# Interview surrounded by the concept: World Excellence #
Founder @ Hospitality Stories – Marketing Consultant – Global Marketing Manager @ Celestyal Cruises – Group Communications Manager @ Louis Group – Account Director @ J. Walter Thompson Worldwide
Πως βλέπετε μέσα απο τον ρόλο σας τις επιχειρηματικές εξελίξεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό;
Αυτή την στιγμή οι οικονομίες παγκοσμίως έχουν πληγεί απο τις επιπτώσεις που έχει ο κορωνοιός και τα lockdown στην καθημερινή ζωή μας.
Ανάλογα με τις χώρες για τις οποίες συζητάμε, μείωση στο ΑΕΠ τους ανάλογη με αυτή που σημειώθηκε το 2020, μάλλον θα δυσκολευθούμε να βρούμε στα στατιστικά στοιχεία. Η ανάπτυξη θα έρθει, μένει να δούμε τι σχήμα θα έχει και πως θα εξελιχθεί χρονικά.
Ακόμη και μέσα στην κρίση υπάρχουν πάντα επιχειρηματικές ευκαιρίες, για επιχειρήσεις που έχουν ικανοποιητική ρευστότητα (είτε ιδίων κεφαλαίων, είτε έχουν το πλεονέκτημα χαμηλού κόστους δανεισμού) και έχουν επιχειρηματικό όραμα. Όταν η κατάσταση αρχίσει να ομαλοποιείται, πιθανόν να δούμε πολλές αλλαγές στο ιδιοκτησιακό καθεστώς πολλών εταιριών, ακόμη και περιπτώσεις που δεν τις περιμένουμε.
Συγχωνεύσεις και εξαγορές, αλλά δυστυχώς και κλείσιμο εταιριών.
Κλάδοι που σήμερα δοκιμάζονται ιδιαίτερα όπως ο τουρισμός, τα ξενοδοχεία, οι αερομεταφορές, οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις θα περάσουν μια απότομη φάση μετεξέλιξης, αλλά θα ανακάμψουν με άλλο λειτουργικό μοντέλο.
Ειδικά στον κλάδο του τουρισμού, όπου δραστηριοποιούμαι με την εταιρία Hospitality Stories, στον σχεδιασμό και την προώθηση βιωματικών εμπειριών, διακρίνω την μετεξέλιξη του τρόπου διακοπών από την μαζικότητα, στην εποχή που οι ξένοι επισκέπτες θέλουν να ζήσουν την γνήσια ελληνική φιλοξενία, που θα τους ανοίξει τις πόρτες για να γνωρίσουν την πραγματική Ελλάδα, που ευτυχώς ακόμη δεν έχει ανακαλύψει ο μαζικός τουρισμός. Η ποιότητα, σε ανθρώπινες, προσιτές διαστάσεις, η μοναδικότητα της εμπειρίας, παίρνει τώρα την θέση της αριθμολαγνείας των δεκάδων εκατομμυρίων εισερχομένων τουριστών που δεν αφήνουν χρήματα στην τοπική οικονομία.
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός φέρνει σίγουρα μεγάλες αλλαγές σε πολλούς κλάδους της οικονομίας, η μετά την πανδημία εποχή σίγουρα δεν θα μοιάζει με αυτήν πριν την πανδημία. Τολμώ να πω ότι όπως λέμε προ Χριστού και μετά Χριστό, θα λέμε προ πανδημίας και μετά την πανδημία!
Η Ελλάδα είχε την ατυχία η πανδημία να την πετύχει σε μια φάση έντονης ανάπτυξης της οικονομίας της μετά από σχεδόν δέκα χρόνια βαθειάς κρίσης και οικονομικής ύφεσης.
Η Ελλάδα είναι ωστόσο λόγω των σημερινών αποτιμήσεων (σχετικά χαμηλές σε σχέση με άλλες ευρωπαικές οικονομίες) και των απτών αποτελεσμάτων που πέτυχε η σημερινή κυβέρνηση μετά τις εκλογές του Ιουλίου 2019 στην οικονομία, στο ραντάρ των ξένων επενδυτών.
