DP: Τι το διαφορετικό φέρνει το βιβλίο σας στο χώρο της στρατηγικής επιχειρήσεων;
ΓΚ: Η κυρίαρχη τάση σε ότι αφορά στην στρατηγική επιχειρήσεων δείχνει προς τον στρατηγικό σχεδιασμό. Όμως αυτός δεν είναι αρκετός. Μια μέτρια στρατηγική καλά εκτελεσμένη είναι πολύ καλύτερη από μια άριστη στρατηγική μέτρια εκτελεσμένη. Στο βιβλίο μου λοιπόν δίνω έμφαση στην υλοποίηση της στρατηγικής κυρίως. Αυτό έχει γραφτεί με σκοπό να αποτελέσει εγχειρίδιο για ιδιοκτήτες, μέλη διοικητικών συμβουλίων, ανώτατα και ανώτερα στελέχη και όχι απλά άλλο ένα ακαδημαϊκό πόνημα.
DP: Ισχυρίζεστε πως η παραγωγή εισοδήματος διαφέρει από την παραγωγή πλούτου. Τι ακριβώς εννοείτε;
ΓΚ: Υπάρχει μια κεφαλαιώδης διαφορά ανάμεσα στην παραγωγή εισοδήματος και στην παραγωγή πλούτου. Μια επιχείρηση μπορεί να παράγει πλούτο όταν μπορέσει να ωριμάσει και να αποκτήσει δική της ζωή, ανεξάρτητη από αυτή του ιδρυτή – ιδιοκτήτη της. Κι αυτό συμβαίνει γιατί μόνον έτσι θα μπορεί να διασφαλίσει την βιωσιμότητα και τη μακροημέρευσή της. Η εγκατάσταση και η λειτουργία μιας στιβαρής στρατηγικής διαδικασίας σε μια επιχείρηση διασφαλίζει την απόκτηση μιας αυτόνομης ζωής για αυτήν, μιας ζωής που θα βασίζεται σε θεσμούς και όχι σε πρόσωπα!
DP: Μιλάτε εμφατικά για την αλλαγή και για την ανάγκη μετασχηματισμού και ίσως και επαναπροσδιορισμού των επιχειρήσεων. Τι αλλάζει και γιατί είναι τόσο σημαντική η προσαρμογή στην αλλαγή σήμερα;
ΓΚ: Η ταχύτητα με την οποία συμβαίνει η αλλαγή αλλά και το μέγεθός της, έχει καταστήσει την ανάγκη ανάπτυξης της ικανότητας των επιχειρήσεων για διαχείρισή της και ταυτόχρονα για ένταξη της ικανότητας αυτής μέσα στο ίδιο το DNA τους, σαν κομμάτι του σκοπού τους, πιο επιτακτική από ποτέ.
Ως αποτέλεσμα της νέας φύσης των προβλημάτων που θα πρέπει οι επιχειρήσεις να αντιμετωπίζουν κάτω από τις συνθήκες αυτές, αποκτά ιδιαίτερη σημασία αυτές να μάθουν, όχι μόνο να λύνουν όλο και μεγαλύτερα προβλήματα όλο και γρηγορότερα από τον ανταγωνισμό τους, αλλά και να αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά καταστάσεις πέρα από κάθε φαντασία. Πρέπει λοιπόν να μάθουν όχι μόνο να προσδιορίζονται αλλά παράλληλα και να επαναπροσδιορίζονται!
Η αποδοχή της νέας κανονικότητας είναι κεντρικής σημασίας στην όλη διαδικασία του επαναπροσδιορισμού των επιχειρήσεων. Το κανονικό του χθες πολύ απλά δεν θα είναι και το κανονικό του αύριο. Και είναι σπουδαίο οι επιχειρήσεις να παύουν έγκαιρα να το αρνούνται αυτό και να αναζητούν διαρκώς τρόπους επαναπροσδιορισμού της ίδιας τους της ταυτότητας, του ίδιου δηλαδή του σκοπού τους.
DP: Γιατί θεωρείτε πως η στρατηγική διαδικασία θα πρέπει να αφορά στην αγορά των προϊόντων και υπηρεσιών αλλά και στην αγορά του χρήματος και στην αγορά της εργασίας;
ΓΚ: Μια επιχείρηση που θέλει να αναπτυχθεί και να προκόψει θα πρέπει πρωτίστως να διασφαλίσει πως τα προϊόντα ή / και οι υπηρεσίες της προσφέρουν αξία στους πελάτες που εκείνη έχει αποφασίσει να εξυπηρετεί. Όμως, αργά ή γρήγορα, αυτή θα χρειαστεί να προσλάβει εργαζομένους. Και η αγορά εργασίας είναι πλέον εξαιρετικά ανταγωνιστική. Θα πρέπει λοιπόν να έχει μια στρατηγική για το πως θα καταστήσει τον εαυτό της ανταγωνιστικό και σε αυτήν. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με την αγορά της χρηματοδότησης. Άρα η ύπαρξη στρατηγικής και για αυτές τις αγορές είναι απόλυτα απαραίτητη!
DP: Γιατί θεωρείτε πως ο συστημικός σχεδιασμός μιας επιχείρησης είναι τόσο σημαντικός για την επιτυχία της στρατηγικής της;
ΓΚ: Ο συστημικός σχεδιασμός μιας επιχείρησης, η δομή, οι διαδικασίες, τα συστήματα, οι πολιτικές, οι κανόνες και οι οδηγίες της, προσδιορίζεται απόλυτα από τον σκοπό που αυτή καλείται να επιτελέσει, ήτοι από το στρατηγικό αφήγημα – αποστολή της. Ένα επιβατικό και ένα πολεμικό αεροσκάφος είναι και τα δύο αεροσκάφη. Ο σχεδιασμός τους όμως διαφέρει ριζικά, γιατί πολύ απλά διαφέρει ο σκοπός που το καθένα τους καλείται να επιτελέσει.
