# Interview surrounded by the concept: World Excellence #
Πως βλέπετε μέσα από το ρόλο σας, τις επιχειρηματικές εξελίξεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό;
Είναι μια εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία για την ανθρωπότητα και κατ’ επέκταση για την επιχειρηματικότητα Διεθνώς. Οι δύσκολες καταστάσεις απαιτούν επανατοποθέτηση, επαναπρογραμματισμό, άρα και εξελίξεις.
Κάποιες από αυτές θα είναι απλά θετικές, κάποιες εξαιρετικής προόδου και κάποιες δυστυχώς αρνητικές. Υπάρχουν industries τα οποία θα πληγούν περισσότερο, αλλά η εν γένει δυναμική τους θα βοηθήσει σε μια ταχεία ανάκαμψη και άλλα θα ανακάμψουν δύσκολα και επίπονα.
Πιστεύετε ότι με αυτά που διαθέτουμε σαν χώρα ή που θα μπορούσαμε να εξασφαλίσουμε με συνέργειες και συμπράξεις σε Διεθνές επίπεδο, θα είναι εφικτό να προσδοκούμε σε μια ανάπτυξη που θα κινητοποιήσει μηχανισμούς και διαδικασίες για να εκκινήσουν εκ νέου τις δυνάμεις ανάπτυξης;
Το πίστευα και το πιστεύω. Υπάρχει στην Ελληνική αγορά ένα εξαιρετικά ικανό δυναμικό σε Στελέχη, το οποίο μπορεί και θα κάνει αποτελεσματική κινητοποίηση.
Ποιες επιχειρήσεις πιστεύετε ότι θα επιτύχουν ταχύτερα αυτή την εκ νέου εκκίνηση;
Οι έχουσες ικανή ηγεσία, δομημένη λειτουργία και λειτουργούν σε χώρους με δυναμική.
Θεωρείτε ότι υπάρχουν στην Ελλάδα μηχανισμοί, δομές, κουλτούρα απλής ή ταχείας δράσης για ανάκαμψη μετά από περιόδους ύφεσης ή επώδυνων, τραυματικών, θα μπορούσαμε να πούμε καταστάσεων;
Ναι, και έχει αποδειχθεί στη πράξη. Όταν η ηγεσία είναι ικανή, έχει όραμα, σχεδιασμό και γρήγορα αντανακλαστικά δημιουργεί μια τέτοια δυναμική που πιέζει και όσους δεν τα έχουν έστω για μια στοιχειώδη εκκίνηση.
Αν συγκρίνατε τις δυνατότητες ανάκαμψης της Ελλάδας σε σχέση με άλλες χώρες, ποιες θα λέγατε ότι είναι οι διαφορές και που οφείλονται;
Η πανδημία απέδειξε στη πράξη ότι δεν υπάρχουν διαφορές, όταν έχουμε συνέπεια και συνέχεια σε ότι κάνουμε.
Πόσο σημαντική είναι η επιχειρηματική αριστεία σε μια χώρα και πόσο συμβάλλει στην ανάπτυξη της;
Είναι η πνοή της χώρας.
Έχει η Ελλάδα DNA επιχειρηματικής αριστείας και σε ποιο βαθμό, συγκρινόμενη πάντα με άλλες χώρες;
Και αυτό έχει αποδειχθεί έμπρακτα με τις διακρίσεις των Ελλήνων παγκοσμίως.
Υπάρχουν συγκεκριμένοι κλάδοι στην Ελλάδα και στο εξωτερικό που διαμορφώνουν ένα άριστο εν γένει επιχειρηματικό υπόβαθρο; μπορείτε ενδεικτικά να μας αναφέρετε παραδείγματα για Ελλάδα και εξωτερικό;
Ο τουριστικός κλάδος, ο χώρος με τα είδη διατροφής, ο φαρμακευτικός κλάδος, ο κατασκευαστικός, της ενέργειας κ.α.
Πόσο πιστεύετε ότι επηρεάζει η παγκοσμιοποίηση, η γεωπολιτική, η τεχνολογία, η καινοτομία, ο ψηφιακός μετασχηματισμός, η τεχνητή νοημοσύνη, η ενεργειακή μετάβαση, ο στόχος της μηδενικής κατανάλωσης ( NetZeroEnergy) την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων και στη συνέχεια μιας χώρας;
Η επίδραση είναι μεγάλη και πολλές φορές καθοριστική.
Ποιος είναι τελικά ο πυρήνας για να επιτευχθεί επιχειρηματική αριστεία;
Το όραμα ενδυναμωμένο από τις ικανότητες του εμπνευστή του και των συνεχιστών του.
Οι “Κλωσταί Πεταλούδας” του αείμνηστου Μουζάκη, είναι ένα τρανταχτό παράδειγμα διαχρονικού οράματος, ενός εμπνευστή με ήθος και πατριωτισμό.
Εσείς ως Leader στο χώρο σας που εστιάζεστε για αυτή την επίτευξη;
Σε μια καλά οργανωμένη δομή και λειτουργία, σε γρήγορα αντανακλαστικά, σε επιχειρηματικότητα που ακολουθεί τις εξελίξεις, αλλά και πιστή στο DNA της.
Ποια κατά τη γνώμη σας είναι τα κριτήρια με τα οποία μια επιχείρηση διακρίνεται;
Η θέση της στην αγορά, η επιλογή των προϊόντων της διαχρονικά από τους καταναλωτές, το να της αναγνωρίζεται η ποιότητα της.