Το ζητούμενο είναι το μοντέλο ανάπτυξης που θα επιλέξουμε στρατηγικά σαν χώρα, να το πιστέψουμε καταρχήν εμείς οι ίδιοι και μετά να το προτείνουμε στους ξένους επενδυτές. Εδώ έχουμε πολλή δουλειά μπροστά μας! Τα προβλήματα είναι μεγάλα, κοινά και δεν μπορεί να τα αντιμετωπίσει κανείς μας μόνος του. Χρειάζεται σύμπνοια, ομαδική δουλειά και στοχοπροσήλωση!
Για να έρθουν μακροπρόθεσμοι επενδυτές στην Ελλάδα, θα πρέπει να αισθανθούν σιγουριά. Έτσι μόνο θα επενδύσουν σημαντικά ποσά με μακροχρόνιο ορίζοντα. Προυπόθεση είναι το πλαίσιο κανόνων της αγοράς μας (νομικό, φορολογικό, ασφαλιστικό, ρυθμιστικό, εποπτικό) να εκσυγχρονιστεί και να μείνει σταθερό για πολλά χρόνια, και να μην αλλάζει όποτε αλλάζει η κυβέρνηση ή ο εκάστοτε αρμόδιος Υπουργός. Αν αυτά συμβούν, τότε οι επενδυτές θα αποφασίσουν αν αυτό το πλαίσιο μαζί με τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας κάνουν την επένδυση τους ελκυστική.
Γιατί κατά τα ψέματα, χωρίς νέες, ξένες επενδύσεις, δεν θα υπάρξει ανάπτυξη και νέες θέσεις εργασίας, που είναι το ζητούμενο, ώστε να σταματήσει το brain drain.
Πιστεύετε ότι με αυτά που διαθέτουμε σαν χώρα ή που θα μπορούσαμε να εξασφαλίσουμε με συνέργειες και συμπράξεις σε Διεθνές επίπεδο, θα είναι εφικτό να προσδοκούμε σε μια ανάπτυξη που θα κινητοποιήσει μηχανισμούς και διαδικασίες για να εκκινήσουν εκ νέου τις δυνάμεις ανάπτυξης;
Κατηγορηματικά λέω ναι! Η απάντησή μου στην προηγούμενη ερώτηση δείχνει τα επιμέρους στοιχεία που θεωρώ απαραίτητα.
Χρειαζόμαστε σίγουρα να μειώσουμε την μεγάλη εξάρτηση μας σαν Οικονομία από τον Τουρισμό και τους συναφείς με αυτόν κλάδους και να στραφούμε στον πρωτογενή τομέα. Δεν είναι ντροπή να εξαρτώμαστε από τον τουρισμό, ας κάνουμε όμως τον τουρισμό 12 μηνης διάρκειας ή έστω 9μηνης!
Η πράσινη ανάπτυξη, για την οποία τόσα γράφονται και η οποία είναι το μέλλον του πλανήτη Γη, αλλά δεν νομίζω ότι έχει γίνει κατανοητή από εμάς τους Έλληνες, μπορεί να φέρει πολλές ευκαιρίες.
Ποιες επιχειρήσεις πιστεύετε ότι θα επιτύχουν ταχύτερα αυτή την εκ νέου εκκίνηση;
Οι επιχειρήσεις που είναι εξωστρεφείς, θέλουν να δοκιμάσουν νέες ιδέες / λύσεις (αντί ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ, ή ΕΤΣΙ ΤΟ ΚΑΝΑΜΕ ΠΑΝΤΑ, η απάντηση στις προκλήσεις να είναι ΓΙΑ ΟΧΙ;) παρακολουθούν με προσοχή τις μελλοντικές καταναλωτικές τάσεις και θέλουν να είναι μπροστά από τις εξελίξεις, σέβονται τον εργαζόμενο, τις τοπικές κοινωνίες, το περιβάλλον και τους πελάτες τους (stakeholders) και είναι συνεπείς στην φιλοσοφία τους, νομίζω ότι έχουν τις καλύτερες προυποθέσεις της εκ νέου εκκίνησης της οικονομίας.
