Ο θρυλικός επενδυτής Bill Gross λέει ότι το timing είναι η βασικότερη αιτία επιτυχίας των startup
Ο Bill Gross ίδρυσε το Idealab τον Μάρτιο του 1996. Ο Μπιλ είναι ΄ήταν από πάντα επιχειρηματίας, ξεκινώντας την πρώτη του επιχείρηση ηλιακής ενέργειας στο λύκειο. Μετά την αποφοίτησή του από το Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Καλιφόρνια, ο Bill ξεκίνησε την GNP Development, Inc., η οποία έφτιαξε ένα προϊόν φυσικής γλώσσας για το Lotus 1-2-3 που ονομάζεται HAL. Το 1985, η Lotus Development Corporation απέκτησε το GNP. Το 1991, ο Bill ξεκίνησε το Knowledge Adventure, έναν εκδότη εκπαιδευτικού λογισμικού που τελικά πουλήθηκε στην Havas/Vivendi. Ο Bill υπηρετεί στα διοικητικά συμβούλια πολλών εταιρειών και είναι επίσης μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Caltech και του Art Center College of Design. Ο Bill έλαβε το B.S. στη Μηχανολογία από την Caltech.
Πολλοί από εμάς λαχταρούν να καταλάβουν τι κάνει μια νεοφυή επιχείρηση να πετύχει.
Είναι η εκτέλεση;
Είναι η χρηματοδότηση;
Είναι η ομάδα;
Είναι το ταλέντο;
Είναι το σχέδιο ή το επιχειρηματικό μοντέλο;
Είναι η τύχη;
Πολλοί από εμάς πιστεύουμε ότι η ιδέα είναι το παν – ότι η ιδέα είναι η κινητήρια μηχανή που επιτρέπει στην επιχείρησή σας να τρέξει με μεγάλη ταχύτητα.
Πολλοί από εμάς πιστεύουν ακόμη ότι η χρηματοδότηση μπορεί να είναι η πιο σημαντική πτυχή – ότι το να έχετε αρκετά χρήματα και χρόνο για να χτίσετε όλα όσα θέλετε να χτίσετε και να προσλάβετε σπουδαία ταλέντα είναι αυτό που θα αποτελέσει τελικά το θεμέλιο της επιτυχίας μιας νεοφυούς επιχείρησης.
Αν και όλα τα παραπάνω έχουν μεγάλη σημασία και συμβάλλουν στην επιτυχή ανάπτυξη μιας startup με πληθώρα τρόπων, κανένα από αυτά δεν είναι ο κρισιμότερος παράγοντας που συμβάλλει στην επιτυχία μιας startup.
Ο επιτυχημένος επενδυτής Bill Gross – ιδρυτής της Idea Lab και starter σε περισσότερες από 125 εταιρείες – διεξήγαγε τη δική του μελέτη σχετικά με το τι κάνει μια startup επιτυχημένη, εξετάζοντας τα 5 βασικά στοιχεία μιας startup και αναλύοντας την επίδραση που είχε κάθε στοιχείο σε επιτυχημένες και αποτυχημένες startups τόσο εντός όσο και εκτός της Idea Lab.
Τα 5 στοιχεία μιας νεοσύστατης επιχείρησης
Κατά τη διεξαγωγή της μελέτης του επικεντρώθηκε σε αυτές τις 5 μετρήσεις:
- Ιδέα: Πόσο νέα ή διαφοροποιήσιμη είναι; Υπάρχει κάποια μοναδική αλήθεια στην ιδέα; Υπάρχουν «ανταγωνιστικές τάφροι» όπου μπορείτε να χτίσετε γύρω τους;
- Ομάδα / Εκτέλεση: Πόσο αποτελεσματική ή αποδοτική ήταν η ομάδα; Πόσο προσαρμόσιμη ήταν;
- Επιχειρηματικό μοντέλο: Υπήρχε μια σαφής πορεία για τη δημιουργία εσόδων από πελάτες;
- Χρηματοδότηση: Πόσα χρήματα συγκεντρώθηκαν με βάση την αρχική χρηματοδότηση, το follow-up και την ανάπτυξη;
- Timing: Πόσο πρώιμη ή καθυστερημένη ήταν η εκτέλεση της ιδέας σε σχέση με τον χρόνο που επιδιώχθηκε;
Ο ίδιος πήρε αυτά τα μεγέθη και τοποθέτησε μια τιμή (1-10) σε καθένα από αυτά με βάση το τι συνέβαλε περισσότερο στην επιτυχία της νεοφυούς επιχείρησης ενώ δεν υπήρχε στις περιπτώσεις αποτυχίας.
