Η 4η βιομηχανική επανάσταση εξελίσσεται με γοργούς ρυθμούς στα περισσότερα κράτη της Ε.Ε., αλλά η Ελλάδα σε πολλούς τομείς της κρατικής λειτουργίας παραμένει ακόμη ψηφιακά αναλφάβητη και σχεδόν στις τελευταίες θέσεις της Ε.Ε. Με ποιες συγκεκριμένες δράσεις μπορεί να κερδίσει το χαμένο έδαφος ετών και –γιατί όχι;– να καινοτομήσει;
Πράγματι, καλούμαστε να καλύψουμε το χαμένο έδαφος ετών. Και όντως, έχουμε το περιθώριο όχι μόνο να το καλύψουμε, αλλά και να πρωτοπορήσουμε. Αυτό θα γίνει αρχικά υιοθετώντας εκείνες τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές που είναι συμβατές με τα δικά μας δεδομένα.
Ένας πολύ εύστοχος παραλληλισμός είναι αυτός μεταξύ μεταρρυθμίσεων και μεταμοσχεύσεων: πρέπει να υπάρχει συμβατότητα δότη και δέκτη, για να λειτουργήσουν. Γι’ αυτό αξιοποιούμε ιδιαίτερα το παράδειγμα του Ηνωμένου Βασιλείου, χώρας η οποία δεν κλήθηκε να δημιουργήσει από το μηδέν ένα ψηφιακό κράτος, αλλά είχε να αντιμετωπίσει μια υφιστάμενη και εκτεταμένη γραφειοκρατία – και σε μεγάλο βαθμό το πέτυχε, υλοποιώντας το gov.uk.
Ταυτόχρονα, παρακολουθούμε και ανταποκρινόμαστε στις τρέχουσες εξελίξεις σε τομείς όπως η Κυβερνοασφάλεια ή η ανάπυξη του 5G, ώστε να προσπεράσουμε ακόμη και χώρες που αυτή τη στιγμή βρίσκονται μπροστά μας.
Η έλευση του 5G και η διαλειτουργικότητα, ως συνέπεια των εφαρμογών που θα υποστηρίζει, θα αλλάξουν την καθημερινή πραγματικότητα όλων όπως την ξέρουμε σήμερα. Στην Ελλάδα, πότε θα μπορεί να γίνει χρήση σε ευρεία κλίμακα αυτών των τεχνολογιών και πώς το κράτος θα μπορεί να επωφεληθεί ως να ακυρώσει τη γραφειοκρατία, που βραχυκυκλώνει την επαφή του με τον πολίτη;
Όπως αναφέραμε και πριν, το 5G είναι μια πρόκληση που σύντομα θα είναι πραγματικότητα – άρα, καλούμαστε να προετοιμαστούμε έγκαιρα, για να μη χάσουμε άλλο ένα «τεχνολογικό τρένο». Και αυτό κάνουμε: σε συνεργασία με τους παρόχους κινητής τηλεφωνίας, σχεδιάζουμε ένα δίκτυο ορθολογικό και αποτελεσματικό, επικαιροποιήσαμε το πλαίσιο αδειοδότησης κεραιών κινητής τηλεφωνίας και «αδειάζουμε» την περιοχή των 700 MHz, για να αποδοθούν στους παρόχους. Δίκτυα πέμπτης γενιάς λειτουργούν ήδη πιλοτικά σε κάποιες περιοχές, ώστε να συντελεστεί η μετάβαση χωρίς προβλήματα. Το χρονοδιάγραμμα που έχουμε αναπτύξει προβλέπει οι σχετικές δημοπρασίες να έχουν ξεκινήσει πριν από το τέλος του 2020, με τις τελευταίες από εκείνες να πραγματοποιούνται μέχρι τα μέσα του 2021.
Η διαλειτουργικότητα, δηλαδή το να κάνουμε τα διάφορα συστήματα να «μιλάνε» μεταξύ τους, είναι μία διαδικασία διαρκής, η οποία έχει ξεκινήσει να «ξεδιπλώνεται» και τα αποτελέσματά της είναι ήδη απτά. Πρόσφατα, για παράδειγμα, συμβάλαμε στη διαλειτουργικότητα ανάμεσα στο Μητρώο Πολιτών, που καταγράφει τα ληξιαρχικά γεγονότα, και το μητρώο της ΑΑΔΕ, δηλαδή στις εφορίες. Πλέον, οι πολίτες δεν χρειάζεται να επισκέπτονται τις εφορίες για να δηλώνουν γεγονότα ληξιαρχικής φύσεως, άρα έχουμε ήδη καταφέρει να απαλείψουμε κάποιες ουρές από την καθημερινότητα των πολιτών. Πράγματι, τα εργαλεία της 4ης βιομηχανικής επανάστασης θα κάνουν τη δουλειά μας πιο γρήγορη και πιο εύκολη, όμως σε αυτό το στάδιο επικεντρωνόμαστε στην «αρχιτεκτονική» της διαλειτουργικότητας στο Ελληνικό Δημόσιο και την αρχή της απλοποίησης σε όλες τις διαδικασίες, ώστε να μη φτάσουμε να ψηφιοποιούμε τη γραφειοκρατία.
Η τεχνητή νοημοσύνη και η ένταξη σε πολλές μορφές παραγωγής των 3D εκτυπωτών θα αλλάξουν την εικόνα της εργασιακής πραγματικότητας όπως την ξέρουμε σήμερα και θα ανατρέψει τις παραδοσιακές δομές των εργασιακών σχέσεων και του ασφαλιστικού. Πόσο χρόνο έχουμε για να ετοιμαστούμε για αυτές τις αλλαγές και, τελικά, πόση επώδυνη θα είναι αυτή η μετάβαση στον νέο κόσμο;
Πρακτικά, ισχύει ότι «το μέλλον ή το σχεδιάζεις ή το υφίστασαι». Δεν έχουμε αρκετό χρόνο προετοιμασίας. Η στιγμή μας είναι το «τώρα». Είτε θα καταφέρουμε να λύσουμε εκκρεμότητες δεκαετιών, προετοιμάζοντας την οικονομία και τη χώρα για μια μεγάλη μετάβαση, είτε θα χάσουμε ένα ακόμη τρένο. Τώρα, το πόσο επώδυνη θα είναι η μετάβαση αυτή, αυτό θα εξαρτηθεί από το αν θα «διαβάσουμε» σωστά τις εξελίξεις, ώστε αφενός να αξιοποιήσουμε τα νέα δεδομένα και αφετέρου να προλάβουμε να οργανώσουμε το αναγκαίο δίχτυ προστασίας για όσους κινδυνεύουν να μείνουν πίσω. Είναι φυσιολογικό να μας φοβίζει το άγνωστο που έρχεται από το μέλλον, όμως ο φόβος αυτός πρέπει να μεταφραστεί σε μέριμνα, πρόληψη και –γιατί όχι;– σε αναζήτηση νέων ευκαιριών για τον τόπο, και σίγουρα όχι σε άρνηση.
Κυριάκος Πιερρακάκης, Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Ελλάδας
You could find out more about the Hellenic Ministry of Digital Policy, Telecommunications and Information HERE