Θεωρείτε ότι υπάρχουν στην Ελλάδα μηχανισμοί, δομές, κουλτούρα απλής ή ταχείας δράσης για ανάκαμψη μετά από περιόδους ύφεσης ή επώδυνων, τραυματικών, θα μπορούσαμε να πούμε καταστάσεων;
Ασφαλώς και ναι! Αρκεί να διαβάσει κανείς πόσες φορές η Ελλάδα αναγεννήθηκε από την στάχτη της! Το δραματικό «δυστυχώς επτωχεύσαμεν» του Πρωθυπουργού της Ελλάδος Χαρίλαου Τρικούπη στην ιστορική ομιλία του στην Ελληνική Βουλή στις 10 Δεκεμβρίου του 1893 (αναφερόμενος στην οικονομική κατάσταση του κράτους και την αδυναμία του να αποπληρώσει το δημόσιο χρέος) είναι ένα τέτοιο περιστατικό. Η Ελλάδα μετά από πολέμους, κατοχή, πείνα, κρίσεις, πάντα ανέκαμπτε κοινωνικά και οικονομικά.
Θεωρώ ότι η πανδημία και το Ταμείο Ανάκαμψης μας δίνει μια μοναδική ευκαιρία (σπάνια μια γενιά να έχει μια ανάλογη) να σχεδιάσουμε την Ελλάδα του μέλλοντος βασισμένοι στις δυνατότητες και τις δεξιότητές μας!
Αν συγκρίνατε τις δυνατότητες ανάκαμψης της Ελλάδας σε σχέση με άλλες χώρες, ποιες θα λέγατε ότι είναι οι διαφορές και που οφείλονται;
Είναι διαφορετικές επειδή δεν διαθέτουμε βαρειά βιομηχανία στον πρωτογενή τομέα και έχουμε πολλές μικρές οικογενειακές / μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Μας λείπει η κρίσιμη μεγάλη μάζα, που παράγει πολλές μονάδες ΑΕΠ και δίνει μεγάλους κύκλους εργασιών και εξαγωγική προοπτική.
Είμαστε όμως πιο ευέλικτοι και πάντα οι Έλληνες μπορούμε να βρούμε και να υλοποιήσουμε καινοτόμες λύσεις, όταν άλλοι λαοί απλά βλέπουν αδιέξοδα.
Νομίζω ότι το DNA του Έλληνα είναι η αιτία. Είμαστε εργατικοί, εργαζόμαστε με πάθος και φιλότιμο και δεν μας αρέσει να χάνουμε ή ακόμα και να έρθουμε δεύτεροι. Είμαστε ευγενείς και ξέρουμε να φιλοξενούμε επισκέπτες.
Πόσο σημαντική είναι η επιχειρηματική αριστεία σε μια χώρα και πόσο συμβάλλει στην ανάπτυξη της;
Είναι πολλή σημαντική. Χωρίς την καλώς εννοούμενη επιχειρηματική άμιλλα και την επιχειρηματική αριστεία, μια χώρα δεν μπορεί να έχει αξιόλογη ανάπτυξη, ούτε καν διαρκή ανάπτυξη! Δεν είναι ανάγκη να γίνουμε παγκόσμιοι πρωταθλητές όπως η Ελληνόκτητη Εμπορική Ναυτιλία, αλλά έχουμε πολλά να διδαχτούμε από τους Έλληνες που διαπρέπουν στο χώρο αυτό!
Έχει η Ελλάδα DNA επιχειρηματικής αριστείας και σε ποιο βαθμό, συγκρινόμενη πάντα με άλλες χώρες;
Ναι, είναι όπως είπα πριν κομμάτι του DNA μας, ίσως το μεσογειακό ταμπεραμέντο μας και η στάση ζωής μας (συχνά είμαστε «μοναχικοί καβαλάρηδες»), μας κάνουν να είμαστε ξεχωριστός λαός σε αυτό τον τομέα. Τουλάχιστον ένα μερίδιο των Ελλήνων, το οποίο εύχομαι να αυξηθεί σημαντικά.
Υπάρχουν συγκεκριμένοι κλάδοι στην Ελλάδα και στο εξωτερικό που διαμορφώνουν ένα άριστο εν γένει επιχειρηματικό υπόβαθρο; μπορείτε ενδεικτικά να μας αναφέρετε παραδείγματα για Ελλάδα και εξωτερικό;
Για εμάς στην Ελλάδα τα επιτυχημένα start ups και η ελληνόκτητη ναυτιλία παγκοσμίως.
