Ως μία από τις μεγαλύτερες αγορές οινοπνευματωδών ποτών στον κόσμο, η Ευρώπη διαθέτει πολλές κορυφαίες πόλεις για κοκτέιλ και φιλοξενεί τάσεις που συνεχίζουν να διαμορφώνουν τον τομέα, όπως το κίνημα για πιο ελαφριά ποτά και απεριτίφ.
Αν και αποτελεί μια ελκυστική αγορά για τους παραγωγούς οινοπνευματωδών ποτών, η Ευρώπη αντιμετώπισε αρκετές προκλήσεις τα τελευταία χρόνια – όπως το Brexit και τους εμπορικούς πολέμους. Η επιλογή του Ηνωμένου Βασιλείου να αποχωρήσει από την Ευρωπαϊκή Ένωση, μετά από 47 χρόνια, προκάλεσε σοκ στον κλάδο, μετά το δημοψήφισμα του 2016. Παρόλο που εξασφαλίστηκε συμφωνία για το Brexit στα τέλη του 2020, εξακολουθεί να μην υπάρχει σαφήνεια σχετικά με τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις του στον κλάδο των αλκοολούχων ποτών. Εντωμεταξύ, οι εμπορικοί πόλεμοι μεταξύ των ΗΠΑ και της ΕΕ, αποτέλεσμα μιας διαμάχης για τα αεροσκάφη, είχαν τεράστιο αντίκτυπο στον κλάδο. Οι ΗΠΑ έχουν εμπλακεί σε μια μακροχρόνια διαμάχη με την ΕΕ για τις επιδοτήσεις επιβατικών αεροσκαφών. Η συνεχιζόμενη πανδημία του Covid-19 έχει επίσης βάλει ένα ακόμη εμπόδιο.
Ο Emilio Restoy, διευθύνων σύμβουλος της ισπανικής εταιρείας Zamora, χαρακτήρισε το Brexit «μεγάλη αναστάτωση» για τον κλάδο των αλκοολούχων ποτών. «Δεν διευκολύνει κανέναν», λέει. «Μια συμφωνία είναι πολύ καλύτερη από το να μην υπάρξει συμφωνία. Πέρυσι υπήρχε τεράστια αβεβαιότητα». Η ισπανική εταιρεία εξάγει το τζιν Martin Miller’s στην Ευρώπη και εισάγει άλλα οινοπνευματώδη ποτά στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ο Restoy σημειώνει ότι δεν έχουν προκύψει μέχρι στιγμής σημαντικά ζητήματα που να απορρέουν από το Brexit.
Από τη στιγμή που η συμφωνία τέθηκε σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2021, επιχειρήσεις σε πολλούς κλάδους έχουν αναφέρει βραχυπρόθεσμες διαταραχές, συμπεριλαμβανομένου του Γάλλου παραγωγού Famille Naud. Ο Saffron Brice Rouger, διευθυντής πωλήσεων στο Ηνωμένο Βασίλειο της Famille Naud, αναφέρει: «Παρόλο που νιώθαμε καλά προετοιμασμένοι με όλη τη δουλειά που είχαμε κάνει εκ των προτέρων με τα γαλλικά τελωνεία, οι εξαγωγές μας στο Ηνωμένο Βασίλειο, τις πρώτες εβδομάδες του Ιανουαρίου, δεν εξελίσσονταν όπως επιθυμούσαμε. Από αυτή την πλευρά της Μάγχης αισθανόμαστε ότι ίσως δεν υπήρχε αρκετή επικοινωνία από τη βρετανική πλευρά σχετικά με το ποιες διαδικασίες θα πρέπει να γίνουν για την εισαγωγή μετά το Brexit». Ο Rouger προσθέτει ότι ήταν δύσκολο να μετρηθεί ο αντίκτυπος του Brexit και μόνο λόγω της πανδημίας του κορονοϊού.
Ο Nikulas Hannigan, παγκόσμιος εκπαιδευτής εμπορικών σημάτων για τη μάρκα μη αλκοολούχων ποτών Fluère, ανέφερε επίσης τον άμεσο αντίκτυπο του Brexit στις εισαγωγές στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ο Hannigan λέει: «Είμαστε μια εταιρεία με έδρα την Ολλανδία και το Brexit έχει προκαλέσει χάος στην ικανότητα των εισαγωγέων μας στο Ηνωμένο Βασίλειο να εισάγουν το Fluère στη χώρα. Αυτό έχει διευθετηθεί τώρα, οπότε ελπίζουμε ότι δεν θα υπάρξουν άλλα προβλήματα, αλλά αυτές είναι δύσκολες στιγμές για όλους».