Τι βρήκε ότι έχει μεγαλύτερη σημασία για την επιτυχία της Startup
Αφού συγκέντρωσε όλα τα δεδομένα του, διαπίστωσε ότι το timing ευθύνεται για το 42% της επιτυχίας των νεοφυών επιχειρήσεων σε σχέση με τις αποτυχίες.
- Η ομάδα/εκτέλεση εμφανίζεται στο 32%.
- Η «αλήθεια» της ιδέας ανέρχεται στο 28%.
- Το επιχειρηματικό μοντέλο εμφανίζεται στο 24%.
- Η χρηματοδότηση προκύπτει στο 14%.
Γιατί η χρηματοδότηση βρέθηκε στην τελευταία θέση
Δεν χρειάζεστε χρηματοδότηση για να δημιουργήσετε μια επιτυχημένη εταιρεία, ειδικά αν η ιδέα και το προϊόν σας είναι αρκετά ισχυρά. Ο κόσμος θα προσελκύεται από αυτό που φτιάχνετε, αν παρέχει αρκετή αξία.
Η χρηματοδότηση δεν θα αντισταθμίσει ποτέ τα μειονεκτήματα μιας κακής ιδέας ή μιας κακής εκτέλεσης.
Ξέρω ότι αυτό είναι αλήθεια επειδή γνωρίζω προσωπικά πολλούς ιδρυτές νεοφυών επιχειρήσεων που πέτυχαν και διατηρήθηκαν για μεγάλα χρονικά διαστήματα χωρίς να έχουν λάβει οι ίδιοι ούτε ένα σεντ χρηματοδότησης. Μπορεί να γίνει.
Γιατί το επιχειρηματικό μοντέλο βρέθηκε στην 4η θέση
Ο Gross λέει ότι αν και η ύπαρξη επιχειρηματικού μοντέλου είναι σημαντική, δεν είναι απαραίτητο να υπάρχει όταν ξεκινάμε για πρώτη φορά. Ένα επιχειρηματικό μοντέλο μπορεί πάντα να είναι κάτι που μπορείτε να προσθέσετε αργότερα με τη θεμελιώδη ζήτηση των πελατών.
Ένα εξαιρετικό παράδειγμα είναι το Twitter. Το Twitter δεν ξεκίνησε με τη δημιουργία ενός προβλέψιμου επιχειρηματικού μοντέλου που θα δημιουργούσε έσοδα για την εταιρεία του. Όλα αυτά ήρθαν αργότερα, αφού είχαν ήδη αναπτύξει το κοινό τους και είχαν δημιουργήσει μια σταθερή βάση για την πλατφόρμα τους. Σε εκείνο το σημείο μπόρεσαν να αξιοποιήσουν στρατηγικά την πλατφόρμα τους με βάση τα ενδιαφέροντα των χρηστών τους.
Γιατί οι ιδέες βρέθηκαν στην 3η θέση
Είμαι σίγουρος ότι όλοι γνωρίζουμε τη σημασία μιας ιδέας. Η ιδέα είναι το κομβικό σημείο πάνω στο οποίο χτίζεται ολόκληρη η πλατφόρμα. Παρέχει κατεύθυνση και σκοπό στην επιχειρηματική επιδίωξη.
Ο Gross δηλώνει ότι συνήθιζε να πιστεύει ότι η ιδέα ήταν ο πιο σημαντικός παράγοντας, αλλά ο λόγος που βρίσκεται στην 3η θέση είναι ότι η ιδέα εξελίσσεται διαρκώς και μεταμορφώνεται συνεχώς με την πάροδο του χρόνου λόγω της αστάθειας και της δεκτικότητας της αγοράς.