Ζώντας τα τελευταία χρόνια στο εξωτερικό, από την εμπειρία μου, μπορώ αβίαστα να πω ότι εμείς οι Έλληνες, όπου και αν είμαστε στο εξωτερικό, διακρινόμαστε στον τομέα απασχόλησής μας!
Οι συνθήκες σήμερα ευνοούν στο εξωτερικό την ψηφιακή μετεξέλιξη ολόκληρων των κλάδων της οικονομίας. Κάτι που συμβαίνει με εξαιρετική επιτυχία και με ασύλληπτες ταχύτητες υλοποίησης. Διαπιστώνω με χαρά ότι και στην Ελλάδα, χάρη στις προσπάθειες συγκεκριμένων πολιτικών που πήραν επάνω τους το θέμα του ψηφιακού μετασχηματισμού του Ελληνικού κράτους, ευτυχώς πάμε εξαιρετικά και παίρνουμε και τα εύσημα από τους Ευρωπαίους εταίρους μας.
Στον χώρο που δραστηριοποιούμαι, βλέπω με χαρά νέους συμπολίτες μας, που έχουν όραμα, θέληση και ανήσυχο πνεύμα, να κάνουν μεγάλες τομές στο τουριστικό προιόν του τόπου τους αλλά και στον τρόπο που το προβάλουν.
Πόσο πιστεύετε ότι επηρεάζει η παγκοσμιοποίηση, η γεωπολιτική, η τεχνολογία, η καινοτομία, ο ψηφιακός μετασχηματισμός, η τεχνητή νοημοσύνη, η ενεργειακή μετάβαση, ο στόχος της μηδενικής κατανάλωσης ( Net Zero Energy) την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων και στη συνέχεια μιας χώρας;
Επιχειρήσεις που δεν έχουν κάνει με επιμέλεια τα μαθήματά τους, δεν έχουν προετοιμάσει τις στρατηγικές και τις πολιτικές τους σε αυτούς τους κρίσιμους τομείας που μόλις αναφέρατε, φοβάμαι ότι δεν έχουν μέλλον στον ανταγωνιστικό χάρτη. Είναι καταδικασμένες δυστυχώς να απαξιωθούν.
Ποιος είναι τελικά ο πυρήνας για να επιτευχθεί επιχειρηματική αριστεία;
Όραμα, πάθος, σωστή εκτίμηση των δυνατοτήτων μας, ανάληψη λελογισμένου επιχειρηματικού ρίσκου, στοχοπροσήλωση, πίστη στον ανθρώπινο παράγοντα, σεβασμός στο περιβάλλον, διάθεση να μαθαίνουμε από τα λάθη μας, πίστη στον εαυτό μας, σεβασμός στον συνεργάτη.
Εσείς ως Leader στο χώρο σας που εστιάζεστε για αυτή την επίτευξη;
Δεν υπάρχει ένα σημείο μόνο. Οι έννοιες που προανέφερα είναι ένα μωσταικό, ένα puzzle από ψηφίδες, που αλλάζουν σχέδια και χρώματα και πρέπει συνεχώς να τις ανακατεύεις, για να τις ταιριάξεις μεταξύ τους σε μια αρμονική εικόνα! Εκεί ακριβώς βρίσκεται η επιχειρηματική αριστεία.
Ποια κατά τη γνώμη σας είναι τα κριτήρια με τα οποία μια επιχείρηση διακρίνεται;
Το αν και σε ποιο βαθμό ανταποκρίνεται στις αυξημένες απαιτήσεις των καταναλωτών απέναντι στα προιόντα/υπηρεσίες που παρέχει και ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις του ρόλου της ως κοινωνικού εταίρου.
Την διακεκριμένη δική σας θέση προσωπικά στην αγορά και τον ρόλο σας στην επιχείρηση, τι πιστεύετε ότι τα έχει ενισχύσει και πόσο αυτά έχουν ενδυναμώσει και με ποιο τρόπο την πορεία της επιχείρησης;
Η στοχοπροσήλωση μου, το όραμά μου, η διάθεσή μου να τολμώ νέα πράγματα, το αξιακό σύστημά μου, η εμπιστοσύνη μου απέναντι στους συνεργάτες μου, η αγάπη μου για την οικογένεια μου και την πατρίδα μου.
