Η αναζήτηση της μορφής του μέλλοντος είναι σήμερα όχι μόνο σημαντική, αλλά και επείγουσα, γιατί οι εξελίξεις πλέον «τρέχουν» πολύ ταχύτερα από ό,τι στο παρελθόν. Βέβαια, η επέκταση του παρόντος στο μέλλον πάντα απασχολούσε τον άνθρωπο, σε βαθμό που να αναζητεί χρησμούς από το μαντείο των Δελφών, σε μια προσπάθεια να μειώσει την αγωνία του για το μέλλον. Αντίστοιχα, και οι επιχειρήσεις προσπαθούν να προηγηθούν σε αυτή την αναζήτηση, χρησιμοποιώντας την έρευνα ως υποκατάστατο του μαντείου των Δελφών και αναπτύσσοντας σύνθετες τεχνικές, για να διαβάσουν τις επερχόμενες τάσεις και να αναπτύξουν στρατηγικές αξιοποίησής τους. Οι τάσεις της καταναλωτικής συμπεριφοράς μπορεί να αφορούν το σύνολο μίας αγοράς ή κάποιο τμήμα της, όπως π.χ. τους millennials.
Ο εντοπισμός αυτών των τάσεων και η «μετάφρασή» τους σε αγοραστική συμπεριφορά δεν μπορούν παρά να βασίζονται σε αποτελέσματα εξερευνητικής/ποιοτικής και πιβεβαιωτικής/ποσοτικής έρευνας.
Σε αυτό το πλαίσιο, βλέπουμε να αναδύεται το μοντέλο της attainable life, μιας ζωής που διακρίνεται για τη διασφάλιση της ατομικότητας, την κατανόηση του εαυτού, την άρνηση προσαρμογής σε ένα ηλικιακό μοντέλο ζωής και την ολιστική φροντίδα του εαυτού, που περιλαμβάνει τη φυσική ζωή και διατροφή.
ΕΞΑΤΟΜΙΚΕΥΣΗ
Διακρίνεται πλέον ευκρινώς ότι, σε όλο τον κόσμο, οι άνθρωποι ακόμη επιλέγουν το στερεότυπο να ζουν σε ζεύγη, αλλά ταυτόχρονα προσπαθούν να διαφυλάξουν έναν ανεξάρτητο τρόπο ζωής, απολαμβάνοντας μια κάποια ιδιωτικότητα. Σε αυτό το πλαίσιο, οι καταναλωτές θα αναζητούν όλο και περισσότερες εφαρμογές εξατομίκευσης των εναλλακτικών τρόπων κάλυψης των αναγκών τους, δημιουργώντας μοναδικές γι’ αυτούς «ατομικές-προσωποποιημένες» προτάσεις, που δεν περιλαμβάνονται μέσα στο βασικό “offering” των brands. Επιπρόσθετα, όλο και περισσότερες δεξιότητες θα αποκτώνται κατ’ οίκον, μειώνοντας έτσι την αναγκαιότητα μελέτης σε άλλους χώρους.
ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΚΑΙ ΜΕΤΡΗΣΗ
Η αυτογνωσία ξαναβρίσκεται στην επιφάνεια των τάσεων με αναζήτηση του «γνώθι σαυτόν», όχι μόνο νοητικά, αλλά και σωματικά, μέσα από τη μέτρηση παραμέτρων που αντανακλούν την παραγωγικότητα και την υγεία μας. Ο «μετρούμενος εαυτός» αναδύεται ως εργαλείο αυτογνωσίας βάσει μετρήσεων, αξιοποιώντας τις δυνατότητες που παρέχει η σύγχρονη τεχνολογία με πολυάριθμα applications, που μετρούν από την ποιότητα του ύπνου μέχρι την αντίδρασή μας σε μορφές διασκέδασης και άθλησης.
“NO AGE LIFESTYLE”
Η στόχευση του target group θα είναι πιο ευέλικτη από τον συνηθισμένο ηλικιακό προσδιορισμό των καταναλωτών, π.χ. 35-45, και ο σχεδιασμός των προϊόντων θα γίνεται με τρόπο που θα είναι ελκυστικός σε ένα μεγάλο εύρος ηλικιών. Αυτό αντανακλά την τάση των καταναλωτών να μη βλέπουν τον εαυτό τους περιορισμένο μέσα σε στάσεις και συμπεριφορές στερεοτυπικά ηλικιακές, αλλά να αντιδρούν στον «ηλικιακό ρατσισμό», υιοθετώντας στάσεις όπως “young at heart” και αγοραστικές προτιμήσεις όχι μόνο uni-sex αλλά και uni-age / no-age. Δεν θα πρέπει να θεωρούμε ότι η μόδα athleisure απευθύνεται μόνο στους νέους ή ότι τα ακριβά ρολόγια αφορούν μόνο τους επιχειρηματίες.
ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗ
Ως συμπληρωματική τάση της αυτογνωστικής, η ολιστική φροντίδα του εαυτού, κάτω από την ομπρέλα του wellness, γίνεται για τον σύγχρονο καταναλωτή στάση ζωής και δείγμα αυτοεκτίμησης. Σε αυτό το πλαίσιο, η υγιεινή διατροφή ισχυροποιείται ως κυρίαρχη τάση, που θα συνεχίσει να αναγκάζει τις εταιρείες να σκέπτονται περισσότερο υγιεινά, για να αναπτύσσουν νέα προϊόντα. Διαβλέποντας την τάση αυτή, η Global Link διεξάγει και συντονίζει διεθνείς έρευνες με θέμα το Healthy Living, που δείχνουν –μεταξύ άλλων– ότι το stress και η έλλειψη βιταμινών εμφανίζονται σε πολύ υψηλότερα επίπεδα στην Ελλάδα από ό,τι στο εξωτερικό, ενώ ταυτόχρονα πολύ περισσότερος κόσμος θεωρεί πως βρίσκεται σε πολύ καλή κατάσταση υγείας, ειδικά σε σύγκριση με την υπόλοιπη Ευρώπη.
Στην Global Link, για τη διερεύνηση των τάσεων συνδυάζουμε τη βαθιά γνώση των ψυχονοητικών μηχανισμών που διαμορφώνουν τις στάσεις και τη συμπεριφορά του καταναλωτή με τη χρήση νέων τεχνολογιών, επιτυγχάνοντας έτσι attainable research results.
Κώστας Σιγαλός, CEO Global Link International Marketing Research
You could find out more about Global Link International Marketing Research HERE