“Η φιλοξενία αλλάζει συνεχώς και απαιτεί όλο και μεγαλύτερη συμβολή στη βιώσιμη ανάπτυξη”, Κωνσταντίνος Αλεξόπουλος, CEO Domotel Hotels & Resorts, CEO DHR Services | Date: 03/03/2022
Η έναρξη της πανδημίας Covid-19, η εξέλιξή της και οι συνθήκες που δημιούργησε έφεραν στο επίκεντρο την βιωσιμότητα περισσότερο από ποτέ. Τα τελευταία χρόνια οι βιώσιμες διαδικασίες στον τομέα του hospitality ήταν ένα ζήτημα που απασχολούσε τα διεθνή ξενοδοχειακά brands και όχι μόνο, λαμβάνοντας συγκεκριμένες πρωτοβουλίες και θέτοντας στόχους προς την κατεύθυνση αυτή. Σήμερα, που η πανδημία δημιούργησε νέες συνθήκες ο σεβασμός για το περιβάλλον και τις κοινότητες, η μείωση της χρήσης πλαστικών, η ανακύκλωση, η διαχείριση των αποβλήτων, η εξοικονόμηση ενέργειας ή νερού μπήκαν δυναμικά στον κεντρικό πυρήνα της φιλοσοφίας στον τομέα του hospitality. Τα διεθνή ξενοδοχειακά brands καταγράφουν απτά αποτελέσματα μέσα από τα προγράμματα αειφορίας τους και παρακολουθούν στενά το βαθμό επίτευξης των περιβαλλοντικών στόχων που έχουν θέσει ώστε μακροπρόθεσμα να συμβαδίζουν με τις παγκόσμιες προκλήσεις.
Η βιωσιμότητα αποτελεί αναμφισβήτητα μία από τις σημαντικότερες προτεραιότητες για τα επόμενα χρόνια. Ας μην ξεχνάμε και το όραμα του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού, το οποίο εστιάζει στην υπεύθυνη ανάκαμψη στον τομέα του τουρισμού βασισμένη στην αειφορία. Αυτό θα συμβάλει στην ανθεκτικότητα του κλάδου ώστε να είναι καλύτερα προετοιμασμένος για μελλοντικές κρίσεις. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού η βιωσιμότητα δεν πρέπει πλέον να αποτελεί απλώς «κομμάτι» του τουρισμού, αλλά να είναι ο νέος κανόνας και ζητούμενο για κάθε τμήμα του κλάδου.
Επιπλέον, οι στόχοι του Global Tourism Plastics Initiative απαιτούν από τον τουριστικό κλάδο να δεσμευθεί ενεργά έως το 2025 ως προς την ανάληψη πρωτοβουλιών για τον περιορισμό των περιττών πλαστικών συσκευασιών και αντικειμένων, τη λήψη μέτρων για τη μετάβαση από μοντέλα μιας χρήσης σε επαναχρησιμοποιήσιμα όπως και για την αύξηση της ποσότητας ανακυκλωμένων υλικών. Στο πλαίσιο του Global Tourism Plastics Initiative επιβάλλεται η ενεργοποίηση της αλυσίδας αξίας προς το 100% των πλαστικών συσκευασιών ώστε να είναι επαναχρησιμοποιήσιμες, ανακυκλώσιμες ή κομποστοποιήσιμες, η συνεργασία και επένδυση για την αύξηση των ποσοστών ανακύκλωσης και κομποστοποίησης πλαστικών αλλά και η σύνταξη και δημοσιοποίηση ετήσιων εκθέσεων σχετικά με την πρόοδο που σημειώθηκε προς την επίτευξη αυτών των στόχων.
Όμως, ποια είναι η εικόνα που έχουμε μέχρι στιγμής; Μιλώντας με νούμερα, η χρήση ενέργειας στις full-service ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις – μη συμπεριλαμβανομένων των θερέτρων- παρουσίασε μία συνεχή μείωση 4,38% κατά μέσο όρο από το 2017 σύμφωνα με το Δείκτη Συγκριτικής Αξιολόγησης Βιωσιμότητας Ξενοδοχείων 2021 του Cornell Center for Hospitality Research. Η έρευνα που συμπεριέλαβε πάνω από 21.000 ξενοδοχεία από 26 διεθνή brands έδειξε επίσης ότι το 2019 τα full-service resorts κατέγραψαν μειωμένη χρήση νερού 3,52% κατά μέσο όρο συγκριτικά με το 2018. Οι μετρήσεις αφορούν την προ-Covid περίοδο δείχνοντας έμπρακτα τα σημάδια συμπόρευσης των ξενοδοχείων με τις περιβαλλοντικές πρακτικές. Αναμένουμε με ενδιαφέρον τα αποτελέσματα για το 2022 και έπειτα, τα οποία θα δώσουν το στίγμα της νέας πραγματικότητας με «πρωταγωνίστρια» τη βιωσιμότητα.