Αυτές τις αρχές θεωρώ ότι αντανακλώ και με την συμπεριφορά μου ως επιχειρηματίας.
Πιστεύετε ότι ο καταναλωτής καταλαβαίνει και πως, την υγιή επιχειρηματικότητα ή αρκεί το καλό marketing για να πειστεί για το ποια είναι η άριστη επιχείρηση, το καλύτερο προϊόν ή υπηρεσία, η καλύτερη εναλλακτική για αυτόν; πόσο τον επηρεάζει η “διάκριση μιας επιχείρησης”, ουσιαστική ή μη, στο να την επιλέξει;
Ο μέσος καταναλωτής δεν έχει πλήρη εικόνα για τις επιχειρήσεις, αρκείται σε αυτά που διαβάζει. Παράλληλα, οι πολλοί θεσμοί βραβείων που έχουν εμφανιστεί τα τελευταία χρόνια, ίσως έχουν δημιουργήσει σύγχυση στον μέσο καταναλωτή.
Διακεκριμένοι Οργανισμοί πιστοποίησης, στο εξωτερικό, οι οποίοι δημοσιεύουν κατά καιρούς τα αποτελέσματα ερευνών που κάνουν για συγκεκριμένους κλάδους της οικονομίας είτε σε επίπεδο χώρας, είτε σε επίπεδο ηπείρου, θεωρώ ότι διαφωτίζουν τις πτυχές της άριστης επιχείρησης, του καλύτερου ή μέτριου προιόντος ή υπηρεσίας.
Εφόσον ο καταναλωτής αναγνωρίζει την αντικειμενικότητα των ερευνών αυτών, μπορεί και ταυτίζεται με την επιχείρηση και ακολουθεί το brand.
Επιχειρήσεις που δίνουν έμφαση αυτή την στιγμή σε πολύ hot topics, όπως environmental footprint, αειφορία, με πειστικά επιχειρήματα για την στρατηγική τους και την δέσμευσή τους, είναι σίγουρα στο ραντάρ του ευαισθητοποιημένου καταναλωτή, που τελικά όταν έρθει η στιγμή της επιλογής, θα λάβει υπόψη του τα μηνύματα που έχει ήδη επεξεργαστεί.
Το καλό marketing δεν αρκεί πλέον, επειδή δεν υπάρχει καλό και κακό υπάρχει η αντικειμενική ταύτιση του καταναλωτή με το προιόν / υπηρεσία και αν αυτή τον αντιπροσωπεύει στις βασικές αρχές του.
Πόσο σημαντικό πιστεύετε ότι είναι το να διενεργούν οι επιχειρήσεις έρευνες αγοράς, ώστε να προσδιορίζουν τα κριτήρια των καταναλωτών με τα οποία ξεχωρίζουν μια επιχείρηση;
Είναι πολύ σημαντικές αυτές οι έρευνες, επειδή δίνουν την δυνατότητα στις επιχειρήσεις να αξιολογούν ποια είναι τα αποτελέσματα των επενδύσεων τους, του positioning τους στην αγορά και της αξίας που θεωρεί ο καταναλωτής ότι αντιπροσωπεύει το προιόν/υπηρεσία για αυτόν.
Αγοράζοντας το προιόν της επιχείρησης, ο καταναλωτής ταυτίζεται με αυτήν. Ποια είναι όμως τα κριτήρια που έχει ο καταναλωτής σε αυτή τη διαδικασία;
Είναι σαν ένα self-assessment και όσο πιο ειλικρινές είναι το ερωτηματολόγιο, όσο πιο ανοιχτές είναι οι επιχειρήσεις στο να παραδεχτούν την αλήθεια, ακόμα και αν η ανάλυση των αποτελεσμάτων δείχνει ότι χρειάζονται διορθωτικές ενέργειες, τόσο το καλύτερο για τις επιχειρήσεις, για να μάθουν πως θα ξεχωρίσουν αλλά κυρίως πως θα συνεχίσουν να ξεχωρίζουν στο μέλλον.
