Με το σύνθημα «Οι ταινίες που αγαπάμε» και μετόχους την Odeon ΑΕ, τον Ζήνο Παναγιωτίδη, τον Γιώργο Σκούρα και τον Γιώργο Τζιώτζιο, η Rosebud ιδρύθηκε το 1993. Με πρωτοποριακές κινήσεις που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο, επέβαλε στον κινηματογραφικό χάρτη νέα δεδομένα, καθιερώνοντας στη χώρα μας την προβολή ποιοτικών ταινιών από όλον τον κόσμο.
Το όνομα της, Rosebud, είναι «κλεμμένο» από την αριστουργηματική ταινία του Όρσον Γουέλς «ΠΟΛΙΤΗΣ ΚΕΪΝ» και την αποκαλυπτική σκηνή του τέλους.
Στον πρώτο χρόνο λειτουργίας της, συνεργάστηκε αποκλειστικά με δύο κεντρικούς ιστορικούς κινηματογράφους που μόλις είχαν ανακαινισθεί: το ΑΤΤΙΚΟΝ και το ΑΣΤΥ. Το ΑΤΤΙΚΟΝ ξεκινάει με την ΙΝΔΟΚΙΝΑ και επί επτά εβδομάδες, οι ουρές στο ταμείο είναι καθημερινό θέαμα, ενώ το ΑΣΤΥ, με το RESERVOIR DOGS, γίνεται αμέσως το σημείο αναφοράς για ένα πρωτόγνωρο είδος σινεμά.
Το χειμώνα του 1996, η εισαγγελική παρέμβαση για την απαγόρευση του «TRAINSPOTTING», γίνεται πρώτο θέμα στα δελτία ειδήσεων και εκτινάζει στα ύψη την εισπρακτική επιτυχία της ταινίας.
Το καλοκαίρι του ’97, η Rosebud ξεκινάει πρώτη τη διανομή νέων ταινιών μέσα στο καλοκαίρι (μέχρι τότε τα θερινά σινεμά έπαιζαν μόνο ταινίες του χειμώνα σε επανάληψη). Η μεγάλη επιτυχία της ισπανικής κωμωδίας «Ο ΕΡΩΤΑΣ ΒΛΑΠΤΕΙ ΣΟΒΑΡΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ» καθώς και κάποιων άλλων από την ανεξάρτητη – ευρωπαϊκή κυρίως – παραγωγή, οδηγεί και άλλα γραφεία διανομής να ακολουθήσουν το παράδειγμά της.
Έναν χρόνο μετά, ξεκινάει το πείραμα των επανεκδόσεων σε θερινές αίθουσες, με κλασικά αριστουργήματα του αμερικάνικου κινηματογράφου και ειδικά αφιερώματα σε μεγάλους σκηνοθέτες όπως ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, ο Φρανσουά Τριφό, ο Τζιμ Τζάρμους και ο Ερίκ Ρομέρ. Ταινίες όπως η «ΔΙΠΛΗ ΖΩΗ ΤΗΣ ΒΕΡΟΝΙΚΑ» και «ΣΤΗΝ ΠΑΓΙΔΑ ΤΟΥ
ΝΟΜΟΥ» γνωρίζουν τη δεύτερη άνοιξη τους.
Το επόμενο στοίχημα της, και ίσως το πιο δύσκολο, ήταν να επαναφέρει το κοινό, σε ελληνική ταινία. Σε μια δύσκολη περίοδο για την εγχώρια παραγωγή, πιστεύει στο «ΒΑΛΚΑΝΙΖΑΤΕΡ» του Σωτήρη Γκορίτσα, που γίνεται η πρώτη μεγάλη εισπρακτική επιτυχία του σύγχρονου ελληνικού κινηματογράφου και βοηθάει στο να στραφεί η προσοχή όλων στη νέα γενιά των Ελλήνων δημιουργών. Πιστεύοντας στη δύναμη του ελληνικού σινεμά,
αφενός μεν επενδύει σε νέους σκηνοθέτες, αφετέρου αναλαμβάνει να συμπλεύσει με σκηνοθέτες όπως ο Θόδωρος Αγγελόπουλος και τρεις ταινίες του, μέσα στις οποίες και το «ΜΙΑ ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΜΙΑ ΜΕΡΑ» που τιμήθηκε με τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες, ο Μιχάλης Κακογιάννης και ο Αλέξης Δαμιανός.
