Τόσο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή – το κορυφαίο όργανο επιβολής της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας της ΕΕ – όσο και η Αρχή Ανταγωνισμού και Αγορών (CMA) του Ηνωμένου Βασιλείου δήλωσαν την περασμένη εβδομάδα ότι διερευνούν κατά πόσον το Facebook επαναχρησιμοποιεί δεδομένα που συλλέγει από διαφημιζόμενους που αγοράζουν διαφημίσεις προκειμένου να δώσει παράνομα πλεονεκτήματα στις δικές του υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένης της ηλεκτρονικής αγοράς Marketplace.
Το Ηνωμένο Βασίλειο προσέθεσε ότι διερευνά επίσης αν το Facebook χρησιμοποιεί δεδομένα διαφημιζόμενων για να δώσει παρόμοια πλεονεκτήματα στην υπηρεσία διαδικτυακών ραντεβού του. Οι δύο εποπτικές αρχές ανταγωνισμού δήλωσαν ότι θα συντονίσουν τις έρευνές τους.
«Στη σημερινή ψηφιακή οικονομία, τα δεδομένα δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται με τρόπους που στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό», δήλωσε η Margrethe Vestager, επικεφαλής της αντιμονοπωλιακής επιτροπής της ΕΕ.
Εκπρόσωπος του Facebook δήλωσε ότι οι υπηρεσίες Marketplace και Dating «λειτουργούν σε ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον με πολλούς μεγάλους παγιωμένους δρώντες. Θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε πλήρως με τις έρευνες για να αποδείξουμε ότι είναι αβάσιμες».
Το άνοιγμα μιας υπόθεσης είναι ένα βασικό διαδικαστικό βήμα στις ευρωπαϊκές έρευνες για τον ανταγωνισμό, αν και η ΕΕ ερευνά εδώ και καιρό ανεπίσημα το Facebook. Εάν η Επιτροπή ή η CMA του Ηνωμένου Βασιλείου βρουν αποδείξεις για παραβάσεις, μπορούν στη συνέχεια να απαγγείλουν επίσημες κατηγορίες – αλλά αν όχι, λένε ότι μπορούν επίσης να αποσύρουν τις υποθέσεις.
Ξεχωριστά, η ρυθμιστική αρχή ανταγωνισμού της Γερμανίας ανακοίνωσε ότι ξεκινάει έρευνα σχετικά με το News Showcase της Google, στο πλαίσιο του οποίου η τεχνολογική εταιρεία πληρώνει για να εξασφαλίζει άδεια χρήσης συγκεκριμένου περιεχομένου από εκδότες ειδήσεων. Η έρευνα αυτή, η οποία βασίζεται στις νέες εξουσίες που έχει παραχωρήσει η Γερμανία στη ρυθμιστική αρχή, θα εξετάσει μεταξύ άλλων αν η Google επιβάλλει αθέμιτους όρους στους εκδότες και πώς επιλέγει τους συμμετέχοντες, δήλωσε η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Καρτέλ.
Ο εκπρόσωπος της Google, Kay Oberbeck, δήλωσε ότι η επιλογή των συμμετεχόντων στο News Showcase από τη Google «βασίζεται σε αντικειμενικά και αμερόληπτα κριτήρια και το περιεχόμενο των συνεργατών δεν προτιμάται στην κατάταξη των αποτελεσμάτων μας» και ότι η Google θα συνεργαστεί με την έρευνα.
Οι τρεις νέες υποθέσεις που άνοιξαν εντάσσονται σε ένα νέο κύμα επιβολής αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας στην Ευρώπη. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απήγγειλε επίσημες κατηγορίες τον περασμένο μήνα κατά της Apple Inc. επειδή αυτή φέρεται να καταχράστηκε τον έλεγχό της επί της διανομής εφαρμογών ροής μουσικής, συμπεριλαμβανομένης της Spotify Technology SA. Τον Νοέμβριο, απήγγειλε επίσημες κατηγορίες κατά της Amazon.com Inc. επειδή φέρεται να χρησιμοποιεί μη δημόσια δεδομένα που συλλέγει από τρίτους πωλητές για να τους ανταγωνίζεται αθέμιτα. Και οι δύο εταιρείες αρνήθηκαν ότι διέπραξαν τα συγκεκριμένα αδικήματα.
Ταυτόχρονα, η CMA του Ηνωμένου Βασιλείου έχει ξεκινήσει έρευνες σχετικά με την ανακοίνωση της Google ότι θα αποσύρει τα cookies τρίτων μερών, μια τεχνολογία που χρησιμοποιούν οι διαφημιστές για να παρακολουθούν τους χρήστες του διαδικτύου, και κατά πόσον η Apple επιβάλλει ανταγωνιστικούς όρους σε ορισμένους προγραμματιστές εφαρμογών, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης του συστήματος πληρωμών εντός της εφαρμογής της Apple, το οποίο αποτελεί επίσης αντικείμενο μιας αγωγής στις ΗΠΑ.
Πηγή: The Wall Street Journal