναλώνουν ειδησεογραφικό περιεχόμενο στο TikTok έχει αυξηθεί από 800.000 το 2020 σε 3,9 εκατομμύρια το 2022.
Για πρώτη φορά, το Instagram είναι η πιο δημοφιλής πηγή ειδήσεων μεταξύ των νεότερων ανθρώπων – χρησιμοποιείται από το 29% των εφήβων το 2022 – με το TikTok και το YouTube να ακολουθούν από κοντά.
Ωστόσο, τα έντυπα, τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά ειδησεογραφικά μέσα εξακολουθούν να κυριαρχούν στις μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες.
Η αύξηση των ειδήσεων που καταναλώνονται μέσω του TikTok οφείλεται κυρίως στις νεότερες ηλικιακές ομάδες – οι μισοί χρήστες που καταναλώνουν ειδήσεις στην πλατφόρμα είναι ηλικίας 16-24 ετών.
Ο αριθμός των ατόμων που καταναλώνουν ειδήσεις μέσω της πλατφόρμας διαμοιρασμού βίντεο είναι πλέον παρόμοιος με τον αριθμό των ατόμων που χρησιμοποιούν τον ιστότοπο και την εφαρμογή Sky News, δήλωσε η Ofcom.
Οι χρήστες του TikTok που συμμετείχαν στη μελέτη δήλωσαν ότι λαμβάνουν τις περισσότερες ειδήσεις από «άλλους ανθρώπους που ακολουθούν» (47%) παρά από τους λογαριασμούς των ειδησεογραφικών οργανισμών (24%).
Όλο και περισσότερο, οι ειδήσεις προέρχονται επίσης από την πλατφόρμα. Νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, ένα βίντεο που έδειχνε έναν φοιτητή να παρενοχλείται από έναν άνδρα σε έναν δρόμο του Κάρντιφ παρακολουθήθηκε περισσότερες από δύο εκατομμύρια φορές και χρησιμοποιήθηκε από ειδησεογραφικά πρακτορεία.
Και η πρόσφατη πολύκροτη υπόθεση συκοφαντικής δυσφήμισης μεταξύ της Amber Heard και του Johnny Depp κυριάρχησε στην πλατφόρμα διαμοιρασμού βίντεο, με πολλούς χρήστες να παρακολουθούν τη διαδικασία ζωντανά στο YouTube πριν επιλέξουν αποσπάσματα για να τα μοιραστούν με τους οπαδούς τους στο TikTok.
Ο Yih-Choung Teh, διευθυντής στρατηγικής και έρευνας της ομάδας της Ofcom, δήλωσε ότι οι έφηβοι σήμερα είναι «όλο και πιο απίθανο να πάρουν στα χέρια τους μια εφημερίδα ή να παρακολουθήσουν τις ειδήσεις στην τηλεόραση», προτιμώντας να ενημερώνονται «από τις κοινωνικές τους ροές».
«Και ενώ οι νέοι βρίσκουν τις ειδήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης λιγότερο αξιόπιστες, αξιολογούν τις υπηρεσίες αυτές πιο υψηλά για την παροχή μιας σειράς απόψεων σχετικά με τις επίκαιρες ιστορίες της ημέρας», πρόσθεσε.
Παρά τη νέα του δημοτικότητα όμως, λιγότερο από το ένα τρίτο των νέων (30%) που ρωτήθηκαν στη μελέτη δήλωσαν ότι πραγματικά εμπιστεύονται το ειδησεογραφικό περιεχόμενο που βρίσκουν μέσω του TikTok.
Στο Instagram, το BBC ήταν το μέσο που ακολουθούσαν περισσότερο οι χρήστες που καταναλώνουν ειδήσεις στην πλατφόρμα, με ποσοστό 45%. Το Sky News (22%), το Lad Bible και το Buzzfeed (και τα δύο 14%) είχαν επίσης καλές επιδόσεις στην πλατφόρμα.
Περίπου το 60% των χρηστών του Instagram που καταναλώνουν ειδήσεις δήλωσαν ότι ακολουθούν ένα δημόσιο πρόσωπο, ενώ το 44% δήλωσαν ότι ακολουθούν τουλάχιστον έναν συγκεκριμένο δημοσιογράφο.
Το γεγονός ότι οι έφηβοι χρησιμοποιούν το Instagram και το TikTok για ειδήσεις δεν αποτελεί μάλλον έκπληξη. Ίσως μεγαλύτερη έκπληξη αποτελεί το γεγονός ότι, μέχρι και το 2020, το BBC One παρέμεινε η νούμερο ένα πηγή ειδήσεών τους και εξακολουθεί να βρίσκεται στην κορυφή της λίστας για την «πιο σημαντική πηγή». Η έρευνα δείχνει ότι το 59% δηλώνει πως εξακολουθεί να παρακολουθεί κάποιες ειδήσεις στην τηλεόραση.