Ο ίδιος χρησιμοποιεί ένα ξεκαρδιστικό γνωμικό του Mike Tyson για να εμπεδώσει αυτή την ιδέα: «Όλοι έχουν ένα σχέδιο μέχρι να τους χτυπήσουν στο πρόσωπο».
Στις επιχειρήσεις, αυτό μεταφράζεται περίπου ως εξής: όλοι έχουν μια ιδέα για το πού θέλουν να οδηγήσουν την επιχείρησή τους, μέχρι που η αγορά τους χτυπάει σαν ένα σωρό τούβλα και τους ξυπνάει με την ιδέα ότι πρέπει να αλλάξουν εντελώς την κατεύθυνσή τους για να ανταποκριθούν στις ανάγκες της αγοράς.
Γιατί η ομάδα/εκτέλεση βρέθηκε στη 2η θέση
Η ομάδα είναι το σημείο όπου συμβαίνει όλη η μαγεία. Ο Gross τονίζει ότι είναι η ομάδα αυτή που ακούει προσεκτικά την αγορά και αντιδρά σε αυτήν κάνοντας λεπτές προσαρμογές τόσο στο προϊόν όσο και στην πορεία της. Εκεί βρίσκεται πραγματικά όλη η παραγωγικότητα και η πρόοδος.
Μια καλή ομάδα δεν σημαίνει απαραίτητα ότι τα άτομα που την απαρτίζουν είναι και τα πιο ταλαντούχα, αλλά αντίθετα σημαίνει ότι συνεργάζονται πολύ καλά. Η κουλτούρα και η συμβατότητα μεταξύ των συναδέλφων μπορεί να οικοδομηθεί και να καλλιεργηθεί με την πάροδο του χρόνου. Μια καλή ομάδα εξαρτάται από τον συνδυασμό της ηγεσίας, της επικοινωνίας, της συμβατότητας και της εμπιστοσύνης.
Το βλέπουμε αυτό σε μερικές από τις μεγαλύτερες αθλητικές ομάδες του κόσμου. Μπορεί να είναι ένας συνδυασμός μερικών από τους καλύτερους αθλητές στον κόσμο, αλλά αν δεν επικοινωνούν καλά, τότε πιθανότατα δεν θα αποδώσουν το ίδιο καλά. Αλλά αν πάρετε μια ομάδα γεμάτη αουτσάιντερ που δουλεύουν κάτω από τη δύναμη ενός ισχυρού συστήματος και της ομαδικής εργασίας, τότε αυτή μπορεί να πετύχει φανταστικά πράγματα – αλλά αυτό σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει ότι θα κερδίσει και το παγκόσμιο πρωτάθλημα.
Γιατί το timing είναι ο πιο σημαντικός παράγοντας για την επιτυχία της νεοφυούς επιχείρησης
Ο Gross αναλογίζεται ιδέες του παρελθόντος που απέτυχαν αλλά εκτελέστηκαν άριστα και σημειώνει ότι ο λόγος που απέτυχαν οφειλόταν στο γεγονός ότι η αγορά απλώς δεν ήταν ακόμη έτοιμη γι’ αυτές.
Χρησιμοποιεί την AirBnB ως παράδειγμα μιας εταιρείας που είχε το τέλειο timing και αποκόμισε τα οφέλη από αυτό. Ναι, η Airbnb έχει ένα απολύτως λαμπρό επιχειρηματικό μοντέλο, αλλά υπήρχαν επίσης πολλές εταιρείες ακριβώς όπως η Airbnb στο παρελθόν που δεν είχαν την ίδια επιτυχία με αυτήν. Λέει ότι ένας από τους λόγους που συμβαίνει αυτό είναι σε μεγάλο βαθμό το γεγονός ότι η AirBnB βγήκε ακριβώς την εποχή της οικονομικής κρίσης των κατοικιών του 2008. Λόγω της τεράστιας ύφεσης στην οποία βρίσκονταν οι ΗΠΑ εκείνη την εποχή, οι άνθρωποι ήταν απελπισμένοι και πρόθυμοι να νοικιάσουν τα δωμάτια ή τα σπίτια τους για να βγάλουν λίγα επιπλέον χρήματα για να τα βγάλουν πέρα. Αυτός είναι πραγματικά ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες για τους οποίους η AirBnB κατάφερε να αποκτήσει τόσο μεγάλη απήχηση.
