Στη σημερινή εποχή οι καταναλωτές έχουν πολλές εναλλακτικές λύσεις για προϊόντα που είναι φιλικά προς το περιβάλλον, απαντούν σε κοινωνικά θέματα και προωθούνται από τις εταιρίες σαν μέρος της εικόνας και της δέσμευσής τους στη βιώσιμη ή αειφόρο ανάπτυξη (sustainable development). Σε λιγότερο από μια γενιά, ο άνθρωπος έχει προχωρήσει από το στάδιο που σχεδόν έδινε μηδαμινή σημασία στη βιωσιμότητα (sustainability) στο στάδιο που πλέον έχει γίνει μέρος της καθημερινότητάς του.
Προϊόντα και υπηρεσίες με επώνυμα σήματα τα οποία χαρακτηρίζονται ως sustainable brands, προσδίδουν στον πελάτη ιδιαίτερη προστιθέμενη αξία όσον αφορά στα περιβαλλοντικά και κοινωνικά οφέλη και επιτρέπουν έτσι τη διαφοροποίησή τους από τους ανταγωνιστές.
Ένα brand μπορεί να προκαλέσει στον καταναλωτή, θετικά ή αρνητικά συναισθήματα, ειδικά όταν γίνει σύνδεση με ευαίσθητα κοινωνικά και οικολογικά θέματα. Όσο πιο θετικές είναι οι αντιλήψεις και τα συναισθήματα προς ένα brand, τόσο υψηλότερη είναι η πιθανότητα σύνδεσης μαζί του και φυσικά και πίστης (loyalty) από τους καταναλωτές,
καθιστώντας το έτσι ένα ισχυρό brand.
Στο πλαίσιο της βιώσιμης ανάπτυξης, είναι πολύ σημαντικό για μια εταιρία να μπορεί να δημιουργεί ισχυρά brands. Οι εταιρίες καλούνται να λάβουν σημαντικές αποφάσεις στους τομείς της τοποθέτησης των brands (brand positioning), στην κατάλληλη επιλογή επωνυμίας και στην ανάπτυξη αειφόρων εμπορικών σημάτων, ώστε να δημιουργούν brands με προστιθέμενη αξία σε θέματα βιωσιμότητας και τα οποία θα απαντούν και
στις ανησυχίες των καταναλωτών. Ο κόσμος, όπως τον γνωρίζουμε τα τελευταία χρόνια, βρίσκεται σε κομβικό σημείο της ιστορίας του και η ανθρωπότητα αντιμετωπίζει μια σειρά πρωτοφανών προκλήσεων που απαιτούν μια δραματική αλλαγή συμπεριφοράς και νοοτροπίας, πέρα από τη συνήθη πρακτική για όλους μας.
Σημαντικό ρόλο τα επόμενα χρόνια στη διαμόρφωση sustainable brands θα αποτελέσουν οι Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ οι οποίοι καλούν και τις επιχειρήσεις να διαδραματίσουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην επίτευξη τους. Οι στόχοι αυτοί αφορούν σε θέματα κλιματικής αλλαγής, καθαρής ενέργειας, βιώσιμων πόλεων και υποδομών, υπεύθυνης κατανάλωσης και παραγωγής, βιοποικιλότητας, αξιοπρεπούς διαβίωσης και εργασίας, ισότητας φύλλων και μείωσης ανισοτήτων, πείνα, φτώχεια, οικονομική ανάπτυξη, συνεργασία, κ.ά.
Οι εταιρίες προσαρμόζουν το επιχειρηματικό τους όραμα και αποστολή προσφέροντας υπηρεσίες και προϊόντα τα οποία θα αποτελούν λύσεις προς την αντιμετώπιση αυτών των προσκλήσεων και τα οικονομικά οφέλη αναμένεται να είναι πολύ μεγάλα. Οι κανόνες του παιχνιδιού αλλάζουν καθώς οι οικονομικές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές απαιτήσεις αυξάνουν τις ασκούμενες πιέσεις τόσο στην κοινωνία όσο και στις εταιρίες και ωθούν στη δημιουργία ενός νέου τρόπου σκέψης και στρατηγικής, ώστε να ανακαλύψουν καινοτόμους τρόπους δημιουργίας νέων brands και ταυτόχρονης διατήρησης των υπαρχόντων. Αυτό αποτελεί στρατηγική επιταγή και σημαντικό στόχο για όλες τις εταιρίες, σε ένα μέλλον καινοτομίας και ευρηματικών ιδεών που να υποστηρίζει μια ακμάζουσα και βιώσιμη οικονομία.
Οι εταιρίες, έχουν ήδη αναγνωρίσει την άποψη ότι και οι ίδιες έχουν ευθύνη απέναντι στην κοινωνία και το φυσικό κεφάλαιο, πέρα από τη μεγιστοποίηση των κερδών τους. Μια άποψη που πλέον είναι βαθιά ριζωμένη και στην κοινωνία και συνδέεται στενά με την ανησυχία του κοινού για τις πολυδιάστατες επιπτώσεις των επιχειρήσεων σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο γεωπολιτικό περιβάλλον. Οι επιχειρήσεις θέτουν ψηλά στην ατζέντα την αειφόρο ανάπτυξη και οι κορυφαίες εξ αυτών την αναγνωρίζουν ως κρίσιμο στρατηγικό πυλώνα, που θα συνεισφέρει σε ένα περισσότερο βιώσιμο μέλλον για τις τωρινές αλλά και επόμενες γενιές, είναι το μήνυμα του Διευθύνοντος Συμβούλου του Global Sustain Group, Μιχάλη Σπανού.
You could find out more about Global Sustain HERE