Η μεγαλύτερη όμως έκπληξη έρχεται από ένα ντοκιμαντέρ στο οποίο ίσως κανένας δεν πίστευε. Η «Αγέλαστος Πέτρα» του Φίλιππου Κουτσαφτή παίζεται επί 16 συνεχόμενες εβδομάδες στον Δαναό.
Το 1999, κυκλοφορεί στις αίθουσες η πρώτη ταινία ΑΣΤΕΡΙΞ, η μέχρι τότε μεγαλύτερη και ακριβότερη ευρωπαϊκή παραγωγή, που γίνεται και η αφετηρία για το πολύ επιτυχημένο franchise. Το «ΑΣΤΕΡΙΞ ΚΑΙ ΟΒΕΛΙΞ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΚΑΙΣΑΡΑ» κατακτά την πρώτη θέση στο ελληνικό box-office της χρονιάς, αφήνοντας πίσω του χολιγουντιανές παραγωγές, ενώ αργότερα το 2008, το «ΑΣΤΕΡΙΞ ΚΑΙ ΟΙ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ» η πιο ακριβά αγορασμένη
ανεξάρτητη ταινία στην Ελλάδα, μετά από μια πολύ επιτυχημένη πρεμιέρα στο Μέγαρο Μουσικής παρουσία των συντελεστών της με επικεφαλής τον «Οβελίξ» Ζεράρ Ντεπαρτιέ, προσελκύει πάνω από 500.000 θεατές.
Το σημαντικότερο πάντως επίτευγμα της Rosebud είναι ότι πρωτογνώρισε στο ελληνικό κοινό σκηνοθέτες που σήμερα μεσουρανούν στο παγκόσμιο σινεμά: Ταραντίνο, Ανγκ Λι, Μίκαελ Χάνεκε, Ντάνι Μπόιλ, Γουόνγκ Καρ Βάι, Ντάνι Αρανόφσκι, Φατίχ Ακίν, Πατρίς Λεκόντ, Φρανσουά Οζόν, Νουρί Τζεϊλαν, Πάβελ Παβλικόφσκι, Σουζάνε Μπίερ, Μαϊκλ Γουιντερμπότομ είναι μερικοί από αυτούς. Όλοι βραβευμένοι σε μεγάλα διεθνή φεστιβάλ και πολλοί από αυτούς τιμημένοι με Όσκαρ και Χρυσές Σφαίρες.
Ταινίες από καθιερωμένους σκηνοθέτες όπως ο Γούντι Άλεν, ο Κώστας Γαβράς, ο Πέδρο Αλμοδόβαρ, ο Βιμ Βέντερς ο Ντέιβιντ Λιντς, ο Εμίρ Κουστουρίτσα, αλλά και άγνωστες δημιουργίες που διακρίθηκαν σε διεθνή φεστιβάλ ήταν πάντα στις «μικρές» ή «μεγάλες» εκπλήξεις κάθε κινηματογραφικής περιόδου.
Ο αγωνιστής Τούρκος σκηνοθέτης Γιλμάζ
Γκιουνέι επισκέπτεται την Ελλάδα μαζί με την σύζυγό του, λίγο μετά τον «Χρυσό Φοίνικα» του στις Κάννες.Με τον μεγάλο Ακίρα Κουροσάβα. Φίλος, συνεργάτης και πάνω απ’ όλα Έλληνας ο Κώστας Γαβράς, στην έναρξη του Φεστιβάλ «Νύχτες Πρεμιέρας», με την ταινία «Το Τσεκούρι». Ο Εμίρ Κουστουρίτσα στην επίσημη πρώτη του ντοκιμαντερ του για τον Μαραντόνα στον κινηματογράφο ΙΝΤΕΑΛ Φατίχ Ακίν και Ιωάννα Παναγιωτίδου
στο πάρτι που ακολούθησε την επίσημη
προβολή του «Soul Kitchen» στη Βενετία.Η Νταϊαν Κρούγκερ και ο Φατίχ Ακίν κατά
τη διάρκεια γυρισμάτων της ταινίας «Μαζί ή Τίποτα», στην Αθήνα.
Από το 2014, με την μετονομασία της σε Rosebud.21 και με καινούργια μετοχική σύνθεση, διοικείται από τους Ζήνο και Ιωάννα Παναγιωτίδη.
