Παρά τη δύσκολη χρονιά, η επιτυχία της Disney + earns Disney μια θέση στη λίστα επιτυχιών.
Μετά από μια ασταθή εκκίνηση, η υπηρεσία SVOD ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2019 σε άψογο χρόνο. Η Disney ανέφερε πρόσφατα περισσότερους από 73 εκατομμύρια συνδρομητές επί πληρωμή – που έσπασε το στόχο της από 60 έως 90 εκατομμύρια έως το 2024. Η ανάγκη για ψυχαγωγία – ειδικά για παιδιά – ήταν ένας μεγάλος μοχλός επιτυχίας, αλλά η μάρκα της Disney ήταν στο επίκεντρο της ανάπτυξής της. Η Disney + διαφοροποιείται από τις άλλες υπηρεσίες SVOD στο ότι τα παιδιά μπορούν να βρεθούν με ασφάλεια μπροστά του. Η καλή φήμη του παρείχε επίσης ζεστασιά και νοσταλγία για όλες τις ηλικίες σε μια εποχή που όλοι χρειάζονταν ώθηση.
Η πίεση θα παραμείνει για να διατηρήσει αυτήν την ορμή και να ξεπεράσει το Netflix τον επόμενο χρόνο.
Η Disney απέδειξε ότι όλα όσα αγγίζει μετατρέπονται σε χρυσό με την αναταραχή της ζωντανής δράσης Mulan.
Παρά το γεγονός ότι χρεώνεται ως το μεγάλο blockbuster της χρονιάς, δεν ακούστηκε το ίδιο στο κοινό παγκοσμίως.
Η IP της Disney, ωστόσο, είναι απαράμιλλη. Εάν το Brand επικεντρώνεται στην επένδυση σε franchise που επιτρέπει στον θεατή να δραπετεύσει σε φανταστικούς κόσμους, όπως εκείνοι του Star Wars ή του Marvel, τότε θα διατηρήσει τους θεατές – όπως αποδεικνύεται με την επιτυχία του The Mandalorian.
Σχεδόν 100 χρόνια πριν, ο animator Walt Disney με τον αδερφό του Roy Disney ξεκίνησαν μια εταιρεία που άλλαξε το τοπίο του American Animation για πάντα. Αυτή η ριζοσπαστική ανάπτυξη του animation αναγνωρίστηκε από τις Ηνωμένες Πολιτείες ενσωματώνοντας το animation στην πολιτιστική τους ιστορία και ονομάζοντας την Walt Disney ως πολιτιστική εικόνα.
Ωστόσο, αυτό δεν συνέβη εν μία νυκτί, η Disney Company προσπάθησε πολύ να γίνει ένας από τους κορυφαίους γίγαντες animation όλων των εποχών. Ένα μεγάλο κομμάτι αυτού του κέρδους προέρχεται από το χαρτοφυλάκιο πνευματικών δικαιωμάτων που η εταιρεία δημιούργησε από την αρχή.
Από σενάρια, χαρακτήρες, στυλ κινουμένων σχεδίων, ταινίες και ακόμη και τηλεοπτικές εκπομπές, η Disney έχει δημιουργήσει και αποκτήσει πνευματικά δικαιώματα κάθε βήμα για να διατηρήσει την αποκλειστικότητά τους και να εκμεταλλευτεί την πνευματική ιδιοκτησία τους (IP).
Τι έκανε λοιπόν μια εταιρεία κινουμένων σχεδίων που την έκανε τον πιο κυρίαρχο παίκτη στις αγορές μέσων ενημέρωσης σε όλο τον κόσμο;
Πιο συγκεκριμένα, τι έκανε μια βιομηχανία έντασης πνευματικών δικαιωμάτων για να ξεπεράσει τους ανταγωνιστές της, καθώς και να ξεπεράσει πολλούς άλλους τομείς και κλάδους γύρω από αυτήν;
Η απάντηση είναι απλή, είναι ο έξυπνος και υπολογισμένος τρόπος εκμετάλλευσης της IP τους και ταυτόχρονη απόκτηση παικτών υψηλής έντασης πνευματικών δικαιωμάτων. Για να δοθεί έμφαση στην ανάπτυξη της Disney, πρέπει απλώς να κοιτάξουμε την τελευταία δεκαετία των οικονομικών επιδόσεών τους.
Disney: Τι έκαναν σωστά;
Η Disney συνεργάστηκε! Ναι, αυτό είναι σωστό, η πρώτη και κύρια αξιοσημείωτη κίνηση της Disney ήταν ότι δεν κράτησε όλα τα αυγά της σε ένα καλάθι και πάντα επένδυε σε μέσα και υποδομές σε μεγάλο βαθμό.
Η πιο πρόσφατη από αυτές τις επενδύσεις έγινε το 2019, με την συγχώνευση της Twenty-First Century Fox. Η Inc. (21CF) είναι μία από τις σημαντικότερες εξαγορές που έχει αναλάβει η Disney, ιδίως καθώς περιλαμβάνει κινηματογραφικά και τηλεοπτικά στούντιο του 21CF, καθώς και καλωδιακά δίκτυα όπως η FX και η Nat Geo, καθώς και οι διεθνείς τηλεοπτικές επιχειρήσεις της 21CF, συμπεριλαμβανομένου του 30% του 21CF στην Hulu.
