Το Ε.Ε.Ι. ιδρύθηκε το 1925 από μια ομάδα φωτισμένων Ελλήνων, με πρωταγωνιστές τον Εμμανουήλ Μπενάκη και τον Στέφανο Δέλτα, και με τη συμβολή Αμερικανών φιλελλήνων. Σκοπός τους ήταν να δημιουργήσουν ένα σχολείο στο οποίο θα αναπτύσσονταν αρμονικά οι πνευματικές και οι φυσικές δυνάμεις του μαθητή, το ήθος, ο χαρακτήρας και η προσωπικότητά του.
Στο Ε.Ε.Ι., Σωματείο μη κερδοσκοπικό, ανήκουν το Κολλέγιο Αθηνών (που ιδρύθηκε το 1925) και το Κολλέγιο Ψυχικού (που ιδρύθηκε το 1980). Οι εγκαταστάσεις τους βρίσκονται σε δύο προάστια της Αθήνας: στο Ψυχικό (Νηπιαγωγείο – Γυμνάσια – Λύκεια – International Baccalaureate) και στην Κάντζα (Δημοτικά: Μποδοσάκειο και Λάτσειο). Στα Σχολεία του Ε.Ε.Ι. φοιτούν 4.650 μαθητές. Η αναλογία εκπαιδευτικών/μαθητών είναι περίπου 1/9.
Οι εκπαιδευτικοί του Κολλεγίου Αθηνών – Κολλεγίου Ψυχικού (στο παρόν κείμενο: Κολλεγίου) επιμορφώνονται συστηματικά στην Ελλάδα και στο εξωτερικό σε θέματα επιστημονικής, διδακτικής και παιδαγωγικής κατάρτισης, καθώς και σε γενικότερα θέματα παιδείας.
Στο πλαίσιο του Ε.Ε.Ι. λειτουργούν επίσης Θερινά Προγράμματα για μαθητές του Κολλεγίου και άλλων σχολείων, Ειδικά Προγράμματα (ξένων γλωσσών, εξωσχολικών αθλητικών και καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων), Ωδείο και Πρόγραμμα Επιμόρφωσης Ενηλίκων.
Το Ε.Ε.Ι. διοικείται από ενδεκαμελές Διοικητικό Συμβούλιο, εκλεγόμενο από τη Γενική Συνέλευση του Σωματείου, το οποίο έχει 62 μέλη.
Κεντρικοί στόχοι του εκπαιδευτικού-παιδαγωγικού έργου του Κολλεγίου που συνταιριάζει αρμονικά την παράδοση και την καινοτομία, είναι οι εξής:
• Η προσφορά ολοκληρωμένης παιδείας, η ανάπτυξη δημιουργικής σκέψης και κριτικής ικανότητας στους μαθητές, όχι η απλή απόκτηση γνώσεων.
• Ο αρμονικός συνδυασμός της ανθρωπιστικής παιδείας με τη σύγχρονη τεχνολογία, της ελληνικής πολιτιστικής παράδοσης με τα διεθνή πνευματικά-εκπαιδευτικά ρεύματα.
• Η εξοικείωση των μαθητών με την έρευνα και η απόκτηση δεξιοτήτων για εμβάθυνση σε ειδικότερα γνωστικά πεδία.
• Η ανάπτυξη της ατομικής πρωτοβουλίας και ελευθερίας, της αυτοπειθαρχίας, της υπευθυνότητας, του ομαδικού πνεύματος, της ενεργού κοινωνικής αντίληψης.
Στην επίτευξη των στόχων αυτών συμβάλλουν, μεταξύ άλλων:
• Η πέραν των όσων προβλέπει το Αναλυτικό Πρόγραμμα της Πολιτείας ενίσχυση μαθημάτων (Αγγλικά, Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, Μαθηματικά, Φυσικές Επιστήμες, Πληροφορική, Φυσική Αγωγή κ.ά.).
• Η εφαρμογή συνεχώς εκσυγχρονιζόμεων διδακτικών μεθόδων, η χρήση εκπαιδευτικών εργαλείων της πλέον εξελιγμένης τεχνολογίας, η συστηματική αξιοποίηση της βιβλιοθήκης και των εργαστηρίων κ.ά.
• Ο εμπλουτισμός του εκπαιδευτικού προγράμματος με ένα πλέγμα εξωδιδακτικών δραστηριοτήτων και πολιτιστικών εκδηλώσεων.
Στην προαγωγή του μορφωτικού, παιδαγωγικού και κοινωνικού έργου του Κολλεγίου συντελεί καθοριστικά μια σειρά θεσμών, η λειτουργία των οποίων χρονολογείται από το ξεκίνημά του. Τέτοιοι θεσμοί είναι, μεταξύ άλλων:
• Οι οργανωμένες Μαθητικές Κοινότητες (που αποσκοπούν στην εξοικείωση των παιδιών με τις δημοκρατικές διαδικασίες, στην ενθάρρυνση της ενασχόλησής τους με τα κοινά, στην «καλλιέργεια» πνεύματος κοινωνικής ευθύνης και περιβαλλοντικής-οικολογικής ευαισθησίας).
• Οι Όμιλοι (που δίνουν διέξοδο σε δημιουργικές ανησυχίες, σε ειδικές κλίσεις και σε ευρύτερα ενδιαφέροντα των μαθητών, προάγοντας παράλληλα και τη συλλογική εργασία).
• Τα Βραβεία και οι Έπαινοι (που απονέμονται σε μαθητές διακρινόμενους όχι, μόνο, για την άριστη επίδοσή τους, αλλά και για το ήθος, την πολυμέρεια της προσωπικότητάς τους και την κοινωφελή προσφορά τους).
Η επιτυχής επιτέλεση του έργου του Κολλεγίου αντικατοπτρίζεται στις συνεχείς σημαντικές –εθνικές και διεθνείς– διακρίσεις των μαθητών του (ακαδημαϊκές, πολιτιστικές-καλλιτεχνικές, αθλητικές, κοινωνικές κ.ά.) και στις εξαιρετικές επιδόσεις τους όσον αφορά την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση:
Όλοι οι τελειόφοιτοι του Κολλεγίου συνεχίζουν τις σπουδές τους σε Πανεπιστήμια της Ελλάδας και άλλων χωρών, κυρίως ΗΠΑ (Harvard, Princeton, MIT, Yale, Brown, Columbia, Stanford, UPenn, Cornell, Tufts, Dartmouth, UC Berkeley, UCLA, Caltech, Boston University, Northwestern, University of Michigan, Johns Hopkins, University of Chicago, Georgetown, Carnegie Mellon κ.ά.), Βρετανίας (Cambridge, Oxford, Imperial, LSE, King’s
College London, Warwick, UCL, York, Bath, Edinburgh, Exeter, City, Bristol, Newcastle, Durham, St. Andrews, Brighton, Glasgow, Manchester, Birmingham, Southampton, Cardiff, Queen Mary κ.ά.), Ελβετίας, Ιταλίας κ.ά.
Οι απόφοιτοι του Κολλεγίου (πλέον των 12.000) διαπρέπουν ανά τον κόσμο σε διάφορους τομείς: στην επιστήμη, στις επιχειρήσεις, στην εκπαίδευση, στον δημόσιο βίο, στις τέχνες κ.α.
You could find out more about the Hellenic American Educational Foundation HERE