Οι επιπτώσεις του Brexit
Για την ολλανδική εταιρεία ποτών De Kuyper, η επίδραση του Brexit είναι επίσης ελάχιστη μέχρι στιγμής. Η εταιρεία απέστειλε επιπλέον απόθεμα στο Ηνωμένο Βασίλειο στα τέλη του 2020. Ο Mark de Witte, διευθύνων σύμβουλος της De Kuyper, λέει: «Στο μέλλον θα είναι σημαντικό για εμάς να δούμε πώς θα επηρεαστεί η λίρα, καθώς μπορεί να επηρεάσει την κερδοφορία μας».
Ο γενικός διευθυντής της Spirits Europe, Ulrich Adam, δήλωσε ότι η νέα συμφωνία για το Brexit παρέχει σαφήνεια, αλλά σημείωσε ότι υπάρχουν ορισμένα ειδικά ζητήματα labelling στη Βόρεια Ιρλανδία, τα οποία αποτελούν «βραχυπρόθεσμη πρόκληση».
Σύμφωνα με την Spirits Europe, κάθε χρόνο διακινούνται μεταξύ της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου αλκοολούχα ποτά αξίας λίγο κάτω από 2,7 δισεκατομμύρια ευρώ. Τα οινοπνευματώδη ποτά που διακινούνται μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ δεν υπόκεινται σε δασμούς.
Μια ευκαιρία που προκύπτει από το Brexit είναι η τάση προς τα τοπικά οινοπνευματώδη ποτά, προσθέτει ο Restoy. «Πιστεύουμε ότι οι καταναλωτές του Ηνωμένου Βασιλείου θα μπορούσαν να κινηθούν λίγο περισσότερο προς το εγχώριο προϊόν τους. Με το Martin Miller’s, προσπαθούμε να τονίσουμε τη βρετανική μας καταγωγή». Το τζιν Martin Miller’s αποστάζεται σε pot stills στην Αγγλία και αναμιγνύεται με ισλανδικό νερό πηγής.
Η συνεχιζόμενη πρόκληση των δασμών αποτελεί επίσης τεράστιο πονοκέφαλο για τους παραγωγούς. Η κυβέρνηση των ΗΠΑ επέβαλε δασμό εισαγωγής 25% στα προϊόντα της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένου του single malt Scotch και του single malt Irish ουίσκι. Τα λικέρ και τα cordials από τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ισπανία, την Ιρλανδία και το Ηνωμένο Βασίλειο, καθώς και το κρασί από την Ισπανία, τη Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο έχουν επίσης πληγεί από τον τιμωρητικό δασμό, ο οποίος τέθηκε σε ισχύ στις 18 Οκτωβρίου 2019.
Περισσότερα οινοπνευματώδη ποτά τιμωρήθηκαν στο πλαίσιο του εμπορικού πολέμου, με το Υπουργείο Εμπορίου των ΗΠΑ να ανακοινώνει ότι θα προσαρμόσει τους δασμούς σε ορισμένα προϊόντα από την ΕΕ στο τέλος του 2020. Στο πλαίσιο της αναθεώρησης, ορισμένα κονιάκ, μπράντι και κρασιά από τη Γαλλία και τη Γερμανία επιβαρύνθηκαν με δασμό 25% από τις 12 Ιανουαρίου 2021. Οι δασμοί εντάσσονται στο πλαίσιο μιας μακροχρόνιας διαμάχης μεταξύ της ΕΕ και των ΗΠΑ σχετικά με τους κατασκευαστές αεροσκαφών Airbus και Boeing.
Οι δασμοί έρχονται να προστεθούν στην πανδημία του Covid-19, η οποία προκάλεσε διψήφια ποσοστά πτώσης των εξαγωγών οινοπνευματωδών ποτών στη Γαλλία. Σύμφωνα με την Fédération des Exportateurs de Vins & Spiritueux de France, οι γαλλικές εξαγωγές οινοπνευματωδών ποτών μειώθηκαν κατά 19,4% στα 3,8 δισεκατομμύρια ευρώ το 2020 και μειώθηκαν κατά 8,4% σε όγκο στα 48,5 εκατομμύρια κιβώτια. Το κονιάκ και η βότκα σημείωσαν διψήφιες μειώσεις. Παράλληλα, τα λικέρ μειώθηκαν κατά 9,1% σε αξία και το Calvados μειώθηκε κατά 4,4% σε αξία. Τα λοιπά οινοπνευματώδη ποτά με βάση το κρασί μειώθηκαν κατά 25,8% σε αξία. Το Armagnac, ωστόσο, αντιστάθηκε στην τάση και αυξήθηκε κατά 39,6% σε αξία και 93,2% σε όγκο πωλήσεων.
