Όταν ο ψηφιακός καλλιτέχνης Robbie Barrat μοίρασε δωρεάν κουπόνια NFT στον οίκο Christie’s πριν από τέσσερα χρόνια, οι περισσότεροι επισκέπτες τα πέταξαν στον κάδο των σκουπιδιών, χωρίς να συνειδητοποιήσουν ότι σύντομα θα άξιζαν εκατομμύρια δολάρια.
Ο Barrat, που τότε ήταν ακόμα στην εφηβεία του, είχε προσκληθεί από τον οίκο δημοπρασιών του Λονδίνου για να μιλήσει για την άνοδο της διαδικτυακής τέχνης.
Στο πλαίσιο της παρουσίασης, χάρισε στο κοινό 300 κάρτες, η καθεμία με έναν κωδικό που τους έδινε δικαιώματα σε ένα ψηφιακό έργο τέχνης που είχε δημιουργήσει χρησιμοποιώντας τεχνητή νοημοσύνη.
Αυτό συνέβη πριν από την έκρηξη της αγοράς NFT πέρυσι, και έτσι μόνο περίπου δύο ντουζίνες από τους καλεσμένους μπήκαν στον κόπο να κρατήσουν τις μικρές κάρτες τους. Αργότερα ο Barrat ανέκτησε πολλές από κάδους απορριμμάτων και το πάτωμα.
Στις 2 Μαρτίου του τρέχοντος έτους, ένα μόνο από αυτά τα έργα τέχνης, το Nude Portrait#7Frame#64, πωλήθηκε στον οίκο Sotheby’s έναντι 630.000 λιρών (821.000 δολαρίων).
Ο Barrat, σήμερα 22 ετών, είχε ασχοληθεί με την τεχνητή νοημοσύνη από το λύκειο στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Δημιούργησε τις εικόνες του ανεβάζοντας στον υπολογιστή του 10.000 εικόνες με γυμνό από την κλασική τέχνη και στη συνέχεια χρησιμοποιώντας δύο ανταγωνιστικά προγράμματα τεχνητής νοημοσύνης για να τις παραμορφώσει.
«Το ενδιαφέρον μου ήταν: μπορώ να χρησιμοποιήσω αυτό το εργαλείο για να φτιάξω κάτι που δεν είναι κλασικό;», δήλωσε στο AFP σε μια συνέντευξη μέσω βίντεο.
Η μέθοδος είναι γνωστή ως “generative adversarial networks” (GANs): δύο νευρωνικά δίκτυα που ανταγωνίζονται μεταξύ τους χρησιμοποιώντας αλγόριθμους.
«Αυτά κατά κάποιο τρόπο μάχονται μεταξύ τους», δήλωσε ο Barrat, προσθέτοντας ότι σκόπιμα πρόσθεσε δυσλειτουργίες στα προγράμματα για να κάνει τα τελικά αποτελέσματα πιο ενδιαφέροντα.
Το αποτέλεσμα ήταν μια σειρά από άμορφα «γυμνά», παράξενες μάζες κοκκινωπών και καφέ αποχρώσεων που θυμίζουν πίνακες του Σαλβαδόρ Νταλί ή του Φράνσις Μπέικον.
Ο Barrat προσκλήθηκε να μιλήσει στον οίκο Christie’s από τον συλλέκτη έργων τέχνης Jason Bailey, γνωστό στον κόσμο των crypto ως Artnome, έναν από τους πρωτοπόρους της αγοράς NFT.
«Κανείς δεν ήξερε τότε τι ήταν ένα NFT», δήλωσε ο Bailey στο AFP.
Ο ίδιος ζήτησε από τον Barrat να δημιουργήσει κουπόνια σε μέγεθος πιστωτικής κάρτας για την παρουσίαση, το καθένα με έναν κωδικό που έδινε πρόσβαση σε ένα NFT αποθηκευμένο στο διαδίκτυο με τη χρήση της τεχνολογίας blockchain, η οποία εγγυάται μοναδικά δικαιώματα ιδιοκτησίας σε όποιον έχει τον κωδικό.
«Έλεγα σε όλους από τη σκηνή: ‘Αυτό είναι το μέλλον. Μην πετάξετε αυτή την κάρτα». θυμήθηκε ο Bailey με χαμόγελο.
Αλλά αυτοί οι άνθρωποι ήταν παραδοσιακοί συλλέκτες έργων τέχνης. Απλώς, έλεγαν: «Ποιος είναι αυτός ο τρελός τύπος στη σκηνή… κανείς δεν συλλέγει ψηφιακή τέχνη».
Σήμερα, τα έργα του Robbie Barrat είναι πολύ σπάνια, σε σημείο που τους έχει δοθεί το παρατσούκλι “Lost Robbies”.
Και η αγορά των NFT έχει αγριέψει, με τις συνολικές πωλήσεις να υπολογίζονται σε 44,2 δισεκατομμύρια δολάρια το 2021, σύμφωνα με την εταιρεία ανάλυσης Chainalysis.
Αλλά παρά την οικονομική του επιτυχία, ο Barrat έχει μείνει βαθιά απογοητευμένος από την εμπειρία.
«Τα τελευταία χρόνια, αυτό που έχω δει με τη δουλειά μου είναι ότι κανείς δεν συζητά καν πραγματικά την ίδια την εικόνα. Το μόνο που συζητούν είναι η τιμή», δήλωσε.
Ο Barrat συνεχίζει να πειραματίζεται με την τεχνητή νοημοσύνη, αλλά λέει ότι δεν σκοπεύει πλέον να πουλάει έργα μέσω της αγοράς NFT. «Πραγματικά δεν μου αρέσει ο χώρος των NFT αυτή τη στιγμή. Αν δεν αλλάξει, δεν ενδιαφέρομαι. Επίσης, και λόγω των περιβαλλοντικών ζητημάτων που σχετίζονται με αυτόν», δήλωσε.
Υπάρχουν ευρέως διαδεδομένες ανησυχίες σχετικά με τις τεράστιες ποσότητες ενέργειας που απαιτούνται για τη διατήρηση του blockchain και τη λειτουργία κρυπτονομισμάτων όπως το Bitcoin που χρησιμοποιούνται για πολλές συναλλαγές NFT.
Τέσσερα χρόνια μετά το περίεργο επεισόδιο στον οίκο Christie’s, ο Bailey εξακολουθεί να υπερασπίζεται τον ρόλο των κρυπτονομισμάτων και των NFTs, ιδίως από τη στιγμή που επιτρέπουν στους καλλιτέχνες να λαμβάνουν πληρωμές κάθε φορά που το έργο τους μεταπωλείται – σε αντίθεση με την παραδοσιακή αγορά τέχνης.
Αλλά προσέθεσε: «Καταλαβαίνω και εκτιμώ απόλυτα την επιθυμία του Robbie να πάρει αποστάσεις από τα NFT. Τα NFT δεν είναι για κάθε καλλιτέχνη σε αυτό το στάδιο. Ιδιαίτερα όταν είναι τόσο πολωτικά που επισκιάζουν την ίδια την τέχνη”.
Πηγή: Times of Malta
You could read more about View of Uniqueness Here