Ωστόσο, για όποιον θέλει να ξέρει ποιες πηγές ειδήσεων έχουν τη μεγαλύτερη επιρροή, η νέα αυτή έρευνα παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Η παρακμή των έντυπων εφημερίδων είναι εμφανής εδώ και πολλά χρόνια, αλλά η πτώση των τελευταίων δύο ετών ήταν εντυπωσιακή. Το 2020, το 35% του πληθυσμού (η συντριπτική πλειονότητα άνω των 55 ετών) εξακολουθούσε να διαβάζει εφημερίδα, αλλά αυτό έχει πέσει τώρα στο 24% – μια πτώση σχεδόν κατά ένα τρίτο.
Φαίνεται ότι οι παραδόσεις εφημερίδων και το να πεταχτείς έξω για μια εφημερίδα είναι μερικές από τις προηγούμενες καθημερινές συνήθειες που διαταράχθηκαν από τον Covid.
Και για όσους ήλπιζαν ότι η ψηφιακή αναγνωσιμότητα θα αντικαθιστούσε την έντυπη, τα νέα δεν είναι καλά. Η διαδικτυακή εμβέλεια των ιστοσελίδων των εφημερίδων μειώθηκε επίσης ελαφρώς (από 20% σε 19% του πληθυσμού).
Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι αυτό παραλείπει ένα κρίσιμο μέρος του ειδησεογραφικού τοπίου. Η ειδησεογραφική ατζέντα εξακολουθεί, κατά πολλούς τρόπους, να καθορίζεται από το τι εμφανίζεται στις πρώτες σελίδες και στους ειδησεογραφικούς ιστότοπους.
Το Instagram και το TikTok είναι δημοφιλείς πλατφόρμες για ειδήσεις, αλλά οι ίδιες οι ιστορίες έχουν συχνά την προέλευσή τους αλλού.
Και αυτό που ξεχνιέται εύκολα είναι ότι η μεγαλύτερη πηγή ειδήσεων για τους εφήβους δεν είναι το Instagram, αλλά οι οικογένειές τους (65%), και η μαμά ή ο μπαμπάς μάλλον δεν βασίζονται στο TikTok ακόμα.
Η έκθεση της Ofcom δείχνει επίσης μια επιτάχυνση της μείωσης της κατανάλωσης των παραδοσιακών μέσων, ιδίως μεταξύ των νέων.
Το BBC One και το BBC Two, που προηγουμένως ήταν οι πιο δημοφιλείς πηγές ειδήσεων μεταξύ των εφήβων, έχουν πέσει από την πρώτη θέση και τώρα βρίσκονται στην πέμπτη θέση.
Μόλις το ένα τέταρτο (24%) των ερωτηθέντων χρησιμοποίησαν τα εν λόγω κανάλια για να βρουν ειδήσεις πέρυσι, σε σύγκριση με σχεδόν τους μισούς (45%) πριν από πέντε χρόνια.
Για τους ενήλικες στο Ηνωμένο Βασίλειο η εικόνα είναι λίγο διαφορετική, ωστόσο, καθώς το BBC One παραμένει η πιο χρησιμοποιούμενη πηγή ειδήσεων.
Εκπρόσωπος του BBC δήλωσε: «Σύμφωνα με την έρευνα της Ofcom, το BBC είναι η πιο ευρέως χρησιμοποιούμενη πηγή ειδήσεων για τους νέους 12-15 ετών – μέσω τηλεόρασης, ραδιοφώνου και διαδικτύου – και οι νέοι καταναλώνουν επίσης το BBC News σε πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, όπως ο εξαιρετικά δημοφιλής λογαριασμός μας στο Instagram».
Οι τηλεοπτικές ειδήσεις γενικά παραμένουν η πιο αξιόπιστη πηγή μεταξύ των περισσότερων (71%) ενηλίκων, με τις ειδήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να θεωρούνται οι λιγότερο αξιόπιστες (35%).
Το CNN (83%) βρέθηκε να είναι το πιο αξιόπιστο από όλα τα ειδησεογραφικά κανάλια, με το Sky News (75%) στη δεύτερη θέση και το BBC (73%) στην τρίτη, ακολουθούμενο στενά από το ITV (70%).
Το 67% των τηλεθεατών του νεοεισερχόμενου GB News δήλωσε ότι εμπιστεύεται τα ρεπορτάζ του.
Η τάση γενικής πτώσης εξακολουθεί να ισχύει για τα παραδοσιακά δίκτυα, όπως το BBC, το ITV και το Sky News, όσον αφορά τα συνολικά ποσοστά τηλεθέασης, τα οποία είναι πλέον κάτω από τα προ της πανδημίας επίπεδα.
Η αναγνωσιμότητα των έντυπων και διαδικτυακών εφημερίδων μεταξύ των ενηλίκων (38%) μειώθηκε επίσης και φέτος, σύμφωνα με τη μελέτη, με σημαντική μείωση από το 2020 (47%) και το 2018 (51%).
Όταν αφαιρέθηκε η διαδικτυακή παρουσία των εφημερίδων, όσοι καταναλώνουν ειδήσεις αποκλειστικά από έντυπες εφημερίδες μειώθηκαν επίσης από 35% το 2020 σε 24% το 2022.
Τέλος, η χρήση των εφημερίδων από τους εφήβους μειώθηκε από 19% σε 13% την τελευταία πενταετία.
“Is there is a new tete a tete for youth?” © Diamond Pages Magazine | November 2022 |