Πόσο ξεκάθαρη είναι η τοποθέτηση των καταναλωτών απέναντι σε αυτές τις έρευνες και πόσο οι εταιρείες τη λαμβάνουν υπόψη σήμερα ή στο μέλλον;
Ανάλογα με την μόρφωση και την ενημέρωση που έχει ο καταναλωτής για την ποιότητα και το αδιάβλητο των ερευνών αυτών, είναι και η τοποθέτηση του.
Σήμερα ο καταναλωτής μοιράζεται εύκολα τις εμπειρίες του μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Αυτό ισχύει και για τα αποτελέσματα ερευνών, που αναρτά στα posts του! Ας μην ξεχνάμε ότι στο εξωτερικό, οι ενώσεις καταναλωτών, τα ινστιτούτα προστασίας καταναλωτών κλπ είναι καταξιωμένοι, ανεξάρτητοι θεσμοί και ουδείς τολμά να τους αμφισβητήσει!
Σε αυτές τις περιπτώσεις, οι εταιρίες ασφαλώς και είναι εξαιρετικά προσεκτικές στην εν γένει στάση τους και στην διαχείριση αρνητικών ή θετικών αποστελεσμάτων από έρευνες.
Οι νέες υπηρεσίες, τα νέα προϊόντα, η εξέλιξη μιας επιχείρησης, καινοτομικά, τεχνολογικά, σε ποιο βαθμό αξιολογούνται θετικά από τον καταναλωτή; Μπορεί και πόσο σύντομα να αντιληφθεί τη διαφορά; Γνωρίζουν οι επιχειρήσεις πώς να το διαχειριστούν αυτό και σε ποιο βαθμό;
Ο μέσος καταναλωτής θέλει να έχει ικανοποιητικά από πλευράς τεχνολογίας, ένα προηγμένο προιόν/υπηρεσία, το οποίο να είναι προσιτό οικονομικά και να του κάνει την ζωή πιο εύκολη!
Ανάλογα με το πόσο εξοικειωμένος είναι ο καταναλωτής με τις καινοτόμες λύσεις / τις τεχνολογικές εξελίξεις, μπορεί και να εκμεταλλευθεί καλύτερα τα τεχνολογικά features.
Οι επιχειρήσεις, των οποίων η στρατηγική βασίζεται στην εξέλιξη καινοτομιών / σε τεχνολογικά προηγμένες λύσεις προς όφελος των καταναλωτών τους, κάνουν έρευνες για αυτό ακριβώς το σκοπό.
Μόνο σε πολύ εξειδικευμένες τεχνολογικές λύσεις ίσως υπάρχουν κάποιες αρχικές δυσκολίες, επειδή οι χρήστες πρέπει να εξοικειωθούν με τις νέες τεχνολογικές δυνατότητες.
Οι επιχειρήσεις φροντίζουν να διαφημίζουν με κατανοητά μηνύματα ποιες νέες δυνατότητες / λύσεις φέρνουν τα νέα προιόντα / υπηρεσίες τους για τους χρήστες. Οι προηγμένες ψηφιακές τεχνολογίες είναι η κατάλληλη πλατφόρμα για αυτό, ενώ τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης παρέχουν τις κατάλληλες πλατφόρμες διάχυσης της πληροφορίας.
Η καινοτομία είναι έρεισμα, στρατηγική ή αυτοσκοπός για μια επιχείρηση, προκειμένου αυτή να θεωρείται στα μάτια του καταναλωτή ότι εξελίσσεται;
Αλλοίμονο αν η καινοτομία είναι αυτοσκοπός. Η καινοτομία είναι στρατηγική, η οποία θα πρέπει να βασίζεται σε συγκεκριμένα ερείσματα, όχι καινοτομία για την καινοτομία, αλλά για την αποτελεσματικότητα.
Ακόμα και για ένα κλάδο που όλοι μας παρακολουθούμε, αυτόν τον κινητών τηλεφώνων, η καινοτομία και όπως αυτή μετουσιώνεται στις εκδόσεις των κινητών τηλεφώνων, είναι προφανές ότι είναι στρατηγική πλέον και όχι αυτοσκοπός.