Την ίδια στιγμή, είναι γεγονός ότι η διαχείριση αποβλήτων είναι ένα από τα σημαντικότερα θέματα στην ξενοδοχειακή βιομηχανία. Τα ξενοδοχεία παράγουν 289.700 τόνους απορριμμάτων κάθε χρόνο, συμπεριλαμβανομένων 79.000 τόνων απορριμμάτων τροφίμων. Δεν είναι καιρός να περιορίσουμε αυτή την σπατάλη κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο; Αν όχι τώρα, πότε;
Μία πρόσφατη έκθεση του WTTC και του UNEP μελέτησε δεδομένα που υποβλήθηκαν εθελοντικά από 69 ξενοδοχεία παγκοσμίως, με μεγάλη εκπροσώπηση από all-inclusive resorts. Ένα από τα βασικότερα προβλήματα αποδείχθηκε ότι είναι τα μπουκάλια νερού, με ποσοστό έως και 32% ως προς το βάρος τους. Ακολούθησαν προϊόντα περιποίησης μιας χρήσης (31% ως προς το βάρος τους) και πλαστικές σακούλες και σεντόνια. Ανά γεωγραφική περιοχή παρατηρήθηκαν διαφοροποιήσεις. Για παράδειγμα, στη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη, οι πλαστικές σακούλες τείνουν να έχουν περίπου διπλάσιο βάρος από αυτές σε άλλα μέρη του κόσμου, πολλαπλασιάζοντας συχνά τα απόβλητα.
Οι νέες περιβαλλοντικές πρακτικές των ξενοδοχείων αγκαλιάζονται με ικανοποίηση από τους ταξιδιώτες, οι οποίοι πλέον ενδιαφέρονται περισσότερο από ποτέ για τις βιώσιμες πρακτικές. Σύμφωνα με μία πρόσφατη έρευνα της Booking.com, το 53% των ταξιδιωτών παγκοσμίως επιθυμεί να ταξιδέψει πιο βιώσιμα στο μέλλον. Η πανδημία της Covid-19 φαίνεται ότι τους έκανε να συνειδητοποιήσουν τις επιπτώσεις που έχουν οι ανθρώπινες ενέργειες στο περιβάλλον. Η μελέτη της Booking.com επισημαίνει επίσης ότι η πανδημία έχει εμπνεύσει τους ανθρώπους όχι μόνο να δεσμεύονται να προστατεύουν τον εαυτό τους αλλά και τα μέρη που επισκέπτονται.
Επιπλέον, οι ταξιδιώτες είναι πρόθυμοι να προχωρήσουν σε συγκεκριμένες ενέργειες για να υποστηρίξουν το περιβάλλον και το έργο που κάνουν τα ξενοδοχεία. Για παράδειγμα, είναι πρόθυμοι να διαχειρίζονται τα απόβλητά τους, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης λιγότερων πλαστικών και της ορθής κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος, ενώ φαίνεται να αναζητούν καταλύματα φιλικά προς το περιβάλλον, σύμφωνα με την Agoda Sustainable Travel Trend Survey 2021. Εξαιρετικά ελπιδοφόρο το μήνυμα που απορρέει από τα παραπάνω συμπεράσματα.
Η υιοθέτηση προγραμμάτων αειφορίας σίγουρα απαιτεί την αφιέρωση πόρων. Όμως, αυτό δεν θα πρέπει να είναι ανασταλτικός παράγοντας για τα ξενοδοχεία. Σε έναν κόσμο ο οποίος μεταβάλλεται συνεχώς, ένας τόσο σημαντικός τομέας όπως είναι αυτός του hospitality οφείλει να παρακολουθεί τις εξελίξεις και τις παγκόσμιες προκλήσεις και να προσαρμόζεται άμεσα στα νέα δεδομένα με το βλέμμα πάντα στραμμένο στο μέλλον και την επόμενη μέρα.
Κωνσταντίνος Αλεξόπουλος, CEO Domotel Hotels & Resorts, CEO DHR Services: “Η φιλοξενία αλλάζει συνεχώς και απαιτεί όλο και μεγαλύτερη συμβολή στη βιώσιμη ανάπτυξη” | Date: 03/03/2022 © Energizing Greece Magazine | 1st Edition March 2022 |
| 1st Edition Energizing Greece Magazine | March 2022 |
| Greece is the Destination, We are the Drivers |