Skip to content
  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • Youtube
VIDEO PLAYER

TOPICS WORTH TO BE PUBLISHED

Primary Menu
  • Video Player
  • Runway
  • Greece is the Destination
  • Journey Whispers
  • Growth Path Explorer
  • Showcasing Success
  • View of Uniqueness
  • All over the World, Wherever Together
  • As Done by the Best
  • Blue Green Greece
  • Blue Green World
  • Diamond Pages
  • Net Zero Energy
  • Horeca Worldwide
VIDEO PLAYER
  • Home
  • 2025
  • June
  • 1
  • Λεωνίδας Σκερλετόπουλος
  • Diamond Pages

Λεωνίδας Σκερλετόπουλος

Η  ενσωμάτωση του Κοινωνικού Μάρκετινγκ στις περιβαλλοντικές πολιτικές και στρατηγικές μπορεί να επιφέρει πολλαπλασιαστικά οφέλη δημιουργώντας «κοινή αξία»...
2 min read

FOLLOW THE LEADERS OF “E”: Environment, Energy, Education, Equity, Economy, Entrepreneurship

Περιβάλλον: Ο Άνθρωπος ως Πρόβλημα – και ως Λύση

Το περιβάλλον έχει ένα βασικό πρόβλημα. Τους ανθρώπους. Όχι όμως ως όντα, αλλά ως κοινωνικά όντα, εστιάζοντας στην συμπεριφορά μας, τόσο ως αγέλη όσο και ως μονάδες. Συμπεριφερόμαστε αλόγιστα και επιβαρύνουμε κάθε μέρα αυτόν το φιλόξενο πλανήτη. Ένας λογικός άνθρωπος σε αυτό το σημείο θα έκανε την ερώτηση «και γιατί δεν αλλάζουμε συμπεριφορά»;

Μια απάντηση είναι ότι η ανθρώπινη συμπεριφορά δεν υπακούει στις αρχές του “λογικού οικονομικού ανθρώπου” (Homo economicus), γεγονός που επιβεβαιώνει ότι δεν αρκεί η πληροφόρηση και η απειλή κυρώσεων για να αλλάξει κάποιος συνήθειες.  Αν το θέσουμε με όρους logistics, η συμπεριφορά είναι LIFO (Last in First Out), γεγονός που κάνει ακόμη πιο πολύπλοκη την εξίσωση. Συνεπώς, η αλλαγή μιας υφιστάμενης συμπεριφοράς είναι μια δυναμική συνεχής διαδικασία και όχι ένα γεγονός. Είναι εθελοντική και σπάνια επιβεβλημένη. Δεν υπάρχει παρακίνηση, υπάρχει αυτό-παρακίνηση. Χρειάζεται λοιπόν, να ενεργοποιούμε, να εμπνέουμε και να στηρίζουμε τους ανθρώπους ώστε αυτοί να υιοθετούν πιο βιώσιμες συμπεριφορές στην καθημερινότητά τους.

Η συμπεριφορά των πολιτών δεν αλλάζει με εντολές, αλλά με έξυπνα σχεδιασμένες και ενημερωμένες παρεμβάσεις που δημιουργούν αξία για τον ίδιο τον άνθρωπο, την κοινότητά του και το περιβάλλον του. Αρκεί να δούμε πως μια απλή σύγκριση λογαριασμών ρεύματος με τον γείτονα μπορεί να ενεργοποιήσει τη μείωση ενεργειακής κατανάλωσης, ή πως η αξιοποίηση της τοπικής ταυτότητας μπορεί να μειώσει κατά 72% τα σκουπίδια στον δρόμο. Ο Δήμος Τρικκαίων πέτυχε κοινωνική συμμόρφωση στον αντικαπνιστικό νόμο ενεργοποιώντας τη δύναμη της κοινότητας και της νέας κοινωνικής νόρμας (Skerletopoulos, Makris, & Khaliq, 2020).

Ένα πρώτο βήμα είναι να ξεπεράσουμε την γραμμικότητα  που προσφέρουν οι δημοφιλείς προσεγγίσεις – οι οποίες περιορίζονται στην επικοινωνία – και να επενδύσουμε σε πιο σύνθετες και παρεμβατικές μεθόδους όπως είναι το Κοινωνικό Μάρκετινγκ. Η  ενσωμάτωση του Κοινωνικού Μάρκετινγκ στις περιβαλλοντικές πολιτικές και στρατηγικές μπορεί να επιφέρει πολλαπλασιαστικά οφέλη δημιουργώντας «κοινή αξία». Με πρωτοπόρο το Ηνωμένο Βασίλειο όπου το 2006 σύστησε το National Social Marketing Centre, προοδευτικά γίνεται η βασική πρακτική σε πολλές χώρες και οργανισμούς. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το Ευρωπαϊκό Κέντρο Πρόληψης και Ελέγχου Νοσημάτων (ECDC), το οποίο έχει εκδώσει ειδικό οδηγό για επαγγελματίες Δημόσιας Υγείας (ECDC, 2014).

