Η UNESCO λέει ότι έμαθε για τις παρεμβάσεις από «τρίτα μέρη».
Έντονη διαμάχη έχει προκαλέσει ένα φιλόδοξο σχέδιο αποκατάστασης της Ακρόπολης, με τους επικριτές να κατηγορούν την ελληνική κυβέρνηση ότι καταστρέφει την ανεκτίμητη κληρονομιά της χώρας, όπως επισημαίνουν οι Times of Malta.
Το μεγαλύτερο μέρος των πυρών έχει στραφεί κατά ενός νέου τσιμεντένιου διαδρόμου που παρουσιάστηκε τον Δεκέμβριο, ο οποίος, σύμφωνα με τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης Αλέξη Τσίπρα, συνιστά «κακομεταχείριση» του πιο γνωστού αρχαιολογικού χώρου της Ελλάδας.
Ένα πρώην μέλος της ομάδας αποκατάστασης της Ακρόπολης, ο βετεράνος αρχιτέκτονας Τάσος Τανούλας, χαρακτήρισε τα νέα μονοπάτια «ξένα» και «ασφυκτικά» για το μνημείο του 5ου αιώνα π.Χ.
Το ευρύτερο έργο αποκατάστασης – που παραδόθηκε σε λίγο περισσότερο από έναν χρόνο – έγινε χωρίς τη φροντίδα που απαιτείται για τη διαφύλαξη ενός μνημείου που για πολλούς είναι εμβληματικό για την Ελλάδα, όπως κατηγορούν οι επικριτές.
Η κυβέρνηση λέει ότι έλαβε όλα τα αναγκαία μέτρα και ότι οι επιθέσεις έχουν πολιτικά κίνητρα.
Πάνω από 3,5 εκατομμύρια άνθρωποι επισκέφθηκαν την Ακρόπολη το 2019, πριν η πανδημία του κορονοϊού βάλει τέλος τα ταξίδια.
Το υπουργείο Πολιτισμού ανακοίνωσε περαιτέρω βελτιώσεις στην Ακρόπολη για τους επισκέπτες με αναπηρία, οι οποίες, όπως είπε, πραγματοποιήθηκαν μετά από διαβούλευση με ενώσεις αναπήρων.
Το υπουργείο ανέφερε ότι θα εγκατασταθούν πινακίδες σε γραφή Braille και ευκολότερα αναγνώσιμες έντονες γραμματοσειρές, καθώς και μοντέλα των μνημείων σε κλίμακα, κιγκλιδώματα και προειδοποιήσεις για τις κλίσεις.
Ωστόσο, οι κίνδυνοι παραμένουν.
Όταν το AFP ξεναγήθηκε στην Ακρόπολη πριν από μερικές μέρες, μια γυναίκα σκόνταψε σε ένα κοίλωμα στη μέση του νέου διαδρόμου, ενός από τους πολλούς που έχουν σχεδιαστεί για να προσφέρουν θέα στον αρχαίο βράχο από κάτω.
Λίγο πιο πάνω στο μονοπάτι, ένας υπάλληλος έβαζε γρήγορα χώμα σε μια άλλη τρύπα αφότου μια ομάδα επισκεπτών είχε μόλις περάσει από εκεί.
«Είναι γεμάτο λακκούβες. Και οι λακκούβες είναι το αντίθετο της ασφάλειας», σημειώνει η ξεναγός Σμαράγδα Τουλούπα, η οποία πρόσφατα πήγε τους ηλικιωμένους γονείς της για μια επίσκεψη στον χώρο.
Η ανακαίνιση της Ακρόπολης, η οποία κόστισε περίπου 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ και περιλαμβάνει βραβευμένο νυχτερινό φωτισμό, αναβάθμιση ανελκυστήρα για άτομα με ειδικές ανάγκες και βελτίωση του συστήματος αποχέτευσης, χρηματοδοτήθηκε από το Ίδρυμα Ωνάση.
Το υπουργείο Πολιτισμού απέρριψε τους ισχυρισμούς ότι το πρότζεκτ πραγματοποιήθηκε χωρίς την κατάλληλη διαβούλευση και αποσκοπεί κυρίως στην ενίσχυση της χωρητικότητας των επισκεπτών.
Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη δήλωσε τον περασμένο μήνα ότι οι αναστηλωτές της Ακρόπολης είναι «ειδικοί παγκόσμιας φήμης» με πάνω από τέσσερις δεκαετίες βραβευμένου έργου στον χώρο.
«Κανείς δεν έχει αμφισβητήσει το έργο τους», ανέφερε η Μενδώνη.
«Τους αναθέσαμε την αποκατάσταση των μνημείων της Ακρόπολης. Πώς μπορούμε να τους αμφισβητήσουμε για ένα έργο τοποθέτησης σκυροδέματος;» είπε.
Αλλά η Τουλούπα, η οποία έχει γράψει βιβλία για τη διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς και ξεναγεί επισκέπτες στην Ακρόπολη από το 1998, τόνισε ότι το έργο αποφασίστηκε σε έναν εσωτερικό κύκλο εμπειρογνωμόνων του υπουργείου, κυρίως αρχαιολόγων.
«Πρόκειται για μια εντελώς τεχνοκρατική προσέγγιση», είπε.
Ακόμη και η UNESCO έμαθε για τις «παρεμβάσεις» στην Ακρόπολη από «τρίτους», δήλωσε στο AFP η Mechtild Rossler, διευθύντρια του Κέντρου Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO.
Έχοντας υπογράψει τη Σύμβαση για την Παγκόσμια Κληρονομιά της UNESCO, η Ελλάδα θα πρέπει να ενημερώνει «προτού λάβει αποφάσεις που θα είναι δύσκολο να ανατραπούν», δήλωσε η Rossler.
Η Μενδώνη επέμεινε ότι οι αλλαγές είναι «ήσσονος σημασίας» και «πλήρως αναστρέψιμες» και ότι δεν υπήρχε υποχρέωση ενημέρωσης της UNESCO, εμπειρογνώμονες της οποίας πρόκειται να συμμετάσχουν σε συνέδριο στην Αθήνα το φθινόπωρο.
Κυβερνητικοί αξιωματούχοι δήλωσαν ότι η αναδιαμόρφωση ήταν απαραίτητη, καθώς τα παλιά μονοπάτια γύρω από τα μνημεία της Ακρόπολης, που σχεδιάστηκαν πριν από πέντε δεκαετίες και συντηρήθηκαν για τελευταία φορά το 2012, προκαλούσαν εκατοντάδες ατυχήματα κάθε χρόνο.