Το ίδιο θα μπορούσε να πει κανείς για την ηλεκτροκίνηση, ή τα συστήματα αυτόνομης οδήγησης των αυτοκινήτων / φορτηγών / τραίνων.
Πιστεύετε ότι η ένταση και ο οίστρος για καινοτομία έχουν για τις επιχειρήσεις το επιθυμητό return από την επένδυση ή απλώς, μειώνουν το margin στο όνομα του brand image;
Το ROI (return on investment) είναι κύριο μέλημα είτε μιας οικογενειακής επιχείρησης, είτε ενός πολυεθνικού γίγαντα με δραστηριότητες σε πολλούς κλάδους. Οι καταναλωτές αναμένουν από το brand το οποίο εμπιστεύονται, να προσφέρει καινοτόμες λύσεις.
Η καινοτομία εφόσον είναι στρατηγική της επιχείρησης, πρέπει κοστολογικά να έχει περιληφθεί με όσο καλύτερη προσέγγιση στις οικονομικές προβλέψεις της εταιρίας για τα επόμενα 3-5 χρόνια.
Ανάλογα με τον κλάδο και το προιόν / υπηρεσία, η κάθε επιχείρηση καθορίζει τον επιθυμητό χρόνο απόσβεσης της επένδυσης της, οπότε έχει μια εικόνα για το ROI στο βάθος χρόνο που επιλέγει.
Ίσως οχι μέχρι πλήρους απόσβεσης της επένδυσης, επειδή αυτό μπορεί να μην είναι πάντα εύκολο να προβλεφθεί με ακρίβεια, αλλά σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό.
Μια μικρή επιχείρηση, που έχει πολύ λιγότερες δυνατότητες διασποράς του επιχειρηματικού κινδύνου όταν κάνει επενδύσεις που υλοποιούν καινοτόμες λύσεις, είναι υπό προυποθέσεις με βάσει τον νόμο των πιθανοτήτων περισσότερο εκτεθειμένη σε επιχειρηματικούς κινδύνους. Άρα είναι πιο πολύ εκτεθειμένες σε μειωμένο ROI. Για ένα πολυεθνικό όμιλο, με διασπορά κλάδων, ο συνολικός επιχειρηματικός κίνδυνος διαχέεται ενώ παράλληλα τα στάδια ζωής των διάφορων υπηρεσιών / προιόντων διαφέρουν, όπως και οι επενδύσεις που γίνονται για αυτά. Άρα πιο σύνθετο πρόβλημα, αλλά περισσότερες πιθανότητες το συνολικό ROI και το margin να κινδυνεύει λιγότερο.
Δεν μπορεί κανείς να γενικεύσει το ερώτημα αυτό. Μπορεί ένα χαμηλό αρχικά ROI σε επόμενο στάδιο εξέλιξης του προιόντος να αυξηθεί όσο θα αυξάνονται οι πωλήσεις.
Υπάρχουν οπαδοί και των δύο δογμάτων. Του πρώτου, που δέχεται ότι η τεχνολογία είναι ζωτικής σημασίας για την καινοτομία, και του δεύτερου, που θεωρεί ότι η καινοτομία είναι ζωτικής σημασίας για την τεχνολογία. Η εμπειρία σας μέχρι σήμερα τι έχει δείξει και τι πιστεύετε ότι θα συμβεί στο μέλλον και γιατί;
Ανάλογα με τον κλάδο ή το προιόν, μπορούμε να δούμε και τα δύο δόγματα να συνυπάρχουν. Άρα δεν είναι άσπρο / μαύρο η απάντηση. Στο μέλλον γενικά η άποψη που επικρατεί είναι οτι ο ψηφιακός μεταχηματισμός θα έχει σαν “καύσιμο” την τεχνολογία/τις τεχνολογικές εξελίξεις, η οποία θα καλείται είτε να επιλύει με καινοτόμες μεθόδους προβλήματα της καθημερινής ζωής ή να υποστηρίζει ερευνητικά προγράμματα, που θα εξελίσσουν τεχνολογικές μεθόδους.