Η ίδια τάση μπορεί να παρατηρηθεί με εταιρείες όπως το Instagram, η Uber, το Youtube και το LinkedIn, όπως σημειώνει.
Όταν το timing δεν είναι σωστό και δραστηριοποιήστε είτε πολύ νωρίς είτε πολύ αργά, η startup σας ενδεχομένως θα επισκιασθεί από άλλες πιο σχετικές ιδέες που αντιμετωπίζουν πραγματικά τρέχοντα ζητήματα ή ικανοποιούν ανάγκες της αγοράς εκείνη τη δεδομένη στιγμή.
Δεν μπορείτε να εισαγάγετε μια λύση σε ένα πρόβλημα εάν το πρόβλημα αυτό δεν υπάρχει σε αρκετά μεγάλη κλίμακα ή έχει ήδη επιλυθεί με κάποιον τρόπο στο παρελθόν. Πώς μπορείτε να προσφέρετε αξία όταν ο κόσμος δεν έχει ανάγκη αυτή την προστιθέμενη αξία επί του παρόντος;
Χρήσιμα συμπεράσματα
Με δεδομένες όλες αυτές τις πληροφορίες, πρέπει να καταλάβετε ότι πρέπει πρώτα να κάνετε ένα βήμα πίσω από την ιδέα που σκοπεύετε να ακολουθήσετε ή ακολουθείτε και να αναλύσετε αν αυτό που δημιουργείτε ταιριάζει στις ανάγκες της αγοράς αυτή τη στιγμή.
Είναι ο κόσμος πραγματικά έτοιμος να ενσωματώσει τις καινοτομίες σας στην καθημερινή του ζωή; Θα προσφέρει άραγε τεράστια αξία σε σχέση με αυτό που βιώνει ο κόσμος αυτή τη στιγμή; Είναι κάτι που μπορείτε να δείτε τους ανθρώπους να το υιοθετούν εύκολα και να το χρειάζονται στη ζωή τους;
Εάν έχετε ήδη απογειωθεί και επιδιώκετε να υλοποιήσετε αυτή την ιδέα, αλλά διαπιστώνετε ότι δεν είναι η κατάλληλη χρονική στιγμή, τότε ίσως χρειαστεί είτε να προσαρμόσετε την ιδέα σας ώστε να ταιριάζει καλύτερα στις ανάγκες της αγοράς, είτε να προσαρμόσετε το ρυθμό «καύσης» ρευστού ώστε να αντέξετε αρκετά μέχρι η αγορά να είναι τελικά έτοιμη για αυτό που πραγματικά έχετε να προσφέρετε.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η εικονική πραγματικότητα «απογειώνεται» αυτή τη στιγμή και όχι όταν εμφανίστηκε πριν από χρόνια, στα τέλη της δεκαετίας του 1990. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο τα ηλεκτρικά οχήματα υιοθετούνται ευρέως λόγω της αυξημένης ευαισθητοποίησης σε περιβαλλοντικά ζητήματα και της αύξησης των τιμών της βενζίνης. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το Zoom πηγαίνει καλά – επειδή κάλυψε μια ανάγκη που ήταν απαραίτητη εν μέσω της μεταβαλλόμενης δυναμικής του χώρου εργασίας που βιώνουμε κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Ως εκ τούτου, σταματήστε να προσπαθείτε να βρείτε χρηματοδότηση αμέσως. Σταματήστε να επικεντρώνεστε τόσο πολύ στο επιχειρηματικό μοντέλο. Σταματήστε να …ρομαντικοποιείτε την ιδέα σας. Όλα αυτά τα πράγματα δεν είναι απαραίτητα για να ξεκινήσετε την ανάπτυξή σας. Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνετε είναι απλώς να αναρωτηθείτε: «έχω το σωστό timing;».
Πηγή: Medium
You could read more about As Done by the Best Here, about Runway Here, about Showcasing Success Here