Αυτή η επένδυση μπορεί έτσι να χωριστεί ως τρεις πολύ ξεχωριστές και εξέχουσες εξαγορές. Η συγχώνευση έχει ήδη τεθεί σε κερδοφόρα αποτελέσματα, όπως η χρήση των εκπομπών Nat Geo στην ίδια την υπηρεσία DTC της Disney (Direct to Consumer) με το όνομα “Disney +”. Η Disney + φιλοξενεί επίσης μια σειρά περιεχομένου που έχει αποκτήσει η Disney την τελευταία δεκαετία, όπως το Pixar, το Marvel και το franchise Star Wars.
Εκτός από τις διάφορες εταιρείες υψηλής έντασης IP που απέκτησε η Disney, η εταιρεία έχει επίσης τα μεγάλα της έσοδα που προέρχονται από εμπορεύματα (ένα βοηθητικό οικονομικό δικαίωμα πνευματικών δικαιωμάτων) και μέσω των θεματικών πάρκων και θερέτρων της Disney. Αυτές οι αγορές που βασίζονται σε προϊόντα και υποδομές παρέχουν συνολική οικονομική παραγωγή περίπου 40% των συνολικών εσόδων της Disney.
Το έτος 2019, η Disney είχε έσοδα 70 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ περίπου και το 66% είναι έσοδα που προέρχονται από τομείς έντασης IP που λειτουργούν.
Για να κατανοήσουμε καλύτερα αυτά τα στοιχεία, δίνεται παρακάτω μια τομεακή διάσπαση των τομέων εργασίας της Disney μαζί με το κέρδος που παρήγαγαν.
Δίκτυα πολυμέσων = 27,3 δισεκατομμύρια δολάρια (39,2%), Parks & Resorts = 24,5 δισεκατομμύρια δολάρια (35,2%), Studio Entertainment = 13,3 δισεκατομμύρια $ (19%), Καταναλωτικά προϊόντα = 4,7 δισεκατομμύρια δολάρια (6,7%)
Ποιος όμως είναι ο ρόλος της IP στην ανάπτυξη της Disney;
Η Disney υπερηφανεύεται για τη δημιουργία μερικών από τους πιο αξιομνημόνευτους φανταστικούς χαρακτήρες στη σύγχρονη κουλτούρα. Χαρακτήρες που κυμαίνονται από τον Mickey Mouse έως τον Nemo the clownfish είναι όλοι αγαπημένοι ακόμη και σήμερα. Με μια τόσο τεράστια λίστα γνωστών ονομάτων (χαρακτήρων), η Disney έχει με τα χρόνια συσσωρεύσει έναν απεριόριστο πόρο IP που αποτελεί μέρος των χρηματοοικονομικών περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας.
Αυτός ο πόρος περιλαμβάνει τα IP των διαφόρων εξαγορών της Disney. Για παράδειγμα, η Disney μήνυσε την Ακαδημία Τεχνών και Επιστημών το 1989, για τη χρήση της απεικόνισης του Snow White σε έναν αριθμό έναρξης για την τηλεοπτική εκπομπή Academy Awards, καθώς ο χαρακτήρας έχει εμπορικό σήμα και προστατεύεται από πνευματικά δικαιώματα από τη Disney.
Η εταιρεία εκμεταλλεύεται αυτούς τους πόρους IP μέσω της Media Networks Studio Entertainment Direct-to-Consumer (D2C) και διεθνών πλατφόρμων
Από αυτά, το πιο κερδοφόρο είναι το Media Networks, φέρνοντας το επιβλητικό 33% (περίπου) της συνολικής επιχείρησης για την εταιρεία, ενώ η ταχύτερα αναπτυσσόμενη από άποψη συνεισφοράς και ρυθμού ανάπτυξης είναι η πλατφόρμα D2C.
Η άμεση προς τον καταναλωτή επιχείρηση αποφέρει έσοδα συλλέγοντας τέλη από διανομείς για τη διανομή των καναλιών της εταιρείας, τα τέλη συνδρομής που συλλέγονται για διάφορους ιστότοπους ροής και μέσω πώλησης χρόνου διαφήμισης. Η χαρτογράφηση της προσδοκίας για ανάπτυξη από τον τομέα D2C όσον αφορά τα έσοδα της Disney το 2020 είναι 16,5 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ, που αναμένεται να είναι το 20% των συνολικών αναμενόμενων εσόδων των 81,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ το έτος 2020.
Εκμετάλλευση πνευματικών δικαιωμάτων της Disney:
Καθώς η Disney έχει ένα σχεδόν ατελείωτο φάσμα περιεχομένου πνευματικών δικαιωμάτων, δεν είναι δυνατόν να επισημάνουμε με ακρίβεια τον ακριβή αριθμό της οικονομικής παραγωγής που παράγουν, αλλά για μια γενική κατανόηση μερικές περιπτώσεις περιλαμβάνονται στη λίστα.
Πηγή: ceotodaymagazine.com