Η αποτύπωση του στρατηγικού αφηγήματος – αποστολής είναι το πρώτο βήμα της στρατηγικής διαδικασίας μιας επιχείρησης. Κι αυτό συμβαίνει ακριβώς γιατί είναι το στρατηγικό αφήγημα – αποστολή που αποτυπώνει επακριβώς το για ποιους πελάτες η επιχείρηση έχει αποφασίσει να υπάρχει και το γιατί αυτοί θα την επιλέξουν. Η στρατηγική διαδικασία επιβάλλει να προηγείται ο λεπτομερής καταγραφή του στρατηγικού αφηγήματος – αποστολής και ο συστημικός σχεδιασμός έπεται!
DP: Γιατί θεωρείτε πως η στρατηγική μιας επιχείρησης θα πρέπει να κοιτάζει τόσο προς την ανάπτυξή της στην αγορά ή στις αγορές της όσο και εσωτερικά προς την εσωτερική της βελτίωση;
ΓΚ: Υπάρχει ένα συγκεκριμένο σύνολο στρατηγικών που η κάθε επιχείρηση μπορεί να επιδιώξει. Κι αυτό σε πολύ μεγάλο βαθμό προσδιορίζεται από το πόσο εξελιγμένη είναι αυτή σαν οργανισμός. Πολύ απλά, δεν αρκεί μια καλή στρατηγική για την επιτυχία. Θα πρέπει και ο οργανισμός να μπορεί να την υποστηρίξει.
DP: Γιατί θεωρείτε πως η στρατηγική διαδικασία βελτιώνει τις ομάδες αλλά και βελτιώνεται από αυτές;
ΓΚ: Καλές ομάδες δεν είναι οι ομάδες τα μέλη των οποίων περνούν καλά. Καλές ομάδες είναι οι ομάδες που πετυχαίνουν τον σκοπό τους, που κάνουν δηλαδή το σωστό. Κάνουν το σωστό αλλά το κάνουν και σωστά. Και τώρα και στο μέλλον!
Οι καλές ομάδες δεν τυχαίνουν απλά. Πετυχαίνουν! Και είναι μέσα από την στρατηγική διαδικασία που αυτές σφυρηλατούνται, ωριμάζουν και δυναμώνουν. Από την άλλη πλευρά, οι καλές ομάδες διαρκώς βελτιώνονται και βελτιώνουν και το πλαίσιο μέσα στο οποίο κινούνται, ήτοι την στρατηγική διαδικασία.
Ο Δρ. Γεώργιος Καραδήμας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1967. Εισήχθη στην Σχολή Μηχανικών Υπολογιστών & Πληροφορικής της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Πατρών το 1986 απ’ όπου κι απέκτησε και τον ομώνυμο τίτλο. Ακολούθως, το 1993 και μετά από τις σχετικές σπουδές στο Ηνωμένο Βασίλειο, απέκτησε τον μεταπτυχιακό τίτλο του Master in Business Administration από το Πανεπιστήμιο του Sheffield. Παράλληλα με την επαγγελματική του καριέρα απέκτησε ακόμη τρεις μεταπτυχιακούς τίτλους, αυτόν του Postgraduate Diploma in Marketing από το Chartered Institute of Marketing τον οποίο κατέκτησε το 1997, του Master of Science in Operations and Logistics Management από το Πανεπιστήμιο του Surrey ο οποίος και του απονεμήθηκε το 2003 κι αυτόν του Doctor of Philosophy in Organizational Transformation από το Adizes Graduate School.
Ο Δρ. Γεώργιος Καραδήμας έχει εργαστεί εκτεταμένα και διαρκώς από το 1995 τόσο σε εγχώριες όσο και σε πολυεθνικές εταιρείες κατέχοντας ανάμεσα σε άλλες τις θέσεις του Product Manager, Group Product Manager, Διευθυντή Πωλήσεων, Διευθυντή Marketing καθώς και COO, Γενικού Διευθυντή, Διευθύνοντος Συμβούλου, Αντιπροέδρου και Προέδρου. Οι γνώσεις και οι εμπειρίες του αυτές καλύπτουν όλο το φάσμα της επιχειρησιακής δραστηριότητας. Η ειδικότητά του είναι παρόλα αυτά η εφαρμογή των γνώσεων και των εμπειριών που έχουν αποκτηθεί μέσα από το ευρύ φάσμα σπουδών και εργασιακών εμπειριών του στον σχεδιασμό και την θέση σε εφαρμογή, μέσα από ομαδική δουλειά, μέσων και εργαλείων για αποτελεσματικό διοικητικό έργο. Ο Δρ. Γεώργιος Καραδήμας αυτήν την στιγμή εργάζεται ως αυτόνομος Σύμβουλος Επιχειρήσεων.
Ο Δρ. Γεώργιος Καραδήμας είναι παντρεμένος και έχει δύο παιδιά. Τα χόμπι του είναι το διάβασμα, η ιστιοπλοΐα ανοιχτής θαλάσσης και η αναπαλαίωση αυτοκινήτων εποχής.
Γεώργιος Καραδήμας, PhD, MSc, MBA, MEng, DipM, Principal Advisor – Management Technologist, EVOLUQUANT: “Μετασχηματισμός Επιχειρήσεων: Στρατηγική Διαδικασία” © Diamond Pages Magazine | November 2024 |