Κατά τη διάρκεια της θητείας μου ως μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της International Social Marketing Association, είχα την τιμή να γνωρίσω χαρισματικούς ανθρώπους όπως ο καθηγητής Jeff French. Ανθρώπους που δεν μελέτησαν απλώς τη συμπεριφορά, αλλά τη μετέτρεψαν σε εργαλείο κοινωνικής και περιβαλλοντικής αλλαγής. Άνθρωποι που με όραμα, επιστημονική τεκμηρίωση και ανθρωποκεντρική προσέγγιση, διαμόρφωσαν το πεδίο του Κοινωνικού Μάρκετινγκ και άφησαν ουσιαστικό αποτύπωμα στην κοινωνία και στο περιβάλλον, αποδεικνύοντας ότι είναι εφικτό και «γίνεται» που λέει ο Peter Economides.

Ας σχεδιάσουμε λοιπόν στρατηγικές που δεν επιβάλλουν, αλλά εμπνέουν. Ο άνθρωπος είναι το πρόβλημα. Αλλά είναι και η λύση.

| Follow the Leaders of E | World Environment Day 2025 | Λεωνίδας Σκερλετόπουλος, Εθνικός εκπρόσωπος της Ελλάδας European Social Marketing Association (ESMA), Πρώην μέλος του Δ.Σ. του International Social Marketing Association (iSMA): “Περιβάλλον: Ο Άνθρωπος ως Πρόβλημα – και ως Λύση”

#EnergizingGreece #BePartOfTomorrowsWorld

#Environment Academy #HarmonizePeopleWithNature

#FollowTheLeadersOfE #PurePlanet #BlueGreenWorld

#BlueGreenGreece #NetZeroEnergy 

#ForThePlanetWeDreamOfLivingIN

Το Energizing Greece για μια ακόμα χρονιά συσπειρώνει Προσωπικότητες της Πολιτικής, της Επιχειρηματικής, της Ακαδημαικής και της Επιστημονικής κοινότητας σε ένα αφιέρωμα για την Παγκόσμια Ημέρα του Περιβάλλοντος, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας Follow The Leaders of “E” (Environment, Energy, Education, Equity, Economy, Entrepreneurship).

About The Author

Editing

See author's posts

Tags: Environment Net Zero Energy BLUE GREEN WORLD BLUE GREEN GREECE Climate Change World Environment Day ECONOMY Education Energizing Greece European Social Marketing Association International Social Marketing Association Be Part Of Tomorrows World Follow The Leaders of E For The Planet We Dream Of Living IN Harmonize People With Nature EARTH EnergizingGrreece.gr ENERGY ENTREPRENEURSHIP ENVIRONMENT ACADEMY EQUITY NETZEROENERGY.GR PLANET PURE PLANET

Continue Reading

Previous: Βαγγέλης Νίκας
Next: Παναγιώτης Χ. Κετικίδης

Subscribe To Our Newsletter

Diamond Pages

Στράτος Σιμόπουλος simopoulos 1
  • Moving To Mastery Viewpoints
  • Diamond Pages

Στράτος Σιμόπουλος

Παναγιώτης Χ. Κετικίδης ketikidis 2
  • Moving To Mastery Viewpoints
  • Diamond Pages

Παναγιώτης Χ. Κετικίδης

Λεωνίδας Σκερλετόπουλος skerletopoulos 2 3
  • Diamond Pages

Λεωνίδας Σκερλετόπουλος

Βαγγέλης Νίκας nikas 4
  • Moving To Mastery Viewpoints
  • Diamond Pages

Βαγγέλης Νίκας

Χρήστος Νούνης nounis_ 5
  • Moving To Mastery Viewpoints
  • Diamond Pages

Χρήστος Νούνης

Έλενα Αθανασούλα athanasoula2 6
  • Diamond Pages

Έλενα Αθανασούλα

Topics

  • Diamond Pages Magazine
  • World E Group
  • Health Excellence
  • Video Player
  • Runway
  • Greece is the Destination
  • Journey Whispers
  • Growth Path Explorer
  • Showcasing Success
  • View of Uniqueness
  • All over the World, Wherever Together
  • As Done by the Best
  • Blue Green Greece
  • Blue Green World
  • Diamond Pages
  • Net Zero Energy
  • Horeca Worldwide
  • About
  • Contact
  • Privacy Policy
  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • Youtube
Copyright © All rights reserved | World E Group | Entrepreneurial & Environmental Media | World Excellence

We are using cookies to give you the best experience on our website.

You can find out more about which cookies we are using or switch them off in .

Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

3rd Party Cookies

This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.

Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!