Την διακεκριμένη δική σας θέση προσωπικά στην αγορά και τον ρόλο σας στην επιχείρηση, τι πιστεύετε ότι τα έχει ενισχύσει και πόσο αυτά έχουν ενδυναμώσει και με ποιο τρόπο την πορεία της επιχείρησης;
Όραμα, στόχοι, σκληρή δουλειά, αφοσίωση, προσαρμοστικότητα, αποτελεσματική διοίκηση και διαχείριση.
Όλα μαζί και το καθένα ξεχωριστά αποτελούν αναπόσπαστο πυρήνα της πορείας της Εταιρείας, η οποία έχει μια ιστορική κληρονομιά.
Πιστεύετε ότι ο καταναλωτής καταλαβαίνει και πως, την υγιή επιχειρηματικότητα ή αρκεί το καλό marketing για να πειστεί για το ποια είναι η άριστη επιχείρηση, το καλύτερο προϊόν ή υπηρεσία, η καλύτερη εναλλακτική για αυτόν; πόσο τον επηρεάζει η “διάκριση μιας επιχείρησης”, ουσιαστική ή μη, στο να την επιλέξει;
Όλα συντελούν στην επιτυχία μιας επιχείρησης. Διαχρονικά όμως για τον καταναλωτή αυτό που μετράει είναι η ποιότητα, το να είναι ευχαριστημένος με αυτό που του προσφέρεις, να του καλύπτεις τις ανάγκες του.
Πόσο σημαντικό πιστεύετε ότι είναι το να διενεργούν οι επιχειρήσεις έρευνες αγοράς, ώστε να προσδιορίζουν τα κριτήρια των καταναλωτών με τα οποία ξεχωρίζουν μια επιχείρηση;
Σημαντικότατο και αποτελεσματικότατο.
Πόσο ξεκάθαρη είναι η τοποθέτηση των καταναλωτών απέναντι σε αυτές τις έρευνες και πόσο οι εταιρείες τη λαμβάνουν υπόψη σήμερα ή στο μέλλον;
Οι έρευνες έχουν αξία όταν έχουν συνέχεια και απεικονίζουν συγκριτικά δεδομένα. Τις λαμβάνουν υπόψη όταν από αυτές αντλούν στοιχεία που τους βοηθούν στις αποφάσεις του.
Οι νέες υπηρεσίες, τα νέα προϊόντα, η εξέλιξη μιας επιχείρησης, καινοτομικά, τεχνολογικά, σε ποιο βαθμό αξιολογούνται θετικά από τον καταναλωτή; Μπορεί και πόσο σύντομα να αντιληφθεί τη διαφορά; Γνωρίζουν οι επιχειρήσεις πώς να το διαχειριστούν αυτό και σε ποιο βαθμό;
Όλα κινούνται με ταχύτατους ρυθμούς. Οι επιχειρήσεις δεν προλαβαίνουν να επανατοποθετηθούν σε όλα. Ο χρόνος που χρειάζονται συνήθως συμπίπτει με τον χρόνο που χρειάζεται ο καταναλωτής τις αλλαγές.
Η καινοτομία είναι έρεισμα, στρατηγική ή αυτοσκοπός για μια επιχείρηση, προκειμένου αυτή να θεωρείται στα μάτια του καταναλωτή ότι εξελίσσεται;
Η καινοτομία είναι εξέλιξη. Οι επιχειρήσεις πρέπει να εξελίσσονται, τα πάντα εξελίσσονται. Άρα είναι φυσική ακολουθία των πραγμάτων.
Πιστεύετε ότι η ένταση και ο οίστρος για καινοτομία έχουν για τις επιχειρήσεις το επιθυμητό return από την επένδυση ή απλώς, μειώνουν το margin στο όνομα του brand image;
Και τα δυο. Ανάλογα την χρονική συγκυρία και τους στόχους της κάθε επιχείρησης.
Υπάρχουν οπαδοί και των δύο δογμάτων. Του πρώτου, που δέχεται ότι η τεχνολογία είναι ζωτικής σημασίας για την καινοτομία, και του δεύτερου, που θεωρεί ότι η καινοτομία είναι ζωτικής σημασίας για την τεχνολογία. Η εμπειρία σας μέχρι σήμερα τι έχει δείξει και τι πιστεύετε ότι θα συμβεί στο μέλλον και γιατί;
Είναι δρόμοι που συναντώνται σχεδόν πάντα.
Ποιο από τα δύο παραπάνω δόγματα πιστεύετε ότι «έλκει» τον καταναλωτή ή επηρεάζει την ανταγωνιστικότητα μιας επιχείρησης, ενός Brand και σε ποιο βαθμό καταλαβαίνει o καταναλωτής τις διαφορές, αν υπάρχουν; Και αν υπάρχουν σήμερα, θα υπάρχουν και στο μέλλον; Ή οι υπάρχουσες θα εξισωθούν, πότε, πώς και για ποιο λόγο;
Και τα δυο. Δεν κάνει πάντα διαχωρισμό. Δεν τον χρειάζεται.
Θα θέλατε να μοιραστείτε μαζί μας εμπειρίες ή έστω απόψεις σας, σχετικά με το τι θεωρείται ανάπτυξη, επιτυχία, μοναδικότητα, αριστεία σε άτομα ή επιχειρήσεις;
Όλα συνδέονται με την έννοια της εξέλιξης του ανθρώπου. Πόσο πολύ την θέλει, πόσο πολύ την ακολουθεί, πόσο την έχει αξιολογήσει και γιατί. Το πιο σημαντικό όμως όλων είναι πόσο πιστεύει σε αυτήν και σε ποιο πλαίσιο είναι αποφασισμένος να την υπηρετήσει.
Emmanouil Pavlakis, Chief Executive Officer at EL.D.MOUZAKIS S.A.