Οι ευρωπαϊκές εξαγωγές αλκοολούχων ποτών μειώθηκαν κατά 19% πέρυσι εξαιτίας των δασμών και των περιορισμών από τον Covid-19, σύμφωνα με νέα έκθεση.
Οι ευρωπαϊκές εξαγωγές οινοπνευματωδών ποτών ανήλθαν πέρυσι σε 6,8 δισεκατομμύρια ευρώ, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της έκθεσης Trade Review 2021 της Spirits Europe.
Στην έκθεση, η Spirits Europe αναφέρει ότι το 2020 αποτέλεσε μια πρόκληση για τον κλάδο λόγω του κλεισίματος των καταστημάτων και των ταξιδιωτικών περιορισμών λόγω της πανδημίας. Επιπλέον, η εμπορική διαμάχη ΗΠΑ-ΕΕ οδήγησε στην επιβολή τιμωρητικών δασμών στον τομέα των αλκοολούχων ποτών.
Τον περασμένο μήνα, οι ΗΠΑ και η ΕΕ συμφώνησαν σε πενταετή αναστολή των δασμών σε προϊόντα όπως η βότκα και το κονιάκ, σηματοδοτώντας μια σημαντική πρόοδο στη διαμάχη Boeing-Airbus.
Ωστόσο, η ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο συνεχίζουν να επιβάλλουν δασμούς 25% στο αμερικανικό ουίσκι στο πλαίσιο της διμερούς διαφοράς για τον χάλυβα και το αλουμίνιο.
Σύμφωνα με την έκθεση, οι ΗΠΑ ήταν η μεγαλύτερη εξαγωγική αγορά για τα οινοπνευματώδη ποτά της ΕΕ, σημειώνοντας πτώση κατά 16% το 2020 στα 2,74 δισεκατομμύρια ευρώ. Ακολουθούν το Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο σημείωσε πτώση 2% στα 586 εκατομμύρια ευρώ και η Κίνα, η οποία κατέγραψε μείωση 10% στα 535 εκατομμύρια ευρώ. Από τις 10 κορυφαίες αγορές οινοπνευματωδών ποτών της ΕΕ, η Ιαπωνία σημείωσε τη μεγαλύτερη πτώση, κατά 43% στα 107 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, η Αυστραλία, η Ουκρανία και ο Καναδάς σημείωσαν αύξηση, 9%, 15% και 1% αντίστοιχα.
Από το 2018, όταν επιβλήθηκαν για πρώτη φορά οι δασμοί της ΕΕ στο αμερικανικό ουίσκι, ο κλάδος μειώθηκε κατά 37%. Από τον Οκτώβριο του 2019 έως τον Αύγουστο του 2020, οι εξαγωγές λικέρ και cordial της ΕΕ προς τις ΗΠΑ μειώθηκαν κατά 28%, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους.
Η Spirits Europe σημείωσε ότι η Κίνα παραμένει μια «σταθερή» εξαγωγική αγορά, ωστόσο οι παραγωγοί ενδέχεται να αντιμετωπίσουν «σημαντική γραφειοκρατία και κόστος» λόγω των νέων κανόνων για τους παρασκευαστές τροφίμων και ποτών που πρόκειται να τεθούν σε ισχύ το 2022.
Η Spirits Europe επεσήμανε αρκετές ανεκμετάλλευτες αγορές με μεγάλες δυνατότητες, όπως η Mercosur, η Ινδία και οι περιφέρειες της Νοτιοανατολικής Ασίας και της Υποσαχάριας Αφρικής.
Το 2019, η αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου για αλκοολούχα ποτά είχε εκτιμώμενη αξία 19,6 δισεκατομμυρίων ευρώ, με περισσότερα από τα μισά να προέρχονται από την Κίνα. Μέχρι το 2024, η Spirits Europe τόνισε ότι το συγκεκριμένο κανάλι εσόδων θα διπλασιαστεί σε μέγεθος στα 40,5 δισεκατομμύρια ευρώ, ξεπερνώντας την ανάπτυξη του συνολικού εμπορίου αλκοολούχων ποτών κατά την επόμενη πενταετία.