Ο εμπορικός οργανισμός Bureau National Interprofessionnel du Cognac (BNIC) δήλωσε ότι οι νέοι δασμοί επηρεάζουν μόνο ένα μέρος των εξαγωγών κονιάκ προς τις ΗΠΑ, αλλά «έχουν ήδη σημαντικές επιπτώσεις για τις μεσαίες επιχειρήσεις και τα προϊόντα που αντιπροσωπεύουν την κατηγορία μας». Ο Raphaël Delpech, γενικός διευθυντής της BNIC, δηλώνει: «Η ζήτηση για κονιάκ είναι ισχυρότερη από ποτέ στις ΗΠΑ, με αύξηση του όγκου των πωλήσεων κατά 1% το 2020. Παρά την πανδημία, η πρώτη αγορά του κονιάκ εξακολουθεί να είναι πολύ δυναμική.
«Ανησυχούμε για το τι θα μπορούσε να συμβεί τις επόμενες εβδομάδες, αν το γαλλικό κρασί και τα αποστάγματα δεν βγουν το συντομότερο δυνατό από αυτή τη διπλωματική διαμάχη. Καλέσαμε τη γαλλική κυβέρνηση και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ξεκινήσουν συζητήσεις με τη νέα αμερικανική κυβέρνηση, η οποία θα είναι ελεύθερη σε διπλωματικό επίπεδο να διαπραγματευτεί. Η γαλλική κυβέρνηση και η Ευρώπη πρέπει να τους στείλουν αμέσως τα σωστά μηνύματα για να κατευνάσουν τις εντάσεις και να ξεκινήσουν από την αρχή».
Μεγάλος αντίκτυπος
Για τον οίκο κονιάκ Frapin, οι δασμοί θα έχουν σημαντικό αντίκτυπο στα entry-level προϊόντα. Ο Bertrand Verduzier, διευθυντής διεθνών επιχειρήσεων, λέει: «Η ανησυχία μου είναι για όλα τα προϊόντα που βρίσκονται μεταξύ 50 και 100 δολαρίων ΗΠΑ – εκεί ο αντίκτυπος θα είναι ισχυρότερος. Το μεγαλύτερο μέρος του όγκου μας παράγεται εκεί. Πρέπει να βρούμε έναν τρόπο να συνεχίσουμε να έχουμε τιμή προώθησης στα 59,99 δολάρια ΗΠΑ, κάτι που γίνεται πολύ δύσκολο με τους νέους δασμούς. Έχουμε επίσης την ευκαιρία να συνεργαστούμε με διαφορετικά φόρματ φιαλών.
«Το ερώτημα είναι πώς θα διαχειριστούμε τις τιμές μας και αν θα το αντισταθμίσουμε αυτό μικραίνοντας την ποσότητα. Δεν μπορούμε να έχουμε διαφορετικές ποσότητες για ορισμένους πελάτες. Δεν μπορούμε να απαλλαγούμε εντελώς από τους δασμούς, οπότε θα μπορούσαν να υπάρξουν κάποιες αυξήσεις τιμών».
Οι νέοι δασμοί θα μπορούσαν επίσης να δημιουργήσουν εμπόδια για τους παραγωγούς που επιθυμούν να εισέλθουν στην αγορά, προειδοποιεί ο Verduzier. «Είναι δύσκολο να γίνει κάτι τέτοιο σε γενικές γραμμές. Δεν είναι εύκολο να βρεις τους σωστούς εταίρους στις ΗΠΑ και να έχεις ορατότητα. Απαιτεί μεγάλη δραστηριότητα μάρκετινγκ. Για κάποιους που πουλάνε σε αυτά τα τμήματα, θα μπορούσε να γίνει πολύ δύσκολο να συνεχίσουν. Φοβάμαι ότι ο δασμός δεν θα βοηθήσει τους μικρούς παίκτες. Ο αντίκτυπος στους μεγάλους παίκτες θα είναι πιθανώς πολύ μικρότερος – το 90% του όγκου των πωλήσεων γίνεται από πολύ λίγες μάρκες. Το μόνο που θα φέρει είναι λιγότερες επιλογές για τον καταναλωτή».
Ένας κατεστραμμένος κλάδος
Ο εμπορικός οργανισμός για το Armagnac, το Bureau National Interprofessionnel de l’Armagnac (BNIA), προειδοποίησε επίσης ότι ο δασμός θα «καταστρέψει» τον κλάδο, και ιδίως τα vintage Armagnacs. Ο Patrick Farbos, πρόεδρος του BNIA, δήλωσε τα εξής: «Η αμερικανική αγορά είναι ιστορικά η πρώτη μας εξαγωγική αγορά, μαζί με την Κίνα, με ένα μεγάλο ποσοστό των εκλεκτών Armagnacs να πωλούνται σε αυτή την αγορά. Η κατάσταση είναι σοβαρή για το παλαιότερο eau-de-vie και τις πολυάριθμες εταιρείες στα νοτιοδυτικά, στο Landes, στο Gers και στο Lot-et-Garonne που το εμπορεύονται και το προωθούν».
Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία του Συμβουλίου Αποσταγμένων Αλκοολούχων Ποτών των ΗΠΑ, οι εισαγωγές των επηρεαζόμενων λικέρ και cordials στις ΗΠΑ μειώθηκαν κατά 40% το 2020.
Για την ιδιοκτήτρια εταιρεία του Licor 43, Zamora Company, ο δασμός των ΗΠΑ στα ισπανικά λικέρ είχε «πολύ σοβαρές επιπτώσεις». Ο Restoy λέει: «Προσπαθούμε να κατανοήσουμε την κατάσταση και να μειώσουμε τα αποθέματα όσο το δυνατόν περισσότερο. Έχουμε αυξήσει τις τιμές, αλλά ελπίζουμε πως πρόκειται για μια βραχυπρόθεσμη κατάσταση. Αργά ή γρήγορα η κατάσταση πρέπει να διευθετηθεί. Κανένα από τα προϊόντα που επηρεάζονται δεν έχει καμία σχέση με τη συζήτηση για τον αεροπορικό κλάδο».
Στα αποτελέσματα του 2020 για το σύνολο του έτους, ο ιδιοκτήτης του Aperol, Campari Group, δήλωσε ότι το ιταλικό χαρτοφυλάκιο των aperitivos και των bitters τιμωρήθηκε από τους αμερικανικούς δασμούς εισαγωγής. Οι δασμοί οδήγησαν την ιταλική εταιρεία να αυξήσει τις τιμές για να αντισταθμίσει εν μέρει τους δασμούς, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Campari, Bob Kunze-Concewitz σε τηλεδιάσκεψη για τα αποτελέσματα. Η καθαρή επίπτωση του δασμού στην εταιρεία ήταν πτώση εσόδων 7 εκατομμυρίων ευρώ. Το Aperol, το οποίο αντιπροσωπεύει το 19% των πωλήσεων του ομίλου, υποχώρησε κατά 0,1%.
Ο Ulrich προσθέτει ότι η άμεση αναστολή όλων των δασμών στα οινοπνευματώδη ποτά θα έδινε «άμεση ώθηση» στην ανάκαμψη από την πανδημία και θα αύξανε άμεσα τις θέσεις εργασίας.
Οι εταιρείες οινοπνευματωδών ποτών ελπίζουν σε μια γρήγορη ανάκαμψη για το κανάλι του on-trade το οποίο έχει υποστεί lockdown και περιορισμούς λόγω του Covid-19. Όπως σημειώνει η IWSR Drinks Market Analysis, αγορές όπως η Ιταλία και η Ισπανία εξαρτώνται από το on-trade. Ο Verduzier προσθέτει: «Ο μακροπρόθεσμος προγραμματισμός είναι πολύ δύσκολος, ελπίζουμε ότι η άνοιξη θα επαναφέρει το on-trade στην Ευρώπη».
Τεράστιες προκλήσεις
Ο Hannigan σημειώνει τα προβλήματα για τις μικρότερες μάρκες που ανταγωνίζονται για χώρο στο on-trade: «Μια τεράστια πρόκληση, ειδικά για τους μικρότερους παραγωγούς, θα είναι η επανένταξη στο on-trade. Η εξασφάλιση listings ήταν ήδη μια δύσκολη δουλειά κατά καιρούς, και οι υπεύθυνοι λήψης αποφάσεων στον χώρο του on-trade θα ασχολούνται πολύ περισσότερο με την ταχύτητα εξυπηρέτησης, τις εύκολες πωλήσεις και την κερδοφορία – και δεν μπορείτε να τους κατηγορήσετε γι’ αυτό.
«Αυτό απλά θα καταστήσει πολύ δύσκολο το έργο των μικρότερων εμπορικών σημάτων που δεν διαθέτουν τα κεφάλαια για να «αγοράσουν» ουσιαστικά την είσοδό τους προς τα μπαρ με υποσχέσεις υποστήριξης. Ας ελπίσουμε ότι έχουν καταφέρει να προβάλλουν τον εαυτό τους στο διαδίκτυο».
Ο De Witte ανησυχεί επίσης για το πώς θα μοιάζει στο μέλλον το on-trade. «Όλοι φοβόμαστε ότι ένα μέρος του on-trade θα καταρρεύσει», λέει. «Ως εταιρεία είμαστε πολύ επικεντρωμένοι στο on-trade και παραμένει πολύ σημαντικό. Εκεί χτίζεις το εμπορικό σου σήμα. Ο Covid σημαίνει ότι δεν μπορούμε να βασιζόμαστε στο on-trade και πρέπει να βασιστούμε πολύ περισσότερο στο ηλεκτρονικό εμπόριο».
Πηγή: Spirits Business
You could read more about Runway Here, about Horeca Worldwide Here