Δύο σημαντικά ανοίγματα της νέας εταιρίας ήταν αφ’ ενός η συμμετοχή στην παραγωγή της ταινίας «Νοτιάς» του Τάσου Μπουλμέτη, δημιουργού της «Πολίτικης Κουζίνας» και αφετέρου η στενή συνεργασία με τον πολυβραβευμένο σκηνοθέτη Φατίχ Ακίν για τα γυρίσματα στην Ελλάδα της ταινίας «Μαζί ή Τίποτα». Η πρωταγωνίστρια Νταϊάν Κρούγκερ κέρδισε το Α’ βραβείο ερμηνείας στο Φεστιβάλ των Καννών και η ταινία τιμήθηκε με την
«Χρυσή Σφαίρα» καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας ενώ έγινε η πιο εμπορική ανεξάρτητη ταινία σε εισιτήρια εκείνης της χρονιάς. Η συνεργασία αυτή θα συνεχιστεί και στην καινούργια ταινία που ετοιμάζεται να γυρίσει ο Φατίχ στην Ελλάδα το 2020.
Ο Ζήνος Παναγιωτίδης είναι ο παλαιότερος εν ενεργεία διανομέας ταινιών. Το 1970, ως υπεύθυνος της κινηματογραφικής Λέσχης του Πανεπιστημίου Αθηνών και αργότερα ως υπάλληλος σε κινηματογραφική εταιρία και προγραμματιστής του ιστορικού κινηματογράφου τέχνης ΑΛΚΥΟΝΙΣ, γνωρίζει τον μαγικό, αλλά και δύσκολο κόσμο της κινηματογραφικής διανομής.
Το 1978 ανοίγει τη δική του εταιρία με κύριο βάρος στην ποιοτική ταινία, σε μια εποχή που μόνο μερικοί ρομαντικοί και τολμηροί πίστευαν σε αυτήν.
Είναι μέλος της Ευρωπαϊκής και της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου και έχει τιμηθεί το 1996 με το βραβείο του καλύτερου ευρωπαίου διανομέα, από την Unifrance. Υπήρξε για χρόνια μέλος του Γνωμοδοτικού Συμβουλίου του Υπουργείου Πολιτισμού, για μικρό διάστημα υπηρέτησε στο Δ.Σ του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και έχει συμμετάσχει σε κριτικές επιτροπές διαφόρων φεστιβάλ.
Αυτό είναι το εξώφυλλο του πρώτου μας καταλόγου Τρείς «σημαδιακές» ταινίες της Rosebud, μας
θυμίζουν το μέγεθος της επιτυχίας τουςΟ πρόλογος στον πρώτο κατάλογο.
Αυτοπαρουσιαζόμαστε.Ο Ζήνος Παναγιωτίδης στην απονομή του
βραβείου της Unifrance.Για την επίσημη πρεμιέρα της ταινίας “Borg Mc Enroe” στήσαμε ένα μοναδικό θερινό σινεμά σε tennis court του Ecali Club. Στα κινηματογραφικά στούντιο της Μάλτας. Η αυθεντική γιγαντοαφίσα της ταινίας ΠΟΛΙΤΗΣ ΚΕΗΝ, ειδικά φτιαγμένη για εμάς, κοσμεί την είσοδο της εταιρείας. Η Ιωάννα Παναγιωτίδου στο κόκκινο χαλί του Φεστιβάλ των Καννών Από τον Γούντι Άλεν
Η γνωριμία του με μύθους του διεθνούς κινηματογράφου όπως ο Ακίρα Κουροσάβα, ο Γούντι Άλεν, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο, ο Μπερνάρντο Μπερτολούτσι, ο Κώστας Γαβράς, ο Πέδρο Αλμοδόβαρ, ο Τζιμ Τζάρμους και πολλούς άλλους είναι αυτό που περισσότερό απ’όλα, του έχει ανταποδώσει η 50χρονη πορεία του.
Η Ιωάννα Παναγιωτίδου με σπουδές και μεγάλη εμπειρία στο Marketing και με το ίδιο πάθος συνεχίζει μια ιστορία σχεδόν μισού αιώνα. Με βλέμμα πιο σύγχρονο και πιο διεισδυτικό, ισορροπεί τη σχέση του παλιού με το καινούργιο.
Σήμερα η Rosebud.21 διανέμει περίπου 15 ταινίες κάθε χρόνο και ταξιδεύει στα περισσότερα διεθνή φεστιβάλ για να φέρει τις ταινίες… που θα αγαπήσετε!
You could find out more about ROSEBUD.21 HERE