Η ηλεκτροκίνηση είναι το μέλλον στις μετακινήσεις ανθρώπων και αγαθών. Δεδομένου ότι τα ηλεκτρικά οχήματα κατά 100% εισάγονται από ξένες χώρες, ποια πρέπει να είναι η εθνική στρατηγική σε επίπεδο δημιουργίας θέσεων εργασίας και προστιθέμενης αξίας για την ελληνική οικονομία;
Στο Λονδίνο τα ταξί που αδειοδοτούνται πρέπει να είναι «πράσινα», με μηδενικές εκπομπές καυσαερίων, ενώ στη Λισαβόνα το 39% του στόλου των δημοτικών αυτοκινήτων είναι ηλεκτροκίνητα. Μπορεί αυτά να ακούγονται αυτονόητα, στην Ελλάδα όμως απέχουμε ακόμη πολύ.
Σκεφτείτε ότι πέρυσι πουλήθηκαν μόλις 87 ηλεκτροκίνητα οχήματα στη χώρα μας. Ανεβάζουμε λοιπόν ταχύτητες, με στόχο να μπει η Ελλάδα στην πρωτοπορία της ηλεκτροκίνησης στην Ευρώπη. Για τον λόγο αυτόν, και πέρα από τα φορολογικά κίνητρα που προωθούμε ή το σχέδιό μας για την αγορά πολλών ηλεκτροκίνητων λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη το 2020, αντιμετωπίζουμε το ζήτημα σφαιρικά: Προετοιμαζόμαστε να υιοθετήσουμε συνολικά τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές.
Δημιουργούμε το απαραίτητο θεσμικό πλαίσιο. Δίνουμε έμφαση στην προσέλκυση επενδύσεων και στο πώς θα καταστήσουμε το ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο προσιτό για τον μέσο Έλληνα. Δίνουμε απαντήσεις σε όλα αυτά με το εθνικό επιχειρησιακό σχέδιο για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης –της επιτροπής των υπουργείων Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Οικονομικών και Μεταφορών–, που θα είναι έτοιμο σε λίγους μήνες.
Έναν οδικό χάρτη για το πώς η ηλεκτροκίνηση θα αλλάξει τον τρόπο ζωής μας. Το αύριο της ηλεκτρικής ενέργειας σε ευρωπαϊκό επίπεδο μπορεί προοδευτικά να μετατρέψει το κάθε νοικοκυριό σε παραγωγό, καταναλωτή και πωλητή ενέργειας. Με ποια κίνητρα μπορεί η Ελλάδα να γίνει χώρα-πρότυπο για την Ε.Ε. σε θέματα ενεργειακής Δημοκρατίας;
Γνωρίζετε την πρόσφατη δέσμευση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στον ΟΗΕ για την πλήρη απολιγνιτοποίηση της χώρας μέχρι το 2028. Μία δεκαετία νωρίτερα από τη Γερμανία!
Για να πετύχουμε όμως την απολιγνιτοποίηση, είναι απαραίτητος ο στόχος που θέσαμε για αύξηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ) στην κατανάλωση ενέργειας στο 35% το 2030 (έναντι προηγούμενου στόχου, 31%). Ως αποτέλεσμα, απαιτούνται πάνω από 8.000 επιπλέον ΜW ΑΠΕ σε μία δεκαετία.
Πρέπει λοιπόν να δημιουργήσουμε τις απαραίτητες συνθήκες, για να πετύχουμε αυτή την άνοδο. Όπως η συμμετοχή των νοικοκυριών, που από απλοί καταναλωτές μπορούν να παράγουν τα ίδια ηλεκτρικό ρεύμα μέσω της λεγόμενης αυτοπαραγωγής, με την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στις ιδιοκτησίες τους.
Με αυτόν τον τρόπο θα μπορούν να καλύπτουν τις ενεργειακές τους ανάγκες και να γίνουν αυτό που διεθνώς λέγεται prosumer. Ενώ με τη χρήση μπαταριών αποθήκευσης θα μπορούν να συμμετέχουν στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, πουλώντας όση δεν χρειάζονται. Δική μας ευθύνη είναι να παρέχουμε το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο και κίνητρα, ώστε να μεταβούμε σε αυτή την επόμενη ημέρα της ηλεκτρικής ενέργειας, που θα δίνει μεγαλύτερη ελευθερία στον καταναλωτή και θα είναι φιλική προς το περιβάλλον.
Τα έξυπνα δίκτυα βοηθούν στην εξοικονόμηση κατά 15-20% ηλεκτρικής ενέργειας σε κάθε σπίτι. Πώς μπορεί και πρέπει η Ελλάδα να εφαρμόσει τις τεχνολογίες αυτές συμβάλλοντας στην προώθηση της «πράσινης» ενέργειας;
Η εξοικονόμηση ενέργειας μπορεί να γίνει καθοριστικός παράγοντας για επενδύσεις και νέες θέσεις εργασίας, ιδιαίτερα στον κατασκευαστικό κλάδο. Θα απαιτηθεί γι’ αυτό ένας συνδυασμός παρεμβάσεων, ώστε να πετύχουμε τη μείωση των ενεργειακών αναγκών για δημόσια και ιδιωτικά κτίρια, για τη βιομηχανία και για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Με τη συμμετοχή δημόσιων και ιδιωτικών κεφαλαίων, τόσο μέσω των «πράσινων» επενδύσεων, όσο και μέσω των «πράσινων» χρηματοδοτήσεων (green financing).
Το ΕΣΠΑ 2014-2021 είχε προγραμματίσει να δώσει σε δράσεις ενεργειακής αναβάθμισης 750 εκατομμύρια ευρώ. Ωστόσο, με βάση το νέο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), η Κυβέρνηση σχεδιάζει να δίνονται για τέτοιες δράσεις 500 εκατομμύρια ετησίως! Αυτή η πολύ μεγάλη αύξηση βεβαίως δεν μπορεί να καλυφθεί μόνο μέσα από το ΕΣΠΑ. Προϋποθέτει ισχυρά φορολογικά κίνητρα, προκειμένου να κινηθούν προς αυτή την κατεύθυνση οι καταναλωτές, μόχλευση κεφαλαίων, μέσω δράσεων παρόμοιων με αυτές που χρηματοδοτούνται μέχρι τώρα σε άλλες χώρες της Ε.Ε. από το λεγόμενο πακέτο Γιούνκερ, αλλά και δάνεια με ευνοϊκούς όρους από το τραπεζικό σύστημα.
Κωστής Χατζηδάκης, Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Ελλάδας
You could find out more about the Hellenic Ministry of Environment and Energy HERE