Ποιο από τα δύο παραπάνω δόγματα πιστεύετε ότι «έλκει» τον καταναλωτή ή επηρεάζει την ανταγωνιστικότητα μιας επιχείρησης, ενός Brand και σε ποιο βαθμό καταλαβαίνει o καταναλωτής τις διαφορές, αν υπάρχουν; Και αν υπάρχουν σήμερα, θα υπάρχουν και στο μέλλον; Ή οι υπάρχουσες θα εξισωθούν, πότε, πώς και για ποιο λόγο;
Με την γνώση του καταναλωτή και την φύση του προιόντος ή της υπηρεσίας, πιστεύω ότι θα δούμε στην πράξη ένα μείγμα των δύο δογμάτων. Π.χ. η μείωση του αποτυπώματος του ανθρώπου / καταναλωτή στο περιβάλλον είναι θεωρώ μια πολύ καλή περίπτωση μελέτης : η αειφορία για παράδειγμα βασίζεται στην προσέγγιση προβλημάτων με καινοτόμο οπτικό πρίσμα και η τεχνολογία είναι αρωγός σε αυτή την προσέγγιση. Το ένα δεν προχωράει χωρίς το άλλο.
Ένα brand που διακρίνεται σήμερα για την τεχνολογική του υπόσταση, έχει μπροστά του χρόνια εξέλιξης μέσα στον κύκλο ζωής του προιόντος. Ο συνειδητοποιημένος καταναλωτής, που αναζητά τις πληροφορίες που θεωρεί απαραίτητες για να επιλέξει τελικά το προιόν/υπηρεσία που τελικά θα αγοράσει και με το οποίο ιδανικά θα ταυτιστεί στον μέλλον, αναζητά συνέχεια πληροφορίες, που επιβεβαιώνουν την ορθότητα της επιλογής του.
Οι πληροφορίες που διαχέονται σήμερα μέσω των ΜΜΕ και των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης συχνά ξεπερνούν τις δυνατότητες του μέσου ανθρώπου να τις αφομειώσει.
Η τεχνολογία θεωρείται ότι στο μέλλον θα είναι πολύ περισσότερο στην υπηρεσία της ανθρωπότητας και λιγότερο μια περιττή πολυτέλεια. Άρα θα πρέπει να είναι στοχευμένα χρήσιμη!
Θα θέλατε να μοιραστείτε μαζί μας εμπειρίες ή έστω απόψεις σας, σχετικά με το τι θεωρείται ανάπτυξη, επιτυχία, μοναδικότητα, αριστεία σε άτομα ή επιχειρήσεις;
Οι έννοιες που αναφέρατε είναι ένα μωσαικό, πάνω στο οποίο κινούνται και καλούνται να συναρμολογήσουν οι επιτυχημένες επιχειρήσεις ή/και τα επιτυχημένα άτομα. Η μοναδικότητα είναι αυτή που διακρίνει τον κάθε άνθρωπο, είναι το DNA του. Το σύνολο των ανθρώπων μιας κοινότητας (επιχείρηση ή κοινωνία) και το κατά πόσον αυτοί είναι άριστοι, είναι αυτό που θα καθορίσει το επίπεδο αριστείας του συνόλου (κοινότητα ή επιχείρηση). Η ανάπτυξη είναι τα διαφορετικά στάδια ανοδικής εξέλιξης του ατόμου ή του συνόλου, ενώ η επιτυχία ορίζεται από το αν και το κάτα πόσον οι στόχοι που έχουν τεθεί έχουν επιτευχθεί ή ξεπεραστεί.
Οι σύνθετες προκλήσεις του μέλλοντος θα κάνουν περισσότερο απαραίτητα την ευθυγράμμιση των ατόμων στους κοινωνικούς / εταιρικούς στόχους, με τους άριστους / καινοτόμους να είναι αυτοί που με την μοναδικότητα τους ως χαρακτήρες θα δείχνουν τον δρόμο προς το τελικό αποτέλεσμα, θα εμπνέουν την ομάδα/σύνολο. Το τελικό αποτέλεσμα ιδανικά θα είναι συνυφασμένο με την επιτυχία και την διάκριση, που είναι κατά την άποψη μου συνώνυμα της αριστείας!
Dimitra Vlachou, Senior Marketing Executive in the Hospitality and Leisure industries Founder at Hospitality Stories