Ο Ulrich Adam, γενικός διευθυντής της Spirits Europe, δήλωσε: «Την επόμενη δεκαετία, το 85% της παγκόσμιας ανάπτυξης θα πραγματοποιηθεί εκτός της ΕΕ. Το διεθνές εμπόριο και η ικανότητα εξαγωγής των προϊόντων μας σε όλο τον κόσμο θα είναι στοιχεία πιο κρίσιμα από ποτέ, όχι μόνο για τον κλάδο μας, αλλά και για την οικονομία της ΕΕ στο σύνολό της. Όταν οι εταιρείες εξάγουν και επενδύουν στο εξωτερικό, εξάγουν πρότυπα υψηλής ποιότητας, δημιουργώντας αμοιβαία οφέλη και ανοίγοντας το δρόμο για μια βιώσιμη ανάκαμψη».
Η έκθεση περιλαμβάνει 10 συστάσεις για την τόνωση της ανάπτυξης των εξαγωγών αλκοολούχων ποτών της ΕΕ, μεταξύ των οποίων η επίλυση των εμπορικών διαφορών ΕΕ-ΗΠΑ, η διασφάλιση της αποτελεσματικής εφαρμογής των συμφωνιών ελεύθερων συναλλαγών και η επικύρωσή τους χωρίς καθυστέρηση, καθώς και η κάλυψη της ανάγκης για «εποικοδομητικές» συνομιλίες με την Κίνα σχετικά με τους κανονισμούς.
Ο Adam δήλωσε: «Θα πρέπει να ξεκινήσουμε επιστρέφοντας στο ελεύθερο από δασμούς εμπόριο οινοπνευματωδών ποτών με τις ΗΠΑ, την πρώτη μας παγκόσμια αγορά. Η ανοικοδόμηση της διατλαντικής συμμαχίας είναι απαραίτητη, αν θέλουμε να επικεντρωθούμε στην οικονομική ανάκαμψη και στην αποτελεσματική αντιμετώπιση των κοινών προκλήσεων, μέσω μιας θετικής και φιλόδοξης ατζέντας, συμπεριλαμβανομένης της μεταρρύθμισης του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ). Προχωρώντας προς τα εμπρός, πρέπει να διασφαλίσουμε ότι οι τομείς στους οποίους η ΕΕ έχει εμπορικό πλεόνασμα δεν θα εμπλακούν σε άσχετες διαμάχες και ότι η εμπορική πολιτική θα λειτουργήσει ως παράγοντας που ευνοεί τη βιώσιμη ανάπτυξη».
Η Spirits Europe ζήτησε επίσης τη δημιουργία ισότιμων όρων ανταγωνισμού μεταξύ των τοπικών φορέων και των φορέων της ΕΕ σε τρίτες χώρες, και την ενίσχυση του ρόλου του ΠΟΕ, καθώς και την αντιμετώπιση του παράνομου εμπορίου.
Η διευθύντρια εμπορικών και οικονομικών υποθέσεων της Spirits Europe, Pauline Bastidon, πρόσθεσε: «Η μελλοντική ανάπτυξη του κλάδου μας θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από την ικανότητα της ΕΕ να ανοικοδομήσει τους διατλαντικούς δεσμούς, να διατηρήσει έναν εποικοδομητικό διάλογο με την Κίνα, να διασφαλίσει την ισχυρή επιβολή των δεσμεύσεων που έχουν αναλάβει οι τρίτες χώρες, να καταπολεμήσει τα προστατευτικά μέτρα σε αγορές με μεγάλες δυνατότητες, όπως η Ινδία, και να ενισχύσει το ρόλο και τη σημασία του ΠΟΕ».
Και καταλήγει: «Όλα αυτά αποτελούν κοινούς στόχους με την ευρύτερη οικονομία της ΕΕ και είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να μπορέσουμε να αφήσουμε πίσω μας αυτή την υγειονομική και οικονομική κρίση και να ξεκινήσουμε μια πράσινη και βιώσιμη μετάβαση».
You could read more about Runway Here